Havacılık Bülteni-192

QATAR AIRWAYS – AIRBUS DAVASINDA HANGİ SONUÇLAR ÇIKTI?

Airbus ve Qatar Airways arasında A350’nin boya kusurları ile ilgili Londra’da görülen davada, 

Her iki taraf için de hem iyi hem de kötü nitelendirilebilecek gelişmeler yaşandı. İki tarafın da birbirinden çok yüksek tazminatlar talep ettiği anlaşmazlığın çözümü için önümüzdeki yaz büyük bir dava daha görülecek.

Airbus, uçakların boyalı yüzeylerinde aşınma sorunu ile uçağı yıldırımdan koruyan katmanın zayıf olduğunu kabul etti. Katar’ın daha fazla A350’yi teslim almayı reddetmesine rağmen Airbus, EASA’nın da desteğiyle uçakların emniyetli olduğu konusunda ısrar ediyor. Mahkeme, üretilen A350’lerin yeniden satışına ilişkin Katar’ın talebini reddetti.

Qatar Airways ile Airbus arasındaki A350 boya krizi devam ediyor.

Londra’daki Yüksek Mahkeme, Qatar Airways’in A350’nin kozmetik boya kusurlarının düzeltilmesi gerekliliğinin “kamu yararına” olduğu ve mümkün olan en kısa sürede kökten çözülmesi gerektiği yönündeki argümanını kabul etti. Bu gelişme, nihai karar hakkında hiçbir şey göstermese de havayolu bunu bir kazanç olarak görüyor.

Airbus tarafı da mahkemeden eli boş dönmedi. Yargıç, Airbus’ın davanın ikiye bölünmemesi talebini onaylayarak; sorunla ilgili daha fazla teknik analiz gerekliliğini ortadan kaldırdı ve mevcut araştırmayı kabul etmiş oldu. Ayrıca Airbus, Qatar Airways için ürettiği uçakları havayoluna teslim etmeye devam edebilecek; ancak havayolunun uçakları teslim almama kararındaki ısrarı sürerse, Airbus bu uçakları başka müşterilere satma yetkisine sahip olacak. Katar’ın almayı reddettiği A350’ler için Air India gibi havayollarının haber beklediği iddia ediliyor.

İki taraf arasındaki sözleşme hala yürürlükteyken, Airbus, Katar’ın ödemesi gereken sabit tutarları ödememesi nedeniyle ekonomik tazminat talep edebilecek. Bu karar, sorunun çözümü gelecek yıla kadar gerçekleşmez ise büyük sorunları tetikleyebilir. Zira o zamana kadar Airbus’ın elinde üretimi tamamlanan ve teslimata hazır onlarca A350 olacak. Airbus, daha fazla uçak ürettikçe, ödeme alma şartlarını tetiklemekte özgür olacak. Orta Doğulu havayolu uçakları teslim almayı reddettikçe, sözleşme şartlarını çiğnediği için büyük bir kayıpla karşılaşabilir.

Airbus, davanın uzun sürmesinin gereksiz bir maliyet ortaya çıkardığını düşündüğü için özel olarak çözülmesi için baskı yapıyor. Ancak Qatar Airways, bunun artık bir emniyet endişesi yarattığını ve karardan önce mahkeme heyetinin detaylı inceleme yapması gerektiğini ileri sürüyor. Yargıç David Waksman ise, şu an için bu davada kararsız görünüyor. Her iki taraf için de maliyetlerin çok yüksek olduğunu düşünen Waksman, yargı sürecinde çok fazla zaman harcandığını düşünüyor.

Bir zamanlar aralarında multi-milyar dolarlık bir iş ortaklığı olan Airbus ve Qatar Airways şimdi birbirlerini açıkça insanların hayatlarını riske atmak ve kendi ekonomik çıkarları için sorunlar yaratmakla suçluyor. Her şey yolunda giderse, iki taraf uzlaşmaya varacak ve ilişkilerin biraz iyileşmesine olanak tanınacak. Aksi takdirde, gizli belgelerin de halka açık bir hale dönüşeceği ve tüm kamuoyunun tüm detayları şeffaf bir şekilde inceleyebileceği bir davaya doğru gidiliyor.

KOKPİTTE CİNSEL İLİŞKİ KRİZİ!

Rusya’nın Sasovo Sivil Havacılık Uçuş Okulu’nda yaşanan bir olay, dünya basınında geniş yankı uyandırdı. 28 yaşındaki eğitmen pilot ve 21 yaşındaki kadın pilot adayı öğrencisi, Cessna 172 uçağıyla yaptıkları eğitim uçuşu sırasında kokpitte cinsel ilişkiye girip görüntülerini kaydetti. Bu görüntülerin uçuş okulunun patronları tarafından görülmesi üzerine her ikisi de kovuldu.

Eğitmen pilot ve kadın pilot adayı öğrencisi, Cessna 172 uçağıyla yaptıkları eğitim uçuşunda, kokpitte cinsel ilişkiye girdi.

Evli olan eğitmen pilotun, öğrencisini bu olaya ikna etmek için daha fazla uçuş saati eğitimi vereceğini söylediği iddia ediliyor. Başlangıçta eğitmenden gelen talebi reddeden kadının, ekstra ders teklifi sonrası fikri kabul ettiği söyleniyor. Ryzan bölgesinde yapılan eğitim uçuşu esnasında uçağın otomatik pilot moduna alındığı belirtiliyor.

Görüntülerin ortaya çıkması üzerine eğitmen pilot ve öğrencisi yerel basına yaptıkları açıklamada sadece öpüştüklerini ve bunun tek seferlik bir durum olduğunu ve tekrarlanmadığını iddia etti. Videonun ortaya çıkışı ise pilot adayı kadın öğrencinin, bir başka öğrenci arkadaşıyla kavga etmesinin ardından; intikam amacıyla, videonun internete yüklenmesiyle gerçekleşti.

BOMBARDIER GLOBAL 8000 İLK KEZ TANITILDI!

Kanadalı Bombardier, en yeni iş jeti modeli Global 8000’i Cenevre’de düzenlenen EBACE Fuarı’nda kamuoyuna ilk kez tanıttı. Havacılığın efsanesi Concorde’den bu yana, en hızlı ve en uzun menzilli kurumsal uçak olarak tanımlanan yeni iş jetinin, selefi Global 7500’ün tüm özellikleri ile birlikte üstün performans geliştirmelerine de sahip olduğu açıklandı.

Global 7500’e göre menzili yaklaşık 600 km uzatılarak 14816 km’ye ulaşan uçak, 0.94 Mach azami hıza sahip. Uçağın 2025’te hizmete girmesi bekleniyor. Global 7500’den çok memnun olan; ama daha fazla menzil ve daha fazla hız isteyen müşterilerin isteklerine karşılık Global 8000 geliştirildi.

Bombardier’in en yeni iş jeti Global 8000, Cenevre’de EBACE Fuarı’nda kamuoyuna ilk kez tanıtıldı.

Pandemi nedeniyle tüm dünyada sınırların kapanması ve online çalışma hayatının sıradanlaşması gibi etkenler; iş jeti havacılığına büyük darbe vurdu. Bazı analistler, uzun süre, iş jeti pazarında hiçbir zaman COVID-19 öncesi seviyelere geri dönülemeyeceğinden korktu. Ancak son dönemde uluslararası seyahatler yeniden hızlanırken ve çoğu ülke pandeminin etkilerinden uzaklaşırken; iş jeti havacılığı için bütün bunlar son derece olumlu gelişmeler olarak yorumlanıyor.

Global 8000, Mayıs 2021’de, Global 7500’ün uçuş test aracıyla bir gösteri uçuşu gerçekleştirdi. NASA F/A-18’in de eşlik ettiği test uçuşlarında Global 8000’in arka arkaya Mach 1.015’i aşan hızlara ulaştı.

Global 8000 ayrıca, sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) ile ses hızını aşan yani süpersonik ilk iş jeti olmaya hazırlanıyor. Uçağın menzili Dubai-Houston, Singapur-Los Angeles, Londra-Perth gibi rotalarda yolcu uçurabilmeye olanak taşıyor.

Concorde’un piyasadan çekilmesinden yıllar sonra, seyahat sürelerinin yarıya indirilebileceği ümidiyle son zamanlarda bir çok farklı şirket tarafından, süpersonik yolcu uçağı projeleri duyuruluyor. Geçtiğimiz Haziran ayında United, Denver merkezli Boom Supersonic ile 3 milyar Dolar’ın üzerinde değere sahip 15 süpersonik ticari yolcu uçağı satın almak için bir anlaşma imzaladı.

Bir süredir Global 8000’i piyasaya sürmeye hazırlanan Bombardier, 2018’de faaliyete başlayan Global 7500’ün 100’üncü teslimatını, Mart ayı sonunda yapmıştı.

JOBY AVIATION’UN S4’Ü FAA ONAYI ALDI!

ABD’nin Kaliforniya Eyaleti’nde faaliyet gösteren elektrikli havacılık şirketi Joby Aviation, S4 adını verdiği eVTOL hava taksi için ABD Federal Havacılık İdaresi FAA’den onay alarak Hava Taşıyıcı Sertifikası’nı almaya hak kazandı. Şirket, bu sertifikayı 2022’nin ikinci yarısını alabileceğini planlamıştı. Böylece S4, en kritik virajlardan birini daha dönerek, hava taksi olarak hizmete başlamaya bir adım daha yaklaştı.

Joby Aviation’ın geliştirdiği eVTOL hava taksi S4, FAA’den Hava Taşıyıcı Sertifikası’nı aldı

Ancak Joby Aviation’un S4 ile tam yetkili olarak hava taksi hizmeti vermeye başlaması  için tip sertifikası ve üretim sertifikası da alması gerekiyor.

Joby Aviation, S4 modelinin şimdiye kadar üretilen tüm eVTOL modellerinden daha hızlı uçtuğunu iddia ediyor. Geçtiğimiz yıl Temmuz ayında S4, saatte 249 km hıza ulaşarak; uçak için öngörülen 241 km menzil sınırını da aşmıştı. 

AN-225 SON YOLCULUĞUNA ÇIKTI!

Dünyanın en büyük kargo uçağı olan Antonov An-225 Mriya, Ukrayna’nın başkenti Kiev yakınlarında bulunan Gostomel Havalimanı’ndaki hangarda bakım işlemleri devam ederken, Rusya’nın hava saldırıları ile kullanılamaz hale gelmişti.

Türünün ilk ve tek örneği olan AN-225 dünya gündemindeki yerini korumaya devam ediyor. Rus güçlerinin bölgeden ayrılması üzerine hangarda çalışmalara başlayan Ukraynalı yetkililer, AN-225’i başka bir hangara taşımak için çalışmalara başladı.

Dünyanın en büyük kargo uçağı Antonov An-225 Mriya, Rusya’nın hava saldırıları ile kullanılamaz hale gelmişti.

Mriya’nın yok edildiği hangardan başka bir hangara taşınması esnasında çekilen görüntüler de sosyal medyada büyük yankı uyandırdı. Havacılık tutkunları, gökyüzünde süzülüşünü seyretmekten keyif aldıkları bu dev uçağın, son halini bu şekilde gördüğünde ‘An-225’in böyle bir finali haketmediği yorumunu yaptı.

Sovyetler Birliği döneminden An225’in ikincisi halen Antonov fabrikasında gövdesi yarı tamamlanmış şekilde bekliyor. Ukraynalılar, savaş nedeniyle Rusya’dan alacakları tazminat ile bu uçağı yeniden inşa ederek gökyüzüyle buluşturmayı hedefliyor. Geçtiğimiz hafta Ukrayna devlet Başkanı Zelensky’nin uçağın yeniden inşası için R.T. Erdoğan’dan 800 milyon Dolar istediği ancak paranın bulunamadığı haberi dünya gündemine yansımış ve Boarding Info Havacılık Bülteni’nde de yer almıştı…

TÜRK HAVACILIĞINDAN HAFTANIN HABERLERİ!

TEKNOFEST Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali, 26-29 Mayıs tarihleri arasında Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de yapıldı. 4 gün boyunca 50 bin ziyaretçinin katıldığı ve 120 bin metrekare alanda yapılan festivalde 5 bin kişi yarıştı. Çok sayıda Türk şirket ve kurumun ürünleri ve stantları ile katıldığı festivalde Türk Hava Kuvvetleri’ne bağlı Türk Yıldızları ve SOLOTÜRK ekibi de gösteri uçuşları yaptı. Festival kapsamında 2 adet AKINCI insansız hava aracı Batı Trakya’dan 2 bin kilometre uçarak Bakü’ye gelirken, Hava Pilot Albay Zaur Rüstemov’un uçtuğu MiG-29 savaş uçağı da AKINCI ile kol uçuşu yaptı. bulunan Selçuk Bayraktar’ın da yer aldığı bu uçuşa ait görüntüler sosyal medyada büyük ilgi gördü.

Pegasus Havayolları, Türkiye’de havacılık sektöründe bir ilke imza atarak Metaverse evrenine giriş yaptı. Decentraland platformunda ‘PegasusPort’ isimli bir alan açan havayolu, bu yenilikçi projesiyle dijitalleşme trendine ayak uydurdu. Sürpriz oyunlarla ziyaretçilerine eğlenceli bir dünya sunan PegasusPort’u ziyaret edenler, yurt dışı uçak bileti kazanma şansını da elde ediyor. 

Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Atatürk Havalimanı’nın Millet Bahçesi’ne dönüştürülmesi projesi kapsamında, havalimanındaki kuzey-güney yönlü pistin kaldırılacağını açıkladı. Doğu-batı yönündeki pistin ise kalacağını ve afet dönemlerinde hizmet vereceğini duyurdu. Terminal binalarının da restore edilerek fuar alanı, müze, robotik alanlara dönüştürüleceğini söyledi. Bakan Kurum, havalimanındaki hangarların da kalacağını açıkladı…

adbanner