Havacılık Bülteni-4

KAYIP MALEZYA UÇAĞI BULUNDU MU?

8 Mart 2014’te Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur’dan Çin’in başkenti Pekin’e gitmek üzere havalanan Malezya Havayollarına ait MH 370 sefer sayılı Boeing 777 ortadan kayboldu. 227 yolcu ve 12 mürettebat bulunan uçağın akıbeti, havacılık tarihinin tüm zamanlardaki en büyük gizemleri arasına girdi.

Uçağın tüm yakıtını tüketerek Güney Hint Okyanusu’na çakıldığı düşünülse de yıllardır devam eden çok uluslu arama kurtarma çalışmaları herhangi bir sonuç elde edemedi.

Reunion Adaları açıklarında karaya vuran bazı parçaların uçağa ait olduğu düşünülse de bu hiç bir zaman kesinlik kazanmadı. Hava, kara ve denizden toplamda 120 bin kilometre kareden büyük bir alanda yapılan arama kurtarma çalışmaları, havacılık tarihinin hem en geniş kapsamlı hem de en pahalı süreci olarak tarihe geçti.

Avustralya, Malezya ve Çin Ocak 2017’de arama çalışmalarını durdurduğunu açıklasa da ailelerin baskısı üzerine Malezya, Houston merkezli Ocean Infinity şirketiyle anlaşarak çalışmaları devam ettirme kararı aldı. Ancak hafta içinde Malezya Ulaştırma Bakanı Loke Siew Fook tüm çalışmaların tamamlandığını açıkladı.

Arama çalışmaları için 160 milyon doların üzerinde harcama yapıldığı tahmin ediliyor. Uzmanlar pilotların bilincini kaybetmiş olabileceği ya da uçakta gerçekleşen muhtemel teknik arızalardan bahsediyor. Komplo teorisyenleri ise uçağın farklı amaçlarla kusursuz bir plan dahilinde kaçırıldığı görüşünde. Uçakta yakınları bulunanlar ise konunun üstünün kapatılmaya çalışıldığı ve uçağın durumu ile ilgili gerçek bilgilerin kamuoyundan saklandığını düşünüyor.

Öte yandan 17 Temmuz 2014’te Amsterdam’dan Kuala Lumpur’a seyreden Malezya Havayolları’na ait Boeing 777 uçağı da Ukrayna’nın doğusunda BUK füzesiyle düşürülmüştü. Uçağın ikiye bölündüğü ve 298 yolcunun tamamının hayatını kaybettiği kazayla ilgili yapılan uluslararası soruşturmada, atılan füzenin bir Rus tugayına ait olduğu sonucuna varıldı. Kremlin suçlamaları elbette reddetti.

İSTANBUL YENİ HAVALİMANI PİSTİNDE KALİBRASYON TESTİ YAPILDI!

29 Ekim’de Atatürk Havalimanı’nın yerine hizmete girmesi planlanan İstanbul Yeni Havalimanı’nda bir aşama daha geçildi.

Hafta içinde, Devlet Hava Meydanları İşletmesi’ne ait Cessna Citation XLS tipi bir uçuş kontrol uçağı, pistteki seyrüsefer cihazlarının testi için bir kalibrasyon uçuşu gerçekleştirdi. 3 bin 750 metre uzunluğunda ve 60 metre genişliğindeki pistin üzerinden pas geçen uçak teker koymadı. Sistemlerinin çalışmasında herhangi bir sorun tespit edilmeyen pistin, iniş ve kalkışlara uygun olduğu açıklandı. Havalimanında artık resmi açılıştan önce Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın gerçekleştireceği ilk iniş bekleniyor. Bu inişin ne zaman yapılacağı ise henüz belli değil.

Öte yandan İstanbul Yeni Havalimanı yakınında yeni bir yaşam alanı kurmak üzere Türk Hava Yolları ile Emlak Konut GYO anlaşma imzaladı. Anlaşma kapsamında Emlak Konut GYO 3,6 milyon metrekare arsasının %50 hissesini yaklaşık 50 bin personeli bulunan Türk Hava Yolları’na devretti.

Buna göre Yeni Havalimanı’na 5 dakika ulaşım mesafesindeki 350 hektar alanda, çoğu konut olmak üzere yeni bir şehir inşa edilecek. Gündelik yaşamın tüm gereksinimlerini bünyesinde barındıracak olan yeni yaşam alanında inşa edilecek 2+1  3+1, 4+1 daireler Türk Hava Yolları çalışanlarının tercihine sunulacak.

EBACE FUARI’NDA BOMBARDIER ve HONDAJET YENİ MODELLERİ GÖRÜCÜYE ÇIKARDI

Avrupa’nın en büyük iş jeti fuarı EBACE hafta içinde İsviçre’nin Cenevre şehrinde kapılarını açtı. Fuarda Kanadalı imalatçı Bombardier, iş jetlerinin iki uzun menzilli varyantı Global 5500 ve Global 6500’ü ilk kez görücüye çıkardı. Yeni optimize edilmiş kanat yapısı, baştan sona yeniden tasarlanan kabinleri ve yeni motorlara sahip uçaklar Global 5000 ve Global 6000’in başarısını bir adım daha yukarı çıkarmayı amaçlıyor. Yüzde 13’e varan yakıt tasarrufu ve sırasıyla 800 ile 960 kilometre daha uzayan menzile sahip yeni modellerin, işletme maliyetlerine sunduğu ekstra katkılarla kendi sınıflarında öne çıkması bekleniyor.

Global 5500 ve Global 6500 uçaklarında Amaca yönelik olarak üretilen Rolls-Royce Pearl motorları tercih edilmiş. Bu sayede uçakların hem daha verimli hem daha çevreci hem de daha ekonomik olması sağlanmış. Global 5500, Sao Paolo ve Paris’i; Moskova ve Los Angeles’ı birbirine bağlayabilecek. Global 6500 ise Hong Kong veya Singapur’dan Londra ve Madrid’e kesintisiz uçabilecek. Her iki modelin de 2019 yılı sonuna kadar hizmete girmesi bekleniyor.

EBACE fuarında ayrıca yenilenen ve geliştirilen HondaJet Elite ilk kez dünyaya tanıtıldı. HondaJet’e göre menzili 400 kilometre uzatılarak 2661 kmye yükseltilen HondaJEt elite’nin motorlarındaki iyileştirmeler sayesinde kabinde üst düzey sessizlik sağlandı. Optimum uçuş planlaması özelliğine sahip olan uçak, bünyesindeki özel teknolojiler yardımıyla kalkış ve iniş mesafesini otomatik olarak ayarlıyor. Emniyet kemerli tuvalet, buharlı kahve makinesi ve lüks koltuklar uçaktan öne çıkan diğer detaylar.

THY TEKNİK BOEING’İN STRATEJİK ORTAĞI OLDU!

Türk Hava Yolları Teknik, yapılan anlaşma ile Boeing’in Global Filo Bakım Tedarikçisi oldu. Bu anlaşma THY Teknik’in, Boeing uçaklarının hat bakımı, ağır bakım, komponent bakım ve onarım hizmetlerinde Amerikalı imalatçının stratejik ortağı olduğu anlamına geliyor. Boeing 737’nin klasik ve yeni jenerasyonları ile 777-200 ve 777-300 modellerini kapsayan anlaşma uyarınca, THY Teknik, İstanbul ve Ankara’daki hangarlarında, 60’dan fazla havayolunun, 2 bin 500’ün üzerinde uçağına bakım hizmeti verebilecek.

Boeing International Başkanı Marc Allen ve THY Teknik AŞ Genel Müdürü Ahmet Karaman’ın imzaladığı anlaşma, teknisyen eğitimi ve sertifikalandırılmasına da imkan tanıyor.

UZAY TURİZMİ İÇİN BAŞARILI TEST UÇUŞU!

Uzay turizmi hayalini gerçeğe dönüştürmek için yola çıkan Sir Richard Branson’a ait Virgin Galactic başarılı bir test uçuşuyla çok önemli bir virajı daha geçti. Yaklaşık 4 yıl önce gerçekleştirilen ilk test uçuşunda büyük bir hayal kırıklığı yaşayan Branson ve ekibi bu kez oldukça iddialıydı.

California’nın Mojave Çölü’nde, iki pilotuyla VSS Unity isimli test aracı, WhiteKnightTwo isimli dev bir uçakla 15 kilometre irtifaya gönderildi. Havada ayrılma gerçekleştikten sonra VSS Unity, kendi roket motorlarını ateşleyerek 31 saniye içinde ses hızının neredeyse 2 katına ulaştı ve 34 bin 900 metrelik irtifaya çıktı. Ardından da başarılı bir iniş gerçekleştirdi. Böylece proje için önemli bir dönüm noktası gerçekleşti. Branson’un uzay turizmi Projesi hayata geçirildiğinde 6 yolcu 361 bin feet yani yaklaşık 110 kilometre irtifaya gönderilecek ve yolculara 5 dakika boyunca yer çekimsiz ortamı deneyimleme şansı sunulacak.

TÜRK HAVACILIK SEKTÖRÜNE AVRUPA’DAN 2 ÖDÜL GELDİ!

İki Türk kadın girişimcinin kurduğu ve bugün 16 ülkede 23 havayolu firmasının teknolojik altyapısını sağlayan, Türkiye’nin ilk havscılık bilişim şirketi Hitit Yazılım Genel Müdürü Nur Gökman, teknoloji alanında 2018’in En Etkili Kadın CEO’su ödülüne layık görüldü. İngiliz Corporate Vision Magazine tarafından verilen “Kurumsal Mükemmellik Ödülleri” kapsamında ödül alan Nur Gökman’ın bu uluslararası platformlarda aldığı ikinci ödül. Kendisi 2017 yılında Acquisition Finance Magazine tarafından “Gamechanger” ödülüne de layık görülmüştü. Nur Gökman’ı ben de yürekten tebrik ediyorum.

Öte yandan  TAV Havalimanları, İstanbul Atatürk Havalimanı’nda gerçekleştirdiği çalışmalarla, British Safety Council tarafından düzenlenen Uluslararası İş Güvenliği Ödülü’ne layık görülmüş Emeği geçen TAV çalışanlarını da tebrik ediyoruz.

 

adbanner