Havacılık Bülteni-34

TÜRK HAVA YOLLARI’NIN YENİ UÇAKLARINDA KABİN VE KOLTUKLAR NASIL OLACAK?

Türk Hava Yolları filosuna Haziran 2019’da ilk Boeing 787 Dreamliner ve Mart 2020’de ilk Airbus A350 uçaklarını katmaya başlayacak. İstanbul Havalimanı ile birlikte yeni evine geçmeye hazırlanan havayolu, kurumsal bazı değişiklikler yaparak uçuş ekibinin üniformalarını da değiştirmişti. Bu değişimin en önemli parçalarından biri de yeni gelecek uçakların kabininde yaşanacak.

Yeni nesil uçakların kabin içi düzenlemeleri ve koltuk seçimi, kabin memurlarının yeni üniformaları ile bütünlük sağlayacak şekilde tasarlandı.

Alanında uzman tasarımcılar ile aylardır çalışan THY Flow, yani akış hareketliliğini tüm kabine yansıttı. Siyah, gri, Rose ve yer yer kırmızı renklerin kullandığı koltuklar kabine farklı bir hava katıyor.

Ekonomi sınıfında konfigürasyon yine 3-3-3 şeklinde olacak. Ancak seçilen ince koltuklarla yolculara daha fazla alan bırakılmış. Baş üstü dolaplarının genişliği ve zengin uçak içi eğlence sistemi ile yolculuk keyifli hale getirilecek.

Business kabin ise 1-2-1 şeklinde konfigüre edilmiş. A350’de Honeymoon ve Boing 787’de Outbord koltuk tasarımları birer kabuk içine alınmışlar. Yolcuların konforunu yükseğe çıkaracak her şey düşünülmüş gibi görünüyor.

Öte yandan Fransa’nın milli havayolu Air France’de hafta içinde filodaki Airbus A330’ların tamamen yenilenen kabinini ilk kez açıkladı. Havayolu 2020’ye kadar filodaki 15 tane A330’un kabinini yeni tasarımla donatacak. 36 business 21 premium ekonomi ve 167 ekonomi koltuğunun yer alacağı kabini yenilenen A330’lar Accra, Ouagadougou, Houston, Cotonou, Lagos, Niamey, Bengaluru, Delhi, Seattle, Chicago ve Dallas rotalarında uçacak.

Business sınıfında 78.7 inç uzunluğunda ve 22.4 inç genişliğinde tam yatak olabilen koltukların arasındaki sürgülü panel gizliliğin korunması için düşünülmüş. Ortam aydınlatması ve yeni deri kabin içi ürünler lüks hissiyatı uyandırıyor.

Business sınıfında 18,5 inç HD dokunmatik ekranlara sahip koltukların yanı sıra yolcular için self servis bir bar da düşünülmüş. Premium ekonomide 19 inç genişliğinde ve 40 inç aralıklarıyla “en geniş koltuklardan biri” yer alacak.

Ekstra bel desteği ve geniş kolçaklara sahip koltuklar 130 dereceye kadar yatabilecek.

Premium ekonomi sınıfında koltuklar, 13,3 inç HD ekran, kuş tüyü yastık, battaniye ve seyahat aksesuarlarıyla dolu bakım kitlerine ek olarak iki USB portu içerecek.

Ekonomi sınıfında ise 118 derece yatabilen koltuklar, 31 inç diz mesafesi, kişisel bir elektrik prizi ve USB içeriyor. Ekonomi koltuklarında uçan yolcular 11.7 inç dokunmatik ekranların yanı sıra dış sesi kesen kulaklara sahip olacak.

Uçak içi kablosuz internet için yolcuları üç seçenek bekliyor: Sadece mesaj gönderip alabilecekleri ücretsiz paket. İnternette surf yapıp e-posta ve sosyal medya için 3.50 Dolardan başlayan ikinci paket ve 34 Dolar karşılığında çok hızlı bir internete sahip olabilecekleri paket.

3 TÜRK HAVALİMANI AVRUPA’DA İLK 30’DA

Havacılık sektörü bir süredir, Uluslararası Havalimanları Konseyi (ACI) tarafından 2018 yılına ait havalimanı istatistiklerinin açıklanmasını bekliyordu. Hafta içinde merakla beklenen o rakamlar açıklandı ve ülkemizin üç havalimanı Avrupa’da en çok yolcuya sahip ilk 30 havalimanı arasına girmeyi başardı.

2018’de Avrupa’nın en büyük havalimanı 80,1 milyon yolcusu ile Londra Heathrow olurken; ikinciliği 72,2 milyon yolcu ile Paris Charles de Gaulle; üçüncülüğü 71 milyon yolcusuyla Amsterdam Schiphol; dördüncülüğü ise 69,5 milyon yolcusuyla Frankfurt Havalimanı elde etti.

İstanbul Atatürk Havalimanı, 2017’de olduğu gibi 2018’de de Avrupa’nın en çok yolcu ağırlayan beşinci havalimanı oldu. Atatürk Havalimanı’nın 2018’deki yolcu sayısı 68,1 milyon olarak açıklandı.

2017’de 30,4 milyon yolcu ile Avrupa’nın en büyük 14’üncü havalimanı olan Sabiha Gökçen, 2018’de yolcu sayısını 34 milyona çıkararak listede iki basamak yükseldi ve 12. sırada kendine yer buldu.

2017’de 25,9 milyon yolcusuyla 23’üncü sırada yer alan Antalya Havalimanı, 2018’de yükselişini sürdürdü ve 31,6 milyon yolcusuyla listenin 14’üncü sırasına yerleşti.

AIRBUS A380’İN SONU GELDİ Mİ?

Airbus, dünyanın en büyük yolcu uçağı A380’in üretimini durdurmak zorunda kalabilir. A380’in en önemli müşterisi Emirates’in siparişlerini A350’ye çevirme ihtimali üzerine Airbus, Emirates ile detayları açıklanmayan bir görüşme gerçekleştirildi. Sözleşmenin feshi ve sipariş iptalleri Airbus’ı A380’in üretim programını durdurması ile sonuçlanabilir. Rolls Royce’nin Trent 900 motorlarının teslimatını istenen tarihte yetiştiremeyeceği, Emirates’in de A380 siparişlerini tamamen ya da kısmen iptal etmeye yakın olduğu biliniyor. Emirates, mevcut filosundaki A380’lerde kullanılan Trent 900 motorlarının performans eksikliklerinin nasıl telafi edileceği konusunda da Rolls Royce ile tartışma halinde.

Emirates, daha fazla A380 almak yerine, siparişleri A350’ye çevirebilir. Havayolu bir zamanlar A350 için 70 tane sipariş verip 2014’te, motorun beklenen performans hedeflerine ulaşamayacağı endişesiyle siparişlerini iptal etmişti.

2000 yılında ilk kez duyurulan, ilk uçuşunu 27 Nisan 2005’te gerçekleştiren ve 25 Ekim 2007’de ilk müşterisi Singapur Havayolları’na teslim edilen A380 uçakları, piyasaya sürüldüğünden bu yana, beklentilerin çok altında kaldı. Toplam 321 tane A380 siparişi alabilen Airbus, Aralık 2018 sonu itibariyle 234 teslimat gerçekleştirdi. Bu uçakların 232’si operasyonlarını sürdürüyor. Singapur Havayolları’nın 2 eski A380’i önümüzdeki günlerde parçalanacak. Airbus, 2018’de 1 tanesi Qatar Airways, 8 tanesi Emirates ve 3 tanesi Singapur Havayolları’na olmak üzere toplamda sadece 12 teslimat yaptı.

Şu anda filosunda A380 uçağı bulunduran 13 havayolu var. 108 uçak ile filosunda en fazla A380 bulunduran Emirates’in yanı sıra Air France, British Airways, Lufthansa, Qatar Airways, Qantas, Singapur Havayolları, Asiana Havayolları, China Southern Havayolları, Etihad, Korean Air, Malezya Havayolları, Thai Havayolları ve Hi Fly A380’in diğer operatörleri.

Henüz teslim edilmemiş 87 uçağın 53’ü Emirates’in siparişi. 2018’in başında verdiği 20 ek siparişle Emirates, Airbus’un A380’i üretmeye devam kararı almasını sağlamıştı. Emirates ile yaşanan bu krizin üzerinden çok geçmeden Avustralyalı Qantas da 8 tane A380 siparişini iptal ettiğini açıklayarak Airbus’a çok ciddi bir darbe vurdu. Şimdi tüm sektör Airbus’ın nasıl bir karar vereceğini merakla bekliyor. A380 için hazin son beklenenden çok önce geldi gibi görünüyor.

BOEING SUPERSONIC İŞ JETİ AERION AS2’YE ORTAK OLDU!

Amerikalı imalatçı Boeing, süpersonik yani sesten hızlı iş jeti geliştiren Aerion firmasına ortak oldu. Boeing, bu önemli yatırımın, 12 yolcu kapasiteli AS2’nin piyasaya sürülebilmesi için gereken mühendislik, üretim ve uçuş testi kaynakları için yapılmasının yanı sıra proje için “stratejik dikey içerik” sağlanacağını açıkladı. Bu da Boeing’in projede aviyonik, actuatörler, yardımcı güç üniteleri, iniş takımı, analitik ve diğer alanlarda destek vereceği şeklinde yorumlanıyor.

Yatırım, Boeing’in Temmuz 2018’de kurduğu gelecekteki kentsel, bölgesel ve küresel hareketlilik ile ilgili AR-GE çalışmaları yürüten Boeing NeXt üzerinden yapıldı. Böylece Boeing’in bu ortaklıktan elde edeceği deneyimlerle sürdürülebilir süpersonik uçuşların geleceğini inşa etmek için ekip planlamasını yapması ve sesten hızlı yolcu uçaklarını yeniden hayata geçirmek için adım atacağı düşünülüyor.

Aerion AS2’nin 2023’te uçması ve 2025’te hizmete girmesi planlanıyor. 2014’te ilk kez duyurulan proje ön tasarımın 2020 yılında tamamlanması planlanıyor. Ekim 2018’de General Electric, AS2 için Affinity motorunu açıkladı. Bu 18.000 lb.’lik güce sahip olan turbofan motoru yolcu uçaklarında kullanılan CFM56’nın çekirdeğinden geliştirildi.

AS2’nin sesten 1.4 kat daha hızlı olması yani saatte yaklaşık 1700 km hıza ulaşması bekleniyor. Bugünkü iş jetlerinden yüzde 70’e kadar daha hızlı uçma kabiliyeti olan AS2, çevresel performans gereksinimlerini karşılarken transatlantik bir uçuşta yaklaşık üç saat tasarruf sağlayacak.

GERMANIA İFLAS ETTİ

Berlin merkezli Alman havayolu Germania, iflas açıklayarak tüm uçuşlarını iptal etti. 40 yıldan daha uzun süredir hizmet veren havayolu, finansman konularında yaşadıkları sorunları çözebilmek için tüm girişimlerin yapıldığını ancak uygulanabilir bir çözüm bulamadıkları için bu kararın alındığını açıkladı.

Kısa ve orta menzilli uçuşlarda yılda 4 milyondan fazla yolcu taşıyan ve uçuş ağında 60’tan fazla nokta bulunan havayolu, 2018 yazında akaryakıt fiyatlarındaki artış ve Euro’nun ABD Doları karşısında zayıflaması nedeniyle finansal krize girdi.

Yaşlanan filodaki uçakların bakım masraflarının da ciddi boyutlara ulaşması kararı hızlandıran diğer önemli gelişme olarak açıklandı. Havayolunun Airbus A320 ve Boeing 737 dar gövde uçaklarından oluşan 30 uçaklık filosu bulunuyor.

İflas başvurusunda bulunan havayollarının sayısı giderek artıyor ve havacılık uzmanları 2019’un bu konuda bir rekor yılı olabileceğinden endişeli. 2016’da 40 Dolar olan petrolün varil fiyatınınşu an 100 Dolar civarında seyretmesi, çok düşük bir kar marjı ile uçan havayollarının finansal olarak istikrarı koruması için pek uygun görünmüyor. Modern rekabete ayak uyduramayan pek çok havayolunun iflas açıkladığı bir yıl bizi bekliyor olabilir.

Germania’nın iflasına ülkemizde en çok Zonguldaklılar üzüldü. 1999’da hizmete başlayan Zonguldak Havalimanı, trafik akışı olmadığı ve yolcu potansiyeli bulunmadığı gerekçesiyle hiç uçak inmeden kapatılmıştı. 2006’da Zonguldak Özel Sivil Havacılık Sanayi ve Ticaret A.Ş. şirketince kiralanan havalimanı 21 Temmuz 2009’da Germania Havayolu için açılmıştı. Şirket Duseldorf- Zonguldak seferlerini, yılın belirli aylarında haftada bir veya iki gün gerçekleştiriyordu. 2018’de de 4 Mayıs-22 Kasım arasında seferler gerçekleştirildi. Bu yıl 22 Mart’ta Germania bu seferleri yeniden başlatmaya hazırlanıyordu.

SunExpress ise özellikle Anadolu kentlerinde mağdur olan Germania yolcularına, 98.99 Avro olarak sabitlenen fiyat üzerinden biletlerini kendi seyahat acenteleri aracılığı ile SunExpress uçuşları ile değiştirebilme imkanı sunduğunu açıkladı.

TÜRKMENİSTAN HAVAYOLLARI AB HAVA SAHASINDAN MEN EDİLDİ!

Avrupa Havacılık Güvenliği Ajansı (EASA), Türkmenistan Hava Yolları’nın uçuşlarını AB ve uluslararası havacılık güvenliği standartlarına uymadığı gerekçesiyle durdurduğunu açıkladı. Kara listeye giren havayolunun güvenlik prosedürlerini yerine getirinceye kadar AB hava sahasına uçuşları yasaklandı.

Boeing 737, 757 ve 777 olmak üzere toplam 34 uçaklık bir filoya sahip olan Türkmenistan Hava Yolları, Paris, Frankfurt, İstanbul, Ankara, Birmingham ve Londra Heathrow da dahil olmak üzere, Avrupa’daki pek çok noktaya Aşkabat’taki merkezinden uçuşlar düzenliyordu.

Özellikle Avrupa ile Hindistan arasında ucuz yollu seyahat etmek isteyenler için iyi bir alternatif olan Türkmenistan Hava Yolları’nın mağdur olan yolcuları ücret iadesi ya da başka bir havayolundan kendilerine bilet sağlamasını talep edebilir. Ayrıca EU261 regülasyonu ile yolcular havayolundan tazminat talep etme hakkına da sahip. Bu tip durumlar, bilet alırken seyahat sigortası yaptırmanın önemini bir kez daha ortaya koyuyor.

adbanner