UÇAKTA EVLİLİK TEKLİFİ ALDI İŞTEN KOVULDU!
Geçtiğimiz Mayıs ayında, China Eastern Havayolları’nda görevli Xiao Jiao isimli kabin memuru Xi’an ile Yinchuan arasında gerçekleşen bir iç hat seferinde görevliydi. Uçaktaki yolculardan biri de kabin memurunun 4 yıllık erkek arkadaşıydı. Uçak kalktıktan yaklaşık yarım saat sonra harekete geçen romantik adam, kabin memuru sevgilisine evlenme teklif etti. Elbette uçaktaki tüm yolcular da bu romantik sahneye kayıtsız kalmayarak alkışlarıyla destek verdi. Ancak olaydan birkaç gün sonra, havayolu şirketi kabin memurunun görevine son verdi. Gerekçe olarak ise bu kişisel romantik seramoninin, yolcular arasında kargaşaya neden olabileceği ve uçuş güvenliği için tehlikeli olabileceği gösterildi. Kabin memuru sorumsuzlukla suçlandı. Ardından sosyal medyada çokça tartışılan bu durum, insanları adeta ikiye böldü.
Geçtiğimiz hafta ise Dubai merkezli Emirates’in uçuşlarından birinde de benzer bir olay gerçekleşti. Ancak bu kez durum sonuç tamamen farklı oldu. Vittoria isimli kabin memurunun sevgilisi Stefano, Roma-Dubai seferinde, uçuşta görevli kabin ekibi ve ekonomi sınıfındaki tüm yolcuların desteğiyle sevgilisine sürpriz bir evlenme teklifinde bulundu. Vittoria bütün olacaklardan habersiz şekilde kabine girdiğinde, ellerinde, güller, kalp şeklinde balonlar ve hatta erkek arkadaşının fotoğraflarından oluşan maskeli insanlarla karşılaşınca şaşkına döndü. Stefano uçağın kabininde adeta aşk temalı bir dekor yaratmıştı. Genç kadın galleye geri döndüğünde ise elinde yüzüğüyle kendisini bekleyen sevgilisi ile karşılaştı. Yerden kilometrelerce yüksekte, hayatının en önemli kararlarından birini alaral sevgilisinin teklifine ‘’evet’’ dedi.
Emirates, Çinli havayolunun aksine bu unutulmaz evlilik teklifine dair görüntüleri resmi sosyal medya hesaplarından paylaştı ve kısa sürede milyonlarca insana ulaştı. Büyük beğeni ve sempati topladı. Bu iki olay, iki havayolu şirketinin, aynı olayı nasıl çok iyi ve çok kötü bir imaj malzemesi haline getirebileceğinin net bir örneği olarak tarihteki yerini aldı…
Geçtiğimiz Haziran ayında da Corendon Havayolları’nın kadın pilotlarından Karlijn Wouters, gökyüzünde hayatının en mutlu anlarından birini yaşamıştı. Wouters uzun süredir birlikte olduğu erkek arkadaşından 37 bin feet yükseklikte evlilik teklifi almıştı. Corendon da resmi twitter hesabından, teklife dair bir video paylaşarak çifte bir ömür boyu mutluluk dilemişti.
HİZMET İHRACINA HAVACILIK DAMGASI!
Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından, ülkemizin en büyük 500 hizmet ihracatçısı açıklandı. Her yıl olduğu gibi, bu yıl da havacılık endüstrisinin aktörleri sırlamanın en üst sıralarında kendilerine yer buldu. Buna göre yıl boyunca yaptığı 8 milyar doların üzerinde hizmet ihracatı ile Türk Hava Yolları, yılın en büyük hizmet ihracatçısı olurken onu 959 milyon dolarla SunExpress, 903 milyon dolarla Pegasus Havayolları izledi. TAV Havalimanları altıncı, Atlasglobal onuncu, Onur Air on altıncı, Çelebi yirminci ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü de yirmi birinci sırada kendilerine yer bularak de havacılık sektörünün diğer en büyük hizmet ihracatı yapan şirketleri oldu.
QATAR AIRWAYS ÇİNLİ HAVAYOLUNA ORTAK OLDU!
Katar’ın milli havayolu Qatar Airways, dünyanın en büyük havayolu şirketlerinden biri olan China Southern Havayolları’nın yüzde 5 hissesini alarak ortak oldu. Havacılık endüstrisinin en hızlı büyüyen pazarı durumundaki Çin’e ayak basma amacı taşıyan bu hamlenin ardından, Qatar Airways Grubu dünyada en çok havayoluna ortak olan şirketler grubu haline geldi.
Katar Havayolları’nın ortaklığı olduğu diğer havayollarına yakından bakarsak: British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling ve Level Havayolları’nın bir araya gelerek oluşturduğu IAG Group’un yüzde 20 hissesi Katar’ın.
Güney Amerikalı LATAM Havayolları Grubu’nun yüzde 10’u; Air Italy’nin yüzde 49’u ve Cathay Pacific’in yüzde 9.99’u yine Katar Airways Grubu’nun.
Katar’ın milli havayolu, geçen yıl Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri’nin çeşitli kısıtlamalar ile kendi kazançlı pazarlarına Qatar Airways’in uçmasını engellendikten sonra, havayolu çareyi yeni pazarlarda yeni ortaklar aramakta buldu. Suudi Arabistan, BAE, Bahreyn ve Mısır, Katar’a terörizmi desteklemek suçlamasıyla Haziran 2017’den bu yana siyasi ve ekonomik boykot uyguluyor.
Katar Havayolları, China Southern’deki hissesini önümüzdeki 12 ay içinde artırabileceğini de açıkladı. Katar Airways böylece, American Airlines’ın ardından China Southern’in hisselerinde pay sahibi olan ikinci yabancı havayolu şirketi oldu. 2017’de American Airlines, China Southern’in yüzde 2.76’lık hissesini 200 milyon karşılığında satın alarak şirkete ortak olmuştu. Ayrıca Çinli havayolu, bu yılın başında Skyteam ittifakından ayrıldı.
FIRST VE BUSINESS CLASS BİLETLERİNİ EKONOMİ FİYATINA SATTI!
Asya’nın en büyük uluslararası taşıyıcısı olan, Hong Kong merkezli Cathay Pacific, Vietnam’dan Kanada ve ABD’ye yaptığı uçuşlardaki 16 bin tane first class ve business koltuğu yanlışlıkla 675 dolara sattı.
Da Nang-New York hattında first ve business class koltuklarını gidiş dönüş 675 dolara satan havayolunun, bu güzergahta bu sınıftaki bilet fiyatlarının 16 bin doları bulduğu belirtiliyor. Hanoi-Vancouver hattında da first class’ta biletlerin bin doların altında satıldığı ortaya çıktı. Cathay Pasific Airways, twitter hesabından yaptığı bir açıklama ile yanlışlık yapıldığını doğruladı. Ancak müşterilerimize verdiğimiz sözden geri dönemeyiz. Sizi uçuşlarımızda ağırlamaktan memnuniyet duyarız açıklaması yapıldı.
Daha önce başka havayolları tarafından da benzer hatalar yapılmıştı. 2014 yılında Singapur Havayolları, 2018’de de Hong Kong Airlines yanlışlıkla business class biletlerini ekonomi sınıfı fiyatlarına satmıştı. Her iki havayolu da yanlışlıkla kaç adet bilet satıldığını açıklamamıştı.
Bu tip hatalar sektörde “tombul parmak” ücretleri olarak adlandırılıyor. Yani adından da anlaşılacağı üzere, hatanın nedeni sistemde bir ondalık sayıyı yanlış yerleştiren bir insan hatası olabileceği gibi yanlış hesaplanmış bir para birimi dönüşümü, veri girişi hatası ya da basit bir bilgisayar arızası da olabiliyor.
C919’UN ÜÇÜNCÜ PROTOTİPİ DE UÇTU!
Çin sivil havacılık endüstrisinde küresel bir marka olmanın planlarını yapıyor. Bu planın bir parçası olarak da COMAC şirketi tarafından Boeing 737 ve Airbus A320 ile rekabet etmesi planlanan C919 uçağının üretim çalışmaları devam ediyor. Geçtiğimiz hafta C919’un üretilen üçüncü prototipi de ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Şrketin tesislerinden havalanan C919, 1 saat 38 dakikalık uçuşun ardından Şangay Pudong Havalimanı’na indi.
C919’un ilk prototipi gökyüzüyle Mayıs 2017’de buluştu. İkinci prototip ise Aralık 2017’de ilk uçıunu yaptı. Geçtiğimiz hafta ilk kez uçan üçüncü prototip de kendisinden önce üretilen diğer iki uçak gibi Xian eyaletindeki test programına katılarak, hava hızı kalibrasyonları, yükleme, stabilite ve genel performans ile ilgili testlere odaklanacak. Üç ayrı prototipin daha üretileceği C919’un testleri toplam 6 prototip ile 2019 yılı boyunca devam edecek.
Çin’de özellikle çok yoğun olan iç hat uçuş trafiği için çok önemli bir ihtiyaç olduğu düşünülen yerli uçak C919, CFM LEAP-1C motorlara sahip. 158 yolcu kapasiteli uçağın menzili ise 4 bin 75 kilometre.
C919 için çoğu yurt içinden olmak üzere 21 müşteriden 566 sipariş alındı. Siparişe henüz dönmeyen taahhütler ile sayı 815’e çıkıyor.
COMAC, 2020 yılı içinde uçağın Çinli havacılık otoritelerinden sertifika alarak uçağı ilk sahibine teslim etmeyi planlarken ve Nisan ayında Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı EASA sertifikasını almak için girişimlerin başlaması bekleniyor.
100 SAATTE DÜNYA TURU PLATİN’DE
Türkiye’nin en dinamik ekonomi dergisi Platin için, 19-23 Kasım tarihleri arasında Singapur Havayolları’nın özel davetiyle 100 saatte yaptığım dünya turunu kaleme aldım. Türkiye’den bu daveti alan tek kişi olarak, dünyanın en uzun non-stop seferi olan Singapur-New York uçuşunu da deneyimlediğim bu eşsiz dünya turu deneyimime dair tüm detayları Platin Dergisi’nin Ocak sayısında bulabilirsiniz. Platin Dergisi’ni dijital olarak Türkcell Dergilik uygulaması üzerinden de okumanız mümkün. Bence mutlaka göz atın.