EN ÇOK ÜLKEYE UÇAN HAVAYOLU!
Bayrak taşıyıcı havayolumuz Türk Hava Yolları’nda hafta boyunca birçok önemli gelişme yaşandı.
Son yıllarda yaptığı reklam filmleriyle ses getiren havayolunun, Oscar ödüllü yönetmen Ridley Scott tarafından çekilen yeni reklam filmi sosyal medyada yayınlandı. Başrolünde Hollandalı oyuncu Sylvia Hoeks’in oynadığı ve seri olarak planlan reklam filminin ilk bölümünde İstanbul Havalimanı, Yerebatan Sarnıcı, Ortaköy Camii, Çırağan Sarayı gibi mekanlar kullanıldı. Önümüzdeki günlerde tüm dünyada gösterime girecek olan reklam filminde dikkat çeken bir başka detay da kabin ekibinin yeni üniformaları oldu.
THY, 2018 yılında da “en fazla ülkeye uçan havayolu” ünvanını korudu. Hafta içinde yayımlanan bir rapora göre havayolu, dünya genelinde 120 farklı ülkeye sefer düzenleyerek, bu alandaki liderliğini sürdürdü. Geçen yıldan bu yana Gambiya, Sierra Leone ve Zambiya’yı da uçuş ağına katan havayolu, ikinci sıradaki Air France ile arasındaki farkı 30’a yükseltti.
Öte yandan Türk Hava Yolları, hafta içinde yaptığı açıklama ile 2018 yılının dokuz aylık döneminde, petrol fiyatlarının hızlı artışına rağmen, 4 milyar dolar gelir ile 1.149 milyar Dolar esas faaliyet kârı ve 755 milyon Dolar net kâr elde edildiğini duyurdu.
Yılın ilk 9 ayında 58 milyon yolcu taşıyan havayolu, doluluk oranında da bir önceki yılın aynı dönemine göre 3,2 puanlık artış ile yüzde 82’ye ulaştı.
Havayolunun 217’si dar gövde, 92’si geniş gövde ve 20’si kargo uçağı olmak üzere toplam 329 uçaktan oluşan filosuna katılan en yeni uçak ise hafta içinde TC-LCC tescilli Boeing 737 Max8 oldu. Böylece filodaki MAX8 uçaklarının sayısı da dörde yükseldi.
AIRBUS A330-800neo GÖKYÜZÜYLE BULUŞTU
Avrupalı imalatçı Airbus’ın en yeni uçağı A330-800neo ilk uçuşunu yaptı ve gökyüzüyle buluştu. Toulouse Blagnac Havalimanı’ndan kalkan uçak 4 saat 4 dakika süren ilk uçuşun ardından ilk inişini de başarıyla gerçekleştirdi. A330-800’in 2019 yılı içinde sertifikalandırılarak, müşterilerine teslim edilmeye başlaması için yaklaşık 300 saatlik bir uçuş test programı öngörülüyor.
Airbus, geniş gövde A330 uçaklarına yeni motorlar entegre edip, sistemlerini güncel teknolojilerle donatarak daha verimli hale getiriyor ve new engine option yani neo ismiyle piyasaya sürüyor. A330neo ailesinin de A330-800 ve A330-900 olmak üzere iki modeli bulunuyor. Her iki modelde de Rolls Royce Trent 7000 motorlarının yanı sıra, nacelle, titanyum pylon, yeni kanatlar ve yolcu konforu için Airbus’ın ödüllü kabin tasarımı Airspace kullanılıyor.
A330-800neo’nun lansman müşterisi, uçak için 8 tane sipariş veren Kuwait Airways olacak. A330-800neo, üç sınıflı kabin konfigürasyonunda 257 yolcu kapasiteli. 900 modeli üç sınıflı düzende 287 koltuk alabiliyor. 58.82 metre uzunluyla A330-900 modeline göre 5 metre daha kısa olan A330-800’ün 12 bin kilometre olan menzili ise 900 modeline göre 1600 metre daha uzun.
Airbus, A330neo modelleri için bugüne kadar 14 müşteriden 224 sipariş aldı. Bunların 23 tanesinin üretimi tamamlandı.
A330-900’ün ilk teslimatı kısa süre önce Portekizli TAP Air’e gerçekleştirildi. Brezilyalı Azul, önümüzdeki günlerde, Dublin merkezli kiralama şirketi Avolon’dan alacağı 5 tane A330-900’ü uçurmaya başlayarak bu uçağın ikinci operatörü olacak.
A330neo ailesi uçaklarının 251 ton maksimum kalkış ağırlığına ve 1000 kilometre daha uzun menzile sahip olan yeni versiyonunun ise 2020’nin ortalarında servise başlaması planlanıyor.
BOEING 737 MAX8 İÇİN UYARDI!
Lion Air’e ait Boeing 737 MAX8, 29 Ekim’de Jakarta’dan kalkışından kısa süre sonra Java Denizi’ne düşmüştü. Her zaman olduğu gibi bu kaza da ardında pek çok soru işareti ve bilinmez bıraktı. Uçağın kara kutusunda uçuş datalarını kaydeden FDR isimli cihazdan alınan ilk bilgilere göre kazanın, uçağın sürat saatinde yaşanan bir arıza nedeniyle gerçekleştiği anlaşılıyor. Geçtiğimiz hafta Boarding Info’da yayınladığım videoda, kazanın nedenine ilişkin en güçlü ihtimalin bu olduğundan bahsetmiştim.
Kazayı gerçekleştiren uçağın sadece 2 ay önce fabrikadan çıkması ve sürat saatinde meydana gelen arıza yüzünden düşmesi, sektörde gözlerin Amerikalı imalatçı Boeing’e dönmesine neden oldu.
Boeing hafta içinde Max8’i filosunda bulunduran dünya genelindeki 40 operatör için bir Operasyonel Manuel Bülten yayımladı. Akabinde ise Amerikan Federal Havacılık Dairesi FAA, 737 MAX 8 operatörlerine yönelik Uçuşa Elverişlilik Yönergesi yani bir AD yayımladı. Hem imalatçı hem de otorite, havayollarını ve bu uçağı kullanan pilotları, sürat saatinden okunan değerlerde meydana gelen tutarsızlıklar ve buna bağlı olarak uçağın hızlı bir şekilde dalışa geçmesi senaryosuna karşı uyardı ve böylesi durumlarda alınması gereken aksiyonları anlattı. Göstergede yaşanan tutarsızlık durumlarında uçağın kontrolünün kaptan ya da yardımcı pilottan hangisinin rakamları doğruysa o tarafa geçirilmesi tavsiye ediliyor. Böylesi anlarda oto pilottan çıkılarak kontrolün manuel olarak devam ettirilmesi de önerilen diğer detaylar. Geçen haftaki videoda da anlattığı üzere Lion Air pilotları, kaza anında krizi iyi yönetemeyerek oto pilottan çıkmayı büyük ihtimalle unuttu. Kazanın gerçekleştiği seferden bir önceki seferde de aynı sorunun yaşandığını biliyoruz. Ancak o uçuşta görev yapan tecrübeli pilotların, uçağın kumandasını yardımcı pilota geçirerek, uçağı manuel olarak güvenli bir şekilde indirdiğini yine videoda anlatmıştım.
Geçtiğimiz yıl piyasaya sürülen ve dünyanın en hızlı satılan ticari jeti ünvanını elinde bulunduran 737 MAX, bugüne kadar 98 müşteriden 4783 sipariş aldı. Bu uçakların 219’u teslim edildi ve dünya genelinde 40 havayolunun filosunda uçuyor. Aynı sorunların uçağı kullanan diğer operatörler tarafından yaşanıp yaşanmayacağını zaman gösterecek.
Dünya genelinde her 2 saniyede bir Boeing 737, iniş kalkış yapıyor. Günün herhangi bir saatinde ortalama 9000 tane Boeing 737 gökyüzünde sefer gerçekleştiriyor. Böylesi devasa bir uçuş ağı içinde yaşanan bu münferit olayın genele yansımayacağı düşünülüyor.
ORLANDO’DAN LONDRA’YA 77 SAAT SÜREN UÇUŞ
Bugüne kadar hepimizin uçuşları çeşitli sebeplerle rötar yapmış olabilir. Ancak sanırım hiç birimizin yolculuğu, British Airways’in 2036 sefer sayılı Orlando-Londra uçuşu yolcularınınki kadar büyük bir kabusa dönüşmemiştir.
Ortalama 7,5-8 saat süren uçuşa Perşembe günü gelen yolcuların Londra Gatwick Havalimanı’na varışı Pazar gününü buldu. İşte 77 saat süren eziyetin kısa özeti.
Yolcular Perşembe günü yerel saatle 19:25’teki sefer için uçağa alındıktan sonra pist başında frenlerdeki ısı sensörlerinde meydana gelen teknik bir arıza nedeniyle 4 saat bekledi. Ardından yolcular uçaktan indirilerek havalimanı yakınlarında bir otele yerleştirildi. Bu krizin sadece başlangıcıydı.
Fırtına ve kötü hava koşulları Londra’dan arızayı giderecek yedek parçaların taşındığı diğer seferleri de etkiledi. 27 saatlik bir rötarın ardından Cuma gecesi Londra’ya gitmek üzere yeniden havalanan uçakta 40 dakika sonra teknik arızanın yeniden başladı. Havada bir miktar yakıt boşaltıldıktan sonra New York JFK Havalimanı’na inildi. New York’taki maraton nedeniyle otellerde yer olmadığını belirten havayolu, yaşanan mağduriyetten dolayı özür diledi. Yolcular geceyi JFK Havalimanı’nda yerlerde yatarak geçirdi.
Oteller havalimanları ve apron arasında kabus gibi saatler geçiren 200’den fazla yolcu Pazar sabahı 06:30 civarında Londra’ya inebildi.
AB regülasyonları, 1.500 milden daha uzun uçuşlarda teknik arıza, uçak değişikliği veya uçucu ekipten kaynaklı dört saat ve üzeri rötar durumlarında, havayolunun yolcu başına 600 Euro tazminat ödemesini gerektiriyor. Mağdur yolcuların tamamının tazminat için şikayette bulunacağı düşünülüyor.
RYANAIR KARALAMA KAMPANYASINI VİDEO İLE KANITLADI
Geçtiğimiz ay sosyal medyada viral şekilde yayılan bu fotoğraf, Leslie Fırtınası nedeniyle Porto’ya yapacakları uçuşu iptal olan Ryanair’de çalışan 6 uçuş görevlisinin, şirketin kendilerine kalacak yer ayarlamadığı için Malaga Havalimanı’nda ekip odasında yerde uyumak zorunda kaldıkları bilgisiyle milyonlarca kişi tarafından paylaşıldı.
Ryanair’in üst düzey yöneticisi Peter Bellew, Malaga’daki tüm otellerin o gece tamamen dolu olduğu için kendilerine kalacak yer bulmadıkları için mürettebattan özür dileyerek onları havalimanında bir VIP salona yönlendirdiklerini açıklamıştı.
Ardından havayolu, altı personelin sözleşmesinin, şirketin itibarını zedelemeleri ve şirkete yönelik güven kaybı oluşturmaları sebebiyle feshedildiğini açıkladı.
Sosyal medya üzerinden çok büyük tepki alan Ryanair, durumun açığa kavuşması için Malaga Havalimanı’nda 24 saat kayıt yapan kamera görüntülerini yayınladı ve uçuş ekibinin sosyal medyada paylaşılan o fotoğrafı, VIP salona geçmeden önce özellikle çektirdiklerini ve sosyal medyada yaydıklarını kanıtladı.
Son dönemde adı grevler ve skandallarla anılan Ryanair’in kendi personeli tarafından yapılan bu karalama kampanyasını nasıl aşacağı merakla bekleniyor.
PLASTİK ŞİŞEDEN BATTANİYE YAPIYOR!
Tayvanlı havayolu EVA Air, geri dönüşüm projesini hayata geçirdi. Uçakta kullanılan plastik içecek şişelerinden, ekonomi sınıfında dağıtılan çevre dostu battaniyelerin üretilmesi programını başlattı.
Yüzde 100 plastik şişelerin geri dönüşümünden elde edilen bir EcoThread battaniye, 26 tane pet şişeden üretiliyor. Proje, geleneksel üretim yöntemleriyle karşılaştırıldığında zararlı gaz emisyonlarını yüzde 70’in üzerinde azaltıyor. EVA Air, uçak içi battaniyeleri geri dönüştürülmüş plastik şişelerden elde eden ilk hava yolu değil. Geçtiğimiz yıl, Dubai merkezli Emirates, ekonomi sınıfında uçan yolculara dağıtılan battaniyeleri aynı yöntemle üretmeye başlamıştı.
Emirates bu geri dönüşüm sürecinin 2019 sonuna kadar 88 milyon plastik şişeyi çöplüklere gitmekten kurtaracağını tahmin ediyor.