IATA’NIN İLK TÜRK BAŞKANI MEHMET NANE OLDU!
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA’nın 78. Genel Kurulu, geçtiğimiz hafta Katar’ın başkenti Doha’da gerçekleştirildi. Pegasus Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mehmet T. Nane, IATA Yönetim Kurulu Başkanlık görevini Robin Hayes’den devralarak, IATA’nın ilk Türk başkanı oldu. 120 ülkeden 292 üye hava yolu şirketiyle küresel hava trafiğinin %83’ünü temsil eden IATA’nın ilk Türk Yönetim Kurulu Başkanı olan Mehmet T. Nane, Haziran 2023’e kadar görevini sürdürecek.
Nane, önümüzdeki 1 yıl boyunca, dünyanın seyahat ve ticarete yeniden açılması yönündeki ivmeyi sürdürmenin yanı sıra; yaklaşan ICAO Meclisi’nde CORSIA’yı desteklemek, ‘2050’ye Kadar Net Sıfır Karbon Emisyonu’na giden yolu iyileştirmek ve IATA üyesi hava yollarının sektörde kadın temsilini 2025 yılına kadar en az %25’e kadar artırması için oluşturulan “2025’te25” girişimine katılımı genişletmek dahil olmak üzere çok dolu bir gündem ile meşgul olacak. 79. Genel Kurul ve Dünya Hava Taşımacılığı Zirvesi, 4-6 Haziran 2023 tarihlerinde İstanbul’da Pegasus Hava Yolları’nın ev sahipliğinde gerçekleştirilecek.
PEGASUS CEO’SU GÜLİZ ÖZTÜRK’E ÖZEL ÖDÜL!
Pegasus Hava Yolları CEO’su Güliz Öztürk de IATA Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Ödülleri 2022 kapsamında “İlham Verici Rol Model Ödülü”ne layık görüldü. Toplumsal cinsiyet dengesi konusunda kurumsal ve bireysel olarak birçok çalışma yürüten Öztürk; çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık konularında gerçekleştirilen başarılı çalışmaları takdir etmeyi amaçlayan bu özel ödülü, IATA Genel Müdürü Willie Walsh ve Qatar Airways Grup CEO’su Akbar Al Baker’in elinden aldı.
Pegasus Hava Yolları, toplumsal cinsiyet dengesi konusundaki hassasiyetinin bir göstergesi olarak, filoya yeni katılan uçaklara çalışanlarının kız çocuklarının isimlerini verme geleneğini de sürdürüyor.
AHMET BOLAT IATA YÖNETİM KURULU ÜYESİ OLDU
Öte yandan Türk Hava Yolları, 6 yıl sonra yeniden IATA Yönetim Kurulu’na girdi. THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Ahmet Bolat 3 sene boyunca IATA’da Yönetim Kurulu üyesi olarak görev alacak.
Türk Hava Yolları IATA’nın IEnvA (Çevresel Değerlendirme) programında “En Üst Düzey Sertifika”nın sahibi oldu. Havayolu şirketlerinin operasyonlarını çevresel açıdan bağımsız olarak değerlendirmek ve geliştirmek için tasarlanmış çevre yönetim ve değerlendirme sistemi olan IATA IEnvA (Environmental Assessment) Programı’nda en üst seviyede (Stage 2) sertifika alan THY, bu sertifikayı doğrudan almaya hak kazanan ilk havayolu şirketi olarak çevreci operasyonlarda gökyüzünde yol gösterici olduğunu kanıtladı.
Türk Hava Yolları adına sertifikayı Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat aldı. IATA’nın dünyanın dört bir yanındaki havayolu şirketlerini 8 farklı başlıkta, 92 adet gereklilik maddesiyle denetlediği sürdürülebilirlik odaklı programda şirketler, Liderlik, Çevre Yönetim Planları, Sistem ve Dokümantasyon, Geliştirme faaliyetleri çerçevesinde değerlendiriliyor.
İSTANBUL HAVALİMANI CEO’SU KADRİ SAMSUNLI ACI WORLD YÖNETİMİNDE!
İtalya’nın başkenti Roma’da 22-24 Haziran tarihleri arasında düzenlenen Uluslararası Havalimanları Konseyi ACI Europe Genel Kurulu’nda, İGA İstanbul Havalimanı CEO’su Kadri Samsunlu, dünya havacılık sektöründe beş kıtayı temsil eden alt konseylerin çatısı olarak görev yapan ACI World Yönetim Kurulu Üyeliği’ne seçildi.
Sektörün gelişimi ve havacılığın ilerlemesi için politika oluşturma, eğitim, araştırma-geliştirme faaliyetleri yürüten ACI World, dünya havacılık sektörünün küresel ölçekteki en önemli çatı kuruluşlarının başında geliyor. Uluslararası Havalimanları Konseyi’nin, 185 ülke ve bölgede faaliyet gösteren, 1950 havalimanını bünyesinde barındıran toplam 717 üyesi bulunuyor. 717 üye arasından seçilen yönetim kurulu üyeleri ACI World Yönetim Kurulu’nda hem ülkelerini temsil ediyor hem de havacılık sektörü ile ilgili alınan kararların yürütülmesinden sorumlu oluyor. Geçtiğimiz yıl ACI Europe’un yönetim kuruluna seçilen Samsunlu, bu yıl da ACI World’un yönetim kuruluna seçilerek, dünya havacılığını yöneten 28 kişi arasında yerini aldı.
İGA İstanbul Havalimanı’nın İK politikaları ve sürdürülebilirlik çalışmalarındaki başarıları ise ACI Europe tarafından iki ödüle layık görüldü. İstanbul Havalimanı, bu yıl 18’incisi gerçekleştirilen Uluslararası Havalimanları Konseyi ACI Europe Ödülleri kapsamında “Eko-İnovasyon Ödülü” ve “İnsan Kaynakları Mükemmellik Ödülü”nün de sahibi oldu. Ayrıca İstanbul Havalimanı, 18. ACI Europe Ödülleri’nde 40 milyondan fazla yolcu kapasitesi olan havalimanları kategorisinde ‘Yüksek Övgüye Değer Havalimanı’ ilan edildi. Ödüller, Roma’da düzenlenen ödül töreninde Kadri Samsunlu’ya takdim edildi.
Çevreci ve sürdürülebilirlik alanındaki çalışmalarını devam ettiren İstanbul Havalimanı, Haziran ayında Uluslararası Havalimanları Konseyi (ACI Europe) tarafından verilen Havalimanı Karbon Akreditasyonu kapsamındaki “Karbon Salımı Sertifikası’nı” 3. Seviyeye yükseltmişti. Roma’daki törende bu sertifika, İGA İstanbul Havalimanı Planlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı Polat’a verildi.
İstanbul Havalimanı böylece Haziran ayında toplamda beş uluslararası kurum tarafından ödüllendirilmiş oldu. ABD merkezli seyahat dergisi Global Traveler, “2022 Leisure Lifestyle Awards” ödüllerinde İGA İstanbul Havalimanı’nı “En İyi Aktarma Havalimanı”, “2022 Wherever Awards’ta” ise “En İyi Aile Dostu Uluslararası Havalimanı” ödüllerine layık görürken, Havayolu Yolcu Deneyimi Derneği (APEX) “Olağanüstü Başarı” ödülü, EMEA Finance’ın “EMEA Bölgesi’ndeki En İyi Sendikasyon Kredisi” ve “Yılın Anlaşması” ödülleri de İGA İstanbul Havalimanı’na verildi.
İngiltere merkezli havacılık derecelendirme kuruluşu Skytrax ise sektörün en prestijli sıralaması olarak kabul edilen “Dünyanın En İyi Havalimanları” listesinde İstanbul Havalimanı’na 8’inci sırada yer verdi. Skytrax 2022 ödülleri kapsamında İstanbul Havalimanı “Dünyanın En Aile Dostu Havalimanı”, “Dünyanın En İyi Alışveriş Deneyimi Sunan Havalimanı” ve “Güney Avrupa’nın En İyi Havalimanı” ödüllerinin de sahibi oldu. Havalimanlarının zirvesi olarak kabul edilen Skytrax 5 Yıldızlı Havalimanları listesine de girmeyi başaran İstanbul Havalimanı, bu kategorideki 11 dev havalimanı arasında yerini aldı…
İÇ HAT UÇAK BİLETİNDE TAVAN FİYAT 990 TL OLDU!
Türk sivil havacılık sektöründe, Aralık 2013’te iç hat biletlerinde tavan fiyat uygulaması ilk kez hayata geçirildi. Buna göre ekonomi sınıfında tek yön tavan bilet fiyatı 299 TL olarak belirlendi. O dönemde bu fiyat yaklaşık 150 Dolar’a karşılık geliyordu.
Zaman içinde tavan fiyat uygulaması kademeli şekilde artırıldı. Geçtiğimiz yılın son günlerinde 500 TL’den 600 TL’ye yükseltilen tavan fiyat 3 ay gibi kısa bir sürede 700 TL’ye daha sonra 899 TL’ye yükselmişti. Tavan bilet fiyatı, geçtiğimiz hafta içinde 990 TL’ye çıkarıldı. Bu fiyat yaklaşık 60 Dolar’a karşılık geliyor. Yani iç hat biletleri için uygulanan tavan fiyat bedeli 9 yılda TL cinsinden 3,3 kat artış gösterse de; Dolar cinsinden tam 2,5 kat azaldı. Havacılık sektöründe neredeyse tüm giderlerin Dolar’a endeksli olduğu düşünüldüğünde rakamlar havayollarını pek tatmin etmedi.
Pegasus Hava Yolları eski CEO’su ve aynı zamanda Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Başkanı Mehmet Nane geçtiğimiz dönemlerde verdiği bir röportajda, rakamın yükseltilmesini talep ettiklerini ve bunun tüketicinin lehine olduğunu söylemişti. Bu düşüncesine gerekçe olarak ise, zam yapılmazsa taban fiyatının tavan fiyata yaklaşacak olmasını göstermişti.
Tüm dünyada petrol fiyatları artarken, aynı zamanda ABD Doları’nın da güçlenmesi, Covid-19 salgınında büyük darbe alan küresel havayolu şirketleri için “fırtına” etkisi yaratıyor. Katar’ın başkenti Doha’da Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği yıllık olağan toplantısında Covid-19 salgınının sektöre verdiği yaraların nasıl sarılacağı görüşülürken, artan petrol fiyatları ve aynı anda ABD’de dolarının da güçlenmesinin yarattığı ilave sorunlar masaya yatırıldı. Bu durumun havayolu şirketlerinin maliyetlerini ciddi şekilde artırdığı vurgulanırken, bilet fiyatlarının önümüzdeki günlerde kaçınılmaz olarak daha da yükseleceğine vurgu yapıldı.
RUSYA’YA EN ÇOK UÇAN YABANCI HAVAYOLU THY
Batılı ülkelerin Rus havacılığına yönelik kapsamlı yaptırımları sürerken; ülkenin dünyanın geri kalanından izole olduğunu söylemek mümkün değil. Çok sayıda dev havayolu şirketi, yaptırımlar kapsamında Rus şehirlerine uçmayı bırakmış olsa da Rusya’ya hala uluslararası havayolları tarafından ayda yaklaşık 3.500 uçuş yapılıyor.
Toplamda, 30 yabancı havayolu Rusya’ya uçmaya devam ediyor ve bu uçuşlarda 620.000 koltuk kapasitesi sunuluyor.
Rus olmayan 30 havayolu arasında Rusya’ya en fazla uçuş yapan şirket Türk Hava Yolları. THY, Haziran ayında, Rusya’ya toplam 1.395 sefer planladı. THY’nin Rusya’daki en önemli destinasyonları 676 uçuşla Moskova-Vnukovo (VKO), 227 uçuşla St Petersburg (LED) ve 209 uçuşla Moskova Domodedovo.
Listenin devamında Özbekistan Havayolları, Belavia, flydubai, Kırgız Avia Traffic Company geliyor. Bu şirketlerin hemen arkasında yer alan Pegasus da Haziran ayında yaklaşık 300.000 koltukla Türkiye ile Rusya arasında toplam 146 uçuş planı yapmış durumda.
Rusya’ya en çok uçuş yapılan ülkelerden biri de Birleşik Arap Emirlikleri. flydubai, Emirates, Etihad ve Air Arabia olmak üzere dört havayolu, Rusya’ya uçmaya devam ediyor Emirates başkanı Tim Clark, IATA toplantısında, ‘Rusya’ya operasyon yapıyoruz. Çünkü bize operasyon yapmamamız söylenmedi. Hükümetimizden bir uyarı gelmediği sürece uçmaya devam edeceğiz.’ diyerek bu konudaki kararlılıklarını duyurdu. Dört havayolunun da yaz sezonunda Rusya’ya uçmaya devam etmesi planlanıyor. Rusya pazarından çekilen tek Orta Doğulu havayolu şirketi, Wizz Air’in BAE’ne kayıtlı yan kuruluşu olan Wizz Air Abu Dhabi oldu. Havayolu, bağlı olduğu ana şirketiyle birlikte Şubat ayında Rusya’ya uçuşlarını tamamen askıya aldı.
KRİSTAL KABİN ÖDÜLLERİ SAHİPLERİNİ BULDU
Bu yıl 16’ncısı gerçekleştirilen, uçak iç mekanlarında mükemmelliğin ve yaratıcılığın onurlandırıldığı; bu alanda sektörün en prestijli ödülleri olarak anılan Crystal Cabin Awards (CCA) pandemi sonrası, ilk kez yüz yüze gerçekleştirilen bir ödül töreni ile sahiplerine dağıtıldı. Dünyanın dört bir yanındaki 28 kişilik jürinin kazananları belirlediği; 8 farklı kategoride dağıtılan Kristal Kabin Ödülleri için bu yıl toplam 63 farklı proje yarıştı.
Bugünün ve yarının uçak kabinlerindeki tasarım yeniliklerin ödüllendirildiği Kabin Konseptleri kategorisinde kazanan Teague and Nordam’ın Elevate projesi oldu. Elevate, özellikle uzun menzilli uçuş yapacak dar gövde uçakların kabininde, daha fazla alan, mahremiyet ve konfor sağlayacak birinci sınıf kabin oluşturmak için “yüzer” kabin elemanları kullanıyor. Proje, uçak üreticilerinin sadece kabin tabanındaki koltuk rayları yerine kabin içindeki ekipmanların, uçağın yan duvarlarına güvenli bir şekilde takmalarını sağlayan Nbrace kompozit koltuk eklentisi üzerinden geliştirildi. Elevate, günümüzün geleneksel tasarımlarıyla aynı kabin düzenine sahip, ancak daha hafif ve bakımı kolay bir konsept olması sayesinde, havayollarına avantaj sunacak.
Kabin Sistemleri kategorisinde kazanan Caeli Nova’nın geliştirdiği Cordillera acil oksijen sistemi oldu. Sistem, uçakta herhangi bir ağırlık artışı veya ekstra bakım maliyeti yaratmadan, seyir esnasında meydana gelen kabin basıncı arızası durumunda, uçağın yüksek irtifalarda uçabileceği süreyi 22 dakikadan 180 dakikanın üzerine çıkarabiliyor. Cordillera’nın yüksek rakımlı araziler üzerinden doğrudan yeni uçuş rotalarının açılmasına ve ETOPS rotalarında yedek yakıt gereksinimlerini azaltarak havacılık endüstrisini yılda 500 milyon Dolar ve 1,2 milyon ton CO2 emisyonundan kurtarabileceği iddia ediliyor. Cordillera, Tamamlayıcı Tip Sertifikası altında bir gecede uçağa kurulabiliyor olmasıyla da fark yaratıyor.
Sağlık ve Emniyet kategorisinde, ödül Safran Cabin’in geliştirdiği Yangına Dayanıklı Kargo Konteyneri projesine gitti. Proje, uçağın kargo kompartmanındaki D Sınıfı yangınlar için altı saate kadar muhafaza sunarak jüriyi etkiledi. Konteynerler hafif, sağlam, çoğunlukla geri dönüştürülebilir ve darbelere dayanıklı malzemelerden yapılmış yenilikçi bir kapı ile donatıldı.
Qatar Airways Cargo, lityum iyon pilli cihazların çok daha fazla taşınması nedeniyle, bu konuda uzun zamandır bir çözüm aradığı için bu projeyi sahiplendi. Havayolu, 2022’de tüm taşıma ekipmanlarının %70’ini bu konteynerler ile değiştirmeyi hedefliyor.
Yolcu Konforu kategorisinde kazanan Collins Aerospace’nin SpaceChiller projesi oldu. Premium koltuklardaki yolcuların istedikleri zaman yiyecek ve içeceklerin tadını çıkarabilmesini sağlamak için bu proje geliştirdi. SpaceChiller, yolcunun en sevdiği içeceğin veya atıştırmalıkların her zaman serin ve el altında olmasını sağlamak için first class bir koltuğa sığabilen kişisel bir soğutma ünitesi olarak özetlenebilir. Collins’in teknolojisi, uygulanması son derece zor olabilen geleneksel hava soğutma teknolojilerinden kaçınarak bunu gerçekleştiriyor. Sessiz termoelektrik soğutma sistemi, yüksek verimlilikte ve %50 güç tasarrufu ile çalışıyor. SpaceChiller, her bir koltuğun ağırlığını sadece 1 kg artırarak bunu başarmasıyla büyük sükse yapıyor.
Uçak İçi Eğlence Sistemi ve Dijital Hizmetler kategorisinde kazanan, Anuvu ve Southwest Havayolları işbirliği ile geliştirilen Dedicated Space projesi oldu. Uçaklarda kullanılan internet bant genişliğini geliştirmek için rekabet eden çok sayıda dijital cihazın bu duruma yardımcı olmadığı teziyle geliştirilen sistem, mevcut kişisel bant genişliğinde beş kat artış, gecikme ve kopmalarda önemli bir azalma, daha hızlı indirme ve yükleme gücü ile istikrarlı bir uçak içi bağlantı deneyimi vaat ediyor. Sistem, modem donanımının basit bir şekilde değiştirilmesini gerektiriyor. Modemler ve sisteme ait diğer ekipmanlar kolayca uçağa entegre edilebiliyor.
Malzeme ve Komponentler kategorisinde ise Kristal Kabin Ödülü, Thales Avionics’in geliştirdiği Pulse projesinin oldu. Proje, uçuş sırasında gücü dinamik olarak tahsis etmek için güç yönetimi teknolojisini kullanıyor ve uçak kabinlerinde yolcuların kişisel cihazları için pratik bir şarj çözümü sunuyor. Bu ince, düşük ağırlıklı güç kaynağı ünitesi, yolcuların uçuş sırasında cihazlarını USB-A, USB-C veya kablosuz bağlantı yoluyla şarj etmelerini sağlayarak şarj endişesini ortadan kaldırıyor ve yolcuların seyahatleri boyunca cihazlarının keyfini çıkarmasına olanak tanıyor.
Sürdürülebilir Kabin kategorisinde ödül, Diab tarafından geliştirilen ‘Kabin İç Mekanları için %100 Geri Dönüştürülebilir Paneller’in oldu. İsveçli üretici Diab, AkzoNobel, Rescoll ve Roctool ile işbirliği içinde geliştirdiği projesinde, kabin içi için %100 geri dönüştürülebilir paneller üretmek üzere termoplastik üretim sürecine öncülük ediyor. Kullanım ömrü maliyetindeki genel azalma ve kabin elemanlarının geri dönüşümünün kolaylaştırılmasıyla sağlanan daha düşük çevresel etki ödülün kazanılmasında önemli rol oynadı. Proje yalnızca daha çevre dostu olmakla kalmıyor; aynı zamanda yapışkan filmlerin kullanıldığı yöntemlerden çok daha hızlı olmasıyla öne çıkıyor. Panellerin hafiflemesi ve üretim kolaylığı ile ucuzluk diğer kritik özellikler olarak karşımıza çıkıyor.
Üniversite kategorisinde kazanan, Ken Kirtland’ın Portal projesi oldu. ABD’deki Georgia Institute of Technology’den Ken Kirtland. 1000 mil menzile sahip 30 koltuklu elektrikli uçak filosuna sahip yeni bir hava yolu şirketi vizyonuna sahip. Kirtland, Portal’ın yetersiz kullanılan bölgesel havaalanlarında kullanması fikriyle jüriyi etkiledi. Portal uçak tasarımının devasa pencereleri, seyahat severleri memnun edecek.
Kabin, uçağa binmeyi hızlandırmak ve geniş panoramik pencerelerden inanılmaz manzaralar sağlamak için kabinin etrafına yerleştirilmiş tamamen premium koltuklara sahip. Uçak ayrıca, düşük irtifada daha düşük bir hava hızı ile daha konforlu bir seyahat deneyimi sunmayı amaçlıyor.