AIRBUS A380 GERİ Mİ DÖNÜYOR?
Avrupalı imalatçı Airbus’ın üretim bandından çıkan ilk A380, yaklaşık üç yıldır yerde bekliyordu. F-WWOW tescilli süper jumbo, 14 Mart’ta, Airbus’ın Toulouse-Blagnac’taki tesislerinden havalanarak, üç yıllık aranın ardından, ait olduğu gökyüzüne geri döndü.
#AIB59OW sefer sayısı ile gerçekleştirilen uçuşta A380, 3 saat 18 dakika havada kaldı ve yeniden kalkış yaptığı meydana indi.
İlk süperjumbo, ilk uçuşunu 17 Nisan 2005’te gerçekleştirmişti. Airbus’ın A380 programı kapsamında sayısız test uçuşuna imza atan prototip, yıllar boyunca A380 uçaklarının aerodinamik yapısından, sistem testlerine kadar birçok kritik test sürecinde aktif kullanıldı. Airbus’ın 2021’de, dünyanın en büyük yolcu uçağı A380’in üretimini sonlandırmasıyla birlikte MSN001 numaralı uçak, Toulouse’da kaderine terk edilmişti.
Uzun süredir yerde bekleyen MSN001’in ani bir kararla uçuşa hazırlanması havacılık tutkunlarını heyecanlandırdı. Airbus’ın bu uçağı tekrar gökyüzüyle buluşturma kararının birkaç olası nedeni olabileceği düşünülüyor:
İlk akla gelen seçenek, uçağın yeni nesil yakıt sistemlerinin testleri için kullanılabileceği. Airbus, sürdürülebilir havacılık projeleri kapsamında hidrojenle çalışan motorlar ve SAF (Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı) testleri yapıyor. MSN001, bu tür yenilikçi projelerde test platformu olarak kullanılabilir.
Airbus’ın A380’i farklı bir amaçla yeniden değerlendirme ihtimali de konuşuluyor. Devasa gövdesi sayesinde A380’in uçan laboratuvar, kargo veya özel görev uçaklarına dönüştürülmesi mümkün.
Sürpriz bir alıcı çıkabilir mi? Airbus, 2021’de üretimi durdurmuş olsa da bazı havayolları A380’i tekrar filosuna katmayı düşünüyor. Özellikle artan yolcu talebi nedeniyle bu uçakların geri dönmesi söz konusu olabilir. MSN001’in yeniden gökyüzü ile buluşması, yeni bir müşteriye mi hazırlanıyor sorusunu da akıllara getirdi.
Airbus, havacılığın efsanelerinden A380’in geleceği hakkında henüz resmi bir açıklama yapmadı. Ancak MSN001’in yeniden uçurulması, Avrupalı imalatçının, A380’in hala havacılık için önemli bir platform olduğunu düşündüğünü gösteriyor. A380’in en büyük müşterisi olan Dubai merkezli Emirates’in patronu Tim Clark, zaman zaman A380’in yeni nesil sistemler ve motorlarla güçlendirilmiş versiyonunun yeniden üretilmeye başlanması gerektiğini her fırsatta dile getirmeye devam ediyor.
TÜRK HAVA YOLLARI 500’ÜNCÜ UÇAĞI BEKLİYOR!
2003 yılında filosunda 65 uçak bulunan ve dünyanın en büyük filoya sahip havayolları listesinde 35’inci sırada yer alan Türk Hava Yolları, 2025 yılı içinde filosundaki uçak sayısını 500’e ulaştırmaya hazırlanıyor. Türk Hava Yolları, küresel ölçekte en büyük filoya sahip havayolları listesinde 9’uncu sıraya kadar yükseldi.
Dünyanın en fazla uçağa sahip havayolu, filosunda 934 uçak bulunduran American Airlines olurken; onu 910 uçaklık filosuyla Delta Havayolları takip ediyor. Listenin üçüncü sırasında da 861 uçağı bulunan bir başka ABD’li United Havayolları yer alıyor.
Filo büyüklüğü açısından ilk 10 içinde Çin merkezli üç havayolu yer alıyor.
THY’nin hedefi, 2028’de toplam gelirini 37 milyar Dolar’a ve filosundaki uçak sayısını 631’e çıkarmak. 2033 yılı için belirlenen hedef ise 50 milyar Dolar gelir ve 813 uçaktan oluşan bir filoya sahip olmak.
Türk Hava Yolları filosuna katılan 100. uçak, 2006’da TC-JGU tescilli Boeing B737-800 oldu. Filoya katılan 200. uçak 2012’de TC-JYI tescilli Boeing B737-900ER’dı. 2016’da filoya katılan 300. Uçak TC-LNC tescilli Airbus A330-300 olurken; 2023 yılında filoya katılan 400. Uçak TC-LGH tescilli Airbus A350-900 olmuştu.
IATA 2024 UÇUŞ EMNİYET RAPORU AÇIKLANDI!
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, 2024 yılına ait Uçuş Emniyet Raporu’nu yayımladı.
IATA’nın raporuna göre havacılık sektörü, uçuş emniyeti konusunda beş yıllık ortalamaya göre genel olarak iyi bir performans sergiledi. Fakat 2023 yılındaki olağanüstü performansın gerisinde kaldı.
Rapora göre, 2024 yılında 880.000 uçuşta bir kaza meydana geldi. Milyon uçuş başına 1,13 olarak gerçekleşen kaza oranı, son beş yıllık ortalama olan 1,25’ten daha iyi görünüyor. Ancak 2023’te kaydedilen 1,09’dan daha kötü bir performans.
2024 yılında 40,6 milyon uçuşta yedi ölümlü kaza yaşandı. 2023 yılını tek ölümlü kaza ile kapatan havacılık sektörünün son beş yıllık ortalaması ise yılda beş ölümlü kaza olarak gerçekleşti.
IATA’nın raporuna göre, 2024 yılında uçak kazalarında toplam 244 kişi yaşamını yitirdi. 2023 yılında gerçekleşen tek ölümlü kazada 72 kişi hayatını kaybetmişti. Son beş yıllık ortalamada ise yılda uçak kazasında hayatını kaybeden insan sayısı ortalama 144’tü.
IATA, 2024’te uçak kazasında ölüm riskinin 0.06 olduğunu ortaya koydu. Bu oran, son beş yıllık ortalama olan 0.10’un altında. Ancak 2023’te gerçekleşen 0.03’lük ölüm riskinin iki katına çıktığını gösteriyor.
IATA Genel Müdürü Willie Walsh, 2024’te 40,6 milyon uçuşta, yedi ölümlü kaza yaşanmış olsa da uçuş emniyetinin sürekli geliştiğinin altını çiziyor. On yıl önce, beş yıllık ortalamanın (2011-2015) her 456.000 uçuşta bir kaza olduğunu söyleyen Walsh, bugün ise son beş yıllık ortalamanın (2020-2024) her 810.000 uçuşta bir kaza durumuna geldiğini anlattı. Uçmayı daha emniyetli hale getirmek için herkesin daha fazla çalıştığını söyledi.
2024 yılında en sık rapor edilen kaza çeşidi kuyruk çarpması ve pistten çıkma olayları oldu. Azerbaycan Hava Yolları’na ait Embraer’in Kazakistan’da Aralık 2024’te Rusya tarafından düşürüldüğü ve 38 kişinin yaşamını yitirdiği kaza ile New Way Kargo Hava Yolları’na ait Ilyushin Il-76’nın Sudan’da Ekim 2024’te düşürüldüğü kazada yaşanan beş can kaybı ise bu raporda yer almıyor. Çünkü savaş ve çatışma bölgelerinde yaşanan uçak kazaları, uçuş emniyeti değil güvenlikle ilgili kazalar olarak kabul ediliyor ve IATA raporlarına dahil edilmiyor.
2024’te Avrupa’da dokuz kaza yaşandı ve milyon uçuş başına kaza oranı 0,95’ten 1,02’ye yükseldi. Bu oran, Avrupa’nın son beş yıllık ortalaması olan 1,02 ile aynı. Avrupa’da uçak kazasında ölüm riski oranı 2023’te sıfırdı. 2024’te 0,03’e yükseldi. Avrupa’daki kazalar büyük oranda kuyruk çarpması vakalarıydı. İkinci sırada ise pistten çıkan uçaklar yer aldı.
2025 yılı ise havacılık sektörü için oldukça kötü başladı. Yılın günlerinde, biri Washington DC ve diğeri Güney Kore’nin Muan şehrinde olmak üzere yaşanan iki kazada hayatını kaybedenlerin sayısı 2024 yılı boyunca uaçak kazasında hayatını kaybedenlerin sayısını geride bıraktı. Önümüzde yılın bitmesine 9 aydan fazla süre olduğu düşünüldüğünde, IATA’nın 2025 yılı için hazırlayacağı Emnyet Raporu’nda tüm geçmiş ortalamaların alt üst olacağı sanılıyor.
KOREAN AIR MARKA KİMLİĞİNİ DEĞİŞTİRDİ!
Güney Kore’nin ulusal havayolu Korean Air’in, dört yılı aşkın süredir ülkenin en büyük ikinci havayolu Asiana’yı satın alma süreci nihayet tamamlandı. Yaşanan gelişme üzerine Korean Air, yeni kurumsal görünümü ve logosunu resmen duyurdu. Korean Air’in 1 Mart 1984’ten bu yana kullandığı logo ve uçaklarının görünümü yenilendi.
Korean Air yeni marka kimliği ve kurumsal imajı ile ilgili en önemli değişiklik uçakların görünümünde yapıldı. Havayoluna ait Boeing 787-10 uçaklarından biri yeni kurumsal imaja göre boyandı ve Incheon’dan Busan’a uçtu.
Yeni tasarımda uçağın gövdesinde “KOREAN AIR” yerine “KOREAN” ifadesi kullanıldığı görülüyor. Kullanılan yazı tipinin çok daha büyük, basitleştirilmiş ve modern bir görünüme kavuşturulduğu da göze çarpıyor. Uçağın ve logonun boyaması, sadece mavinin farklı tonlarından oluşturulurken, kırmızı renkten tamamen vazgeçildiği anlaşılıyor. Maviyi beyazdan ayıran düz çizgiler ise kavisli bir hale getirilmiş.
Korean Air’in logosu, ülkenin bayrağında da kullanılan, karşıt güçler arasındaki uyumu simgeleyen, geleneksel Kore sembolü olan stilize bir taeguk (yin yang) olmaya devam ediyor. Ancak daha önceki kırmızı, beyaz ve mavi karışımının yerine yeni logo sadece mavi renkten oluşuyor. Şirket, güncellenen logoyu, havayolunun kendine özgü kimliğini korurken, modern ve küresel minimalist markalaşma trendleriyle uyumlu hale getirildi şeklinde açıklıyor.
Sosyal medyada pek çok kişi uçakların yeni görünümü ve logoyu, eskiye göre daha modern ama çok klişe olarak yorumladı. Korean Air uçaklarının eski görüntüsünün çok daha ikonik ve unutulmaz olduğu; yeni görünümünün ise pek çok farklı havayolunun uçağına benzediği yorumları öne çıktı. Öte yandan birleşme süreci tamamlanmış olsa da Asiana Havayolları’nın önümüzdeki birkaç yıl boyunca ayrı bir marka olarak işletilmeye devam edilmesi bekleniyor.
Korean Air, birleşmenin ardından, yıllık yolcu sayısı bakımından dünyanın en büyük 11. havayolu haline gelecek.
Yeni plana göre şu anda grup şemsiyesi altında bulunan havayollarının da ölçek ekonomisi elde etmek ve emniyet standartlarını korumak için birleştirileceği açıklandı. Air Busan ve Air Seoul şirketleri, 2026 yılı sonuna kadar Korean Air’in düşük maliyetli taşıyıcısı Jin Air’in çatısı altına girecek.
BOEING ŞUBAT 2025’TE AIRBUS’I GEÇTİ!
2025 yılında havacılıkta Airbus ile Boeing arasındaki rekabet kıyasıya şekilde devam ediyor. Ocak ayında, müşterilere yapılan teslimat sayısında 45’e 25 gibi ezici bir üstünlük kuran ABD’li imalatçı Boeing, Şubat ayında da müşterilerine 44 yeni uçak teslim ederek, üst üste ikinci ay, Avrupalı rakibi Airbus’ı geride bırakmayı başardı. Şubat ayında Airbus, müşterilerine 40 uçak teslim edebildi.
Boeing’in Şubat ayında teslim ettiği 44 uçağın 32’si 737, 5’i 767, 2’si 777F ve 5’i 787 oldu. Bu rakamlarla beraber Boeing, 2025 yılının ilk iki ayında müşterilerine 72 adet 737, 9 adet 787, 5 adet 767 ve 3 adet 777 olmak üzere toplam 89 uçak teslim etmeyi başardı.
ABD’li üretici Şubat ayında 13 yeni sipariş alarak beklentilerin altında kaldı. Ocak ayında 36 yeni sipariş alan Boeing’in, 2025’in ilk iki ayındaki toplam sipariş sayısı 49’a ulaştı.
Avrupalı imalatçı Airbus, Şubat ayında 25 müşterisine 40 uçak teslim etti. Böylece yılın ilk iki ayında Airbus, 34 farklı müşteriye 65 uçak teslim etmiş oldu. Şubat ayında 14 yeni sipariş alabilen Airbus, Ocak ayında aldığı 55 siparişin epey altında kaldı.