THY’DEN TARTIŞMALI SICAK YEMEK KARARI!
Türk Hava Yolları, pandeminin başlangıcı ile birlikte durdurduğu uçakta sıcak yemek servisini kademeli olarak başlattı. Önce 8 saati aşan ER uçuşlarının business class sınıfında başlayan sıcak yemek servisi, Şubat ayı içinde tüm uluslararası uçuşların business class sınıfında yeniden hayata geçirilmişti. Geçtiğimiz hafta içinde ise sıcak yemek ikramının, 1 Mart itibariyle uzun mesafeli ER uçuşlarının ekonomi sınıfında da başlatılması kararı alındı. THY yönetiminin Bilim Kurulu ve SHGM yetkilileri ile koordineli şekilde aldığı bu kararın, özellikle kabin ekipleri arasında tedirginliğe neden olduğu söyleniyor. Zira sıcak yemek ikramı ve servisi sırasında oluşabilecek riskler uçucu ekibi korkutuyor. Kademeli geçişin bir sonraki aşaması ise tüm dış hat uçuşlarının ekonomi yolcularına da sıcak yemek ikramının başlatılması olacak.
8 saat üzeri uçuş anlamına gelen ER uçuşlarında, Business Class yolcuları dahil 300’e yakın yolcuya sıcak yemek ikramının sunulmaya başlayacak olması, yemek harici çay kahve gibi sürekli devam eden ikramlarla birlikte, yolcuların, seyir esnasında saatlerce maskelerini çıkaracakları düşünülüyor. Böylece hem yolcular hem de kabin ekipleri için Covid-19 yayılımı konusunda ciddi bir risk ile karşı karşıya kalınabileceği ifade ediliyor.
Uçakta uzun bir süre maskesiz seyahat edecek olan yolcuların birbirleriyle ve kabin ekipleriyle temasın maksimum seviyeye çıkacak olması, virüsün uçak içindeki seyrini ve enfekte oranını hızlandırabilir.
Alınan karardan memnuniyetsizlik duyan kabin ekiplerinin, riski artırmamak adına bu karardan vazgeçilmesini talep ettikleri biliniyor.
Öte yandan riskli grupta yer alan uçuş ekiplerinin 8 Şubat itibariyle aşılanması için bir program başlatılacağını açıklayan THY yönetimi, daha sonra aşı tedarikinde yaşanan sıkıntı sebebiyle aşılama programının iptal edildiğini duyurmuştu. Hem kabin hem kokpit ekipleri, aşılama konusunda ön sıralara alınmaları gerektiğini düşünüyor.
YURT DIŞINDAKİ OKULLARDAN ALINAN PİLOT LİSANSLARI İÇİN YENİ UYGULAMA!
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından yapılan bir açıklama ile Yabancı Ülkeler Tarafından Tanzim Edilmiş Pilot Lisans ve Yetkilerinin Çevrilmesi Talimatı’nın, 31.08.2021 tarihinde yürürlüğe gireceği duyuruldu.
Bu karar ile özellikle Avrupa’daki uçuş okullarında eğitimlerini tamamlayıp lisans alan pilot adayı öğrenciler için yeni bir dönem başlamış olacak. Uygulamanın başlaması ile birlikte, yabancı ülkelerce Şikago Sözleşmesi Ek-1 gerekliliklerini yerine getirecek şekilde tanzim edilmiş pilot lisans ve yetkilerinin, Türkiye’de ulusal lisans ve yetkilere çevrilmesi gerekecek. Bunun için de pilot adaylarının teorik ve pratik sınavlarını Türkiye’de tekrar vermesi gerekecek.
Pilot adayları alınan bu kararı, Türk şirketlerin çoğunlukla kendi pilot okullarında yetiştirdikleri pilotları işe almak istediği için getirildiği şeklinde yorumluyor. Ayrıca uygulamanın hayata geçmesinin ardından, Türkiye’deki uçuş okullarında pilotaj eğitimi fiyatlarının da ciddi şekilde artabileceğinden endişe ediliyor.
TÜM BOEING 737 MAX UÇUŞLARI CANLI İZLENİYOR
ABD Federal Havacılık İdaresi FAA yetkilileri, hava trafik gözetleme firması Aireon ile yapılan bir anlaşma ile uydu verileri kullanılarak gökyüzündeki tüm Boeing 737 MAX uçaklarının aktif olarak takip edildiğini doğruladı. Yapılan anlaşma kapsamında Aireon şirketi, FAA görevlileri için tüm Boeing 737 MAX uçaklarının ADS-B uçuş verilerini sağlıyor. Tüm 737 MAX uçuşlarının izlenmesi 29 Ocak’ta resmi olarak başladı.
Aireon’un sistemi, takip edilen uçuşlardaki tüm aşamalarda belirli parametrelerden sapmalar veya çeşitli anormallikler yaşanması durumunda bu bilgileri anında e-posta ile raporlayarak, FAA’nın havacılık emniyeti bölümünü uyaracak. Bu erken uyarı sistemi ile birlikte, uçuş emniyeti üzerine çalışan mühendisler ve diğer görevliler, raporlanan durumları daha ayrıntılı analiz edecek. Ayrıca sistem sayesinde her gün, bir önceki güne ait tüm uçuşların verileri hakkında bir özet rapor da sunulacak.
Durumsal farkındalık ekranında gerçek zamanlı olarak takip edilen uçuşlarda, olay algılaması sisteminin bu işlemlere izin verdiğini belirten Aireon yetkilileri, FAA’nın acil durum kodlarını arayabileceği ve diğer verileri de izleyebileceğini açıkladı.
FAA yönetimi, Mart 2019’da dünya genelinde tüm 737 MAX filosunun yere indirilmesi kararının alınışı sürecinde de Aireon verilerinin kullandığını duyurdu.
Öte yandan hafta içinde Avrupa’da 737 MAX ile yolculu seferlere başlayan ikinci havayolu Çekyalı Smartwings oldu. Prag’tan Malaga’ya yapılan uçuş sorunsuz bir şekilde icra edildi. Avrupa’da 737 MAX ile yolculu ilk seferi Belçikalı TUI Havayolları Brüksel’den yine Malaga’ya yapmıştı.
Avustralya sivil havacılık otoritesi de hafta içinde yaptığı bir açıklama ile Boeing 737 MAX uçaklarının uçması ile ilgili engelin kaldırıldığını açıklayarak, Asya-Pasifik bölgesinde bu adımı atan ilk ülke oldu. Boeing’in merakla haber beklediği Çin yerel makamlarından henüz bir haber çıkmadı.
NISSAN CEO’SUNUN KAÇIŞI İÇİN MAHKEME KARARINI VERDİ!
Japon merkezli otomotiv devi Nissan’ın eski CEO’su Carlos Ghosn, 2018 yılında, gelirini olduğundan az gösterdiği, şirket fonlarını kişisel giderler için kullandığı gibi çeşitli yolsuzluk suçlamalarıyla Japonya’da tutuklandı. 2019 yılının Aralık ayında ev hapsinde tutulduğu dönemde Japonya’dan kaçarak İstanbul üzerinden Beyrut’a geçti.
Carlos Ghosn’un Japonya’dan Lübnan’a kaçış sürecinde Türk şirket MNG Jet’in rol aldığı iddiasıyla görülen davada hafta içinde karar açıklandı. Türk özel jet firması MNG Jet yöneticilerinden biri ve dört pilotu, 2020 yılının Ocak ayında Türkiye’de tutuklanarak “göçmen kaçakçılığı” suçundan yargılanmaya başlamıştı. Temmuz ayına kadar tutuklu yargılanan sanıklar, ilk duruşmanın ardından serbest bırakılarak tutuksuz yargılanmaya başlamıştı.
Mahkeme, bir yıl süren dava sonucunda, hafta içinde kararını açıkladı. Bakırköy 17. Asliye Ceza Mahkemesi’nde görülen yedi sanıklı davada, MNG Jet Ticaret ve Operasyon Müdürü ile şirketin iki pilotuna 4 yıl 2 ay hapis cezası verilirken, yargılanan diğer iki pilot ve bir kabin görevlisi beraat etti. Bir diğer kabin görevlisine yönelik dava ise düştü.
Hapis cezası alan pilotların avukatı temyiz başvurusunda bulunacaklarını açıkladı. Japonya’dan Türkiye’ye sanıkların Japonya’da yargılanmasına yönelik bir talep gelip gelmediği yönünde bir açıklama yapılmadı.
QANTAS AŞI OLMAYAN YOLCULARI UÇURMAYACAK!
2021’in başında Avustralyalı Qantas’ın CEO’su Alan Joyce, 1 Temmuz’da Avustralya’nın sınırlarını yeniden açacağını ve kendilerinin de uluslararası uçuşlara yeniden başlayacaklarını açıklamıştı.
Covid-19 salgınının dünya genelinde şiddetlenmesi ve virüsün yeni varyantlarının ortaya çıkması Avustralya’da büyük bir endişe kaynağı haline geldi. Geçtiğimiz hafta küçük ölçekte aşılama çalışmalarının başladığı Avustralya’da hükümet, sınırların açılış tarihini 31 Ekim’e öteledi.
Qantas da uluslararası rotalara 31 Ekim’de uçulmaya başlanacağını duyurdu.
Havayolu yönetimi alınan bu karar sonrası, teslim almayı planladığı 3 adet Boeing 787’yi teslim almama kararı aldı. Filodaki Airbus A380 uçaklarının da 30 Haziran 2023’e kadar uçurulmayacağını, uluslararası uçuşların tümünün Airbus A330 ve Boeing 787’ler ile icra edileceğini duyurdu. 31 Ekim’de uluslararası uçuşlara yeniden başladıklarında, tüm Avustralya vatandaşlarının aşılama sürecinin tamamlanmış olacağı hedefinden yola çıkan Qantas, bu yüzden uçuşlarına katılacak tüm yolculardan da aşı olduklarına dair bir kanıtı talep edeceklerini açıkladı.
Böylece aşı olmayanların uçuş yapamayacağı endişesini ilk somut hale getiren şirket Qantas oldu. Şimdi tüm dünya, benzer kararların başka havayolları tarafından da alınıp alınmayacağını merak ediyor.
KURAL TANIMAZ YOLCUYA REKOR CEZA!
19 Ekim’de ABD’li Delta Havayolları’nın Miami-Atlanta uçuşunda yer alan kadın yolculardan biri, tüm uyarılara rağmen maskesini takmayı reddetti. Uçuş öncesi koltuğunu dik konuma getirme, servis masasını kapatma, emniyet kemerini takma gibi hiçbir uyarıyı da yerine getirmeyen yolcu, kendisini uyaran kabin görevlisi ile tartışmaya başladı. Maske takmayan yolcuyu defalarca uyaran kabin görevlisi, eğer maskesini takmazsa uçaktan indirileceğini yolcuya hatırlattı. Tartışmanın büyümesiyle kokpit ekibi kalkıştan vazgeçip, yeniden kapıya yanaştı.
Kural tanımaz yolcu, uçaktan indirilmeye çalışılırken kabin görevlisine ağır küfürler eşliğinde saldırarak gözüne yumruk attı. Yaşanan arbede sonrası polis zoruyla indirilen yolcu hakkında cezai işlem başlatıldı.
ABD Federal Havacılık Dairesi (FFA) hafta içinde açıkladığı bir kararla uçakta olay çıkaran yolcuya 27 bin 500 Dolar ceza verildiğini duyurdu.
FAA, son dönemde kural tanımaz yolcu davranışlarındaki aşırı artış nedeniyle, Ocak ayında aldığı bir kararla bu konudaki politikasını katılaştırıp, cezaların artırılacağını duyurmuştu. Yolculara herhangi bir uyarı yapılmadan bu kararların uygulanacağını açıklayan FAA yönetimi, bu politikasını resmi olarak hayata geçirdiğini bu ceza ile bir kez daha duyurmuş oldu.