EŞCİNSEL TESCİLLİ UÇAĞA TÜRK MÜŞTERİ!
İzlanda’nın başkenti Reykjavik’ten ABD’deki çeşitli destinasyonlara yaptığı ucuz transatlantik uçuşlarla dikkatleri üzerine çeken WOW Havayolları 2016 yılında, filosuna kattığı Airbus A330 uçağı için TF-GAY tescilini seçmişti. Eşcinsel insanların haklarına destek amacıyla böyle bir karar alan low cost havayolu, klasik mor renkli boyamaya sahip uçağı ile ilk seferini de İzlanda’dan San Francisco’ya yapmıştı.
Uçağın TF-GAY tescili, şirketin kaptan pilotlarından birinin önerisiydi. Havayolunun kurucu CEO’su Skúli Mogensen, kendilerini insana değer veren, farklı kültür ve inanç değerlerine saygı çerçevesinde düşük ücretlerle insanları taşımayı amaçlayan bir havayolu olarak tanımlıyordu. Kendilerine din, etnik, kültür, cinsiyet ayrımı yapmadan herkese eşit hak ve eşit destek için çabalamayı sürdürme misyonu üstlenen WOW Havayolları’nın ondan önceki uçaklarının tescil isimleri de yine birbirinden ilginçti. Uçaklarına TF-DAD, TF-MOM, TF-SIS, TF-BRO, TF-SON, TF-KID gibi tescil isimleri seçen havayolu TF-GAY tescilli uçağı ile modern aileyi eksiksiz şekilde oluşturup, aile konseptinin son halkasını tamamlamış olduğunu iddia etmişti.
2010 yılının Mart ayında Airbus’ın fabrikasından çıkan uçak 6 yıl boyunca Singapur Havayolları’nın filosunda uçtu. Ardından Çinli leasing şirketi ICBC tarafından satın alınan uçak 2016 yılının haziran ayında İzlandalı WOW Havayolları’na kiralandı.
Geçtiğimiz aylarda filosuna yeni bir A330 katan Atlas Global Havayolları, bu uçağı filoya katmak için harekete geçti. Ancak Atlas Global’in teknik ekibinin uçak için yaptığı incelemeler sonucunda, kabinin daha fazla koltuk yerleştirilmek için uygun olmayan konfigürasyonu ve uçağın Rolls Royce motorlara sahip olması nedeniyle bu fikirden vazgeçildi. Böylece uçağın Türkiye macerası da başlamadan sona erdi.
DÜNYANIN EN YOĞUN HAVALİMANLARI!
Uluslararası Havalimanları Konseyi (ACI) her yıl olduğu gibi bu yıl da “Dünyanın En Yoğun Havalimanları” raporunu açıkladı. 1998’den bu yana, listenin zirvesini kimseye kaptırmayan Atlanta Hartsfield-Jackson, 21. kez üst üste, dünyanın en yoğun havalimanı ünvanını korudu. Havalimanının yolcu sayısı, bir önceki yıla göre yüzde 3.3 oranında artarak 107,3 milyon oldu.
2015 yılında, 101.5 milyon yolcusu ile yüzler kulübüne giren Atlanta, bu eşiği geçen dünyadaki ilk havaalanı olmuştu. 2018’de de dördüncü kez üst üste 100’ler kulübünde kalmayı başardı.
Listenin ikinci sırasındaki Pekin ise yolcu sayısını bir önceki yıla göre yüzde 5.4 artırarak 100 milyonun üzerinde yolcu sayısına sahip ikinci havalimanı oldu. 2019 yılı içinde Daxing Havalimanı’nın hizmete açılmasıyla yolcu sayısı düşecek olsa da Pekin Capital 2018’de 100.9 milyon yolcuya ev sahipliği yaptı.
Dubai Havalimanı ise 2018’i üçüncü sırada tamamladı. Yolcu sayısını 2017’ye göre yüzde 1 artıran Dubai Havalimanı 2018’de 89.1 milyon yolcuyu ağırladı. Dubai’nin yolcu sayısının önümüzdeki bir kaç yıl içinde Atlanta’yı geçebileceği ihtimali konuşuluyor.
Açıklanan rapor, dünya genelinde 1202 havalimanından elde edilen verileri kapsıyor. Dünyanın en yoğun 20 havalimanında 2018 yılında yolcu artışı ortalama yüzde 4.7 olarak ölçüldü. En yoğun 20 havalimanının terminallerinden toplamda 1.5 milyar yolcu geçti. Bahsedilen 20 havalimanı, küresel yolcu trafiğinin yüzde 17’sini oluşturdu.
İstanbul Atatürk Havalimanı ise yolcu sayısını yüzde 6.4 artırarak 68.1 milyona yükseltti. Ancak geçtiğimiz sene listede 15. sırada yer alan İstanbul Atatürk; 2018’de 2 basamak gerileyerek 17’inci sıraya indi.
Rapordan ortaya çıkan diğer önemli sonuç, Hindistan’ın, 2018’de ABD ve Çin’in arkasından, yolcu açısından dünyanın üçüncü büyük havacılık pazarı haline gelmiş olduğu.
Öyle ki Yeni Delhi’de bulunan Indira Gandhi Havalimanı, ilk 20’de yer alan havalimanları arasında bir önceki yıla göre en büyük atılımı gösteren havalimanı oldu. Yolcu sayısını yüzde 10.2 oranın da artıran havayolu sıralamada da 16’ncı sıradan 12’nci sıraya yükseldi.
Uluslararası yolcu sayılarında ise zirve son yıllarda olduğu gibi açık ara Dubai’nin. 2018’de uluslararası yolcu sayısında, bir önceki yıla göre yüzde 1.3 artış yakalayan Dubai, 88.8 milyon uluslararası yolcuya ev sahipliği yaptı. Listenin ikinci sırasında 75.3 milyon yolcu ile Londra Heathrow; üçüncü sırasında ise 74.3 milyon yolcu ile Hong Kong yer aldı ve ilk üç sıra değişmemiş oldu.
Atatürk Havalimanı, bu listede 2017’ye göre 1 basamak yükseldi ve 10’uncu sırada kendine yer buldu. Bir önceki yıla göre uluslararası yolcu sayısını yüzde 10.1 gibi rekor bir oranda artıran İstanbul Atatürk, tam 48.9 milyon uluslararası yolcuyu ağırladı.
Hava kargo pazarı da 2018 yılında, bir önceki yıla göre, yüzde 3.2 büyüdü. Hava kargoda, dünyanın en yoğun 20 havalimanı, küresel hava kargo hacminin yaklaşık yüzde 42’sine karşılık geliyor.
Hong Kong Havalimanı, uzun zamandır olduğu gibi 2018’de de dünyanın en büyük kargo merkezi oldu. 5 milyon metrik tondan fazla kargo hacmine sahip olan havalimanı, bir önceki yıla göre yoğunluğunu yüzde 1.4 artırdı. Memphis Havalimanı bir önceki yıla göre yüzde 3.1 büyüme oranı yakalayarak kendine ikinci sırada yer buldu.
Şangay Havalimanı ise bir önceki yıla göre kargo hacminin Yüzde 1.5’ini kaybetmiş olsa da yine de üçüncü sırada yer almayı başardı.
Kargo piyasasında, Katar Havayolları’nın ana merkezi Doha, dünyanın en hızlı büyüyen havalimanlarından biri olmaya devam ediyor. 2017’ye göre kargo hacmini yüzde 8.8 artıran Doha, sıralamada da 16’ncılıktan 11’nciliğe geldi.
Yolcu sayısına göre dünyanın en hızlı büyüyen 20 havalimanından 15’i Asya Pasifik bölgesinde yer aldı.
Kamboçya’nın başkentinde yer alan Phnom Penh Havaalanı, dünyanın en hızlı büyüyen havaalanları listesinin zirvesinde. 2017’de 4.5 milyon yolcu ağırlayan havalimanı, 2018’de yolcu sayısını yüzde 38’den fazla artırdı ve 6.25 milyon yolcuya ev sahipliği yaptı.
En hızlı büyüyen havalimanları listesinin ilk 20 sırasında 5 tane Çinli; 5 tane de Hintli havalimanı yer aldı.
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) tarafından açıklanan son rakamlara göre; Çin, 2020’lerin ortalarında, dünyanın en büyük havacılık pazarı ABD’yi geride bırakarak zirveyi ele geçirecek. Hindistan ise 2024 yılında İngiltere’yi geçerek üçüncü sırayı alacak.
ALL NIPPON AIRWAYS İLK A380’İ TESLİM ALDI!
Japon havayolu ANA, Fransa’nın Toulouse şehrinde düzenlenen törenle ilk Airbus A380’i filosuna katarak; uçağın 15’inci operatörü oldu. A380’in ilk Japon müşterisi olan ANA, uçağı Tokyo Narita-Honolulu uçuşlarında kullanacak.
Honu olarak da bilinen Havai Yeşil Deniz Kaplumbağası’nı da barındıran özel bir boyamaya sahip olan uçak için havayolunun toplam 3 siparişi bulunuyor. Teslim alınacak diğer iki uçakta da aynı boyama kullanılacak. İkinci uçakta yeşil; üçüncü uçakta ise turuncu renk tercih edilecek. A380’in boyamalarında kullanılan Honu karakteri ile, All Nippon Airways çevre sorunları hakkında farkındalık yaratmayı; deniz kaplumbağaları ve çevresindeki yaşam alanlarını korumaya katkıda bulunmayı amaçlıyor.
Bu ayrıntılı boyama işlemi, 3.600 metrekarelik bir yüzeyi kapsıyor. Airbus ekibi, 16 farklı renk tonunun kullanıldığı uçağı boyamak için tam 21 günlük mesai yaptı. 3 metrik ton boya kullanıldı.
A380’e güç vermesi için Rolls-Royce Trent 900 motorlarını seçen ANA, uçak kabininde tüm sınıflarda yolcuların bağlanabileceği en yeni uçuş eğlence sistemini kullanıyor. Havayolu, A380’in operasyonlarına başlamasıyla Japonya ile ABD’nin Hawaii eyaleti arasındaki kapasiteyi neredeyse iki katına çıkarmayı planlıyor. ANA, şu anda Tokyo Narita-Honolulu hattında 787 Dreamliner ile yüzde 90’ın üzerinde doluluk oranıyla hizmet veriyor.
ANA, ilk A380 ile 24 Mayıs’ta ikincisiyle 1 Temmuz’da üçüncüsüyle de 2020’de operasyonlarına başlayacak. İlk A380 ile ANA haftada üç sefer planlarken; ikinci uçakla birlikte Tokyo-Honolulu hattında sefer sayısı haftada 10’a çıkacak.
ANA’nın A380’inde kabin konfigürasyonunda 383 ekonomi, 73 premium ekonomi, 56 business ve balayı çiftlerine özel 8 first class olmak üzere toplam 520 koltuk bulunacak.
Airbus ile ANA arasındaki ilişki 1986’da başladı. Havayolu, 1991 yılında hizmete giren 20 tane Airbus A320 uçakları için ilk siparişini verdi. ANA, uzun bir süre A320 Ailesi uçaklarından oluşan bir filoyu işletti.
Son yıllarda Airbus, ANA’nın yan kuruluşları olan ve her ikisi de yalnızca Airbus A320 Ailesi uçaklarından oluşan filolara sahip, Peach Aviation ve Vanilla Air ile Japonya’daki ayak izini genişletti.
2018’in sonunda Airbus, Japon havayollarının filolarında uçan 100’üncü uçağa ulaştı. Bu ülkedeki tüm uçak filosunun yüzde 20’si anlamına geliyor. 2020 yılına kadar bu oranın % 30’a ve uzun vadede yüzde 50’ye ulaşması hedefleniyor.
A380 uçakları dünya genelinde 15 havayolu için 232 teslimat yapıldı. A380 uçakları bugüne kadar 120’den fazla rotada 60 varış noktasında kullanıldı.
Dünya genelinde tahmini olarak 250 milyon yolcu A380 ile seyahat deneyimi yaşadı.
Global ölçekte bakıldığında, A380 uçuşlarının yaklaşık yarısı Asya-Pasifik’te gerçekleşiyor. Bu da havacılığın geleceğini belirlemesi beklenen Asya Pasifik için önemli bir detay.
ANA için düzenlenen tören, Airbus’ın merkezinde filosuna ilk A380’i katan bir havayolu adına yapılan son tören olarak kayıtlara geçti. A380, daha az insanla daha düşük maliyetle ve daha az emisyonla daha fazla insan taşınması için ve havaalanlarında yaşanan sıkışıklığının çözümü için geliştirilmiş olsa da işler pek istediği gibi gitmedi. Uçağın en önemli müşterisi Emirates’in teslimat beklediği 53 tane A380 siparişinin 39 tanesini A350’ye çevirmesiyle Airbus, A380’in üretimini 2021 yılında bitireceğini açıklamıştı.
FARADAIR HİBRİT UÇAĞINI DUYURDU!
İngiltere merkezli bir start up olarak kurulan uçak imalatçısı Faradair, 2022 yılına kadar ilk uçuşunu yapmayı ve 2025 yılına kadar piyasaya sürmeyi planladığı 18 kişilik hibrid tahrikli uçağını ilk kez duyurdu. Bio Electric Hibrit uçağın hem yolcu hem de kargo versiyonları üzerinde çalışılıyor.
Yüksek taşıma kuvvetine sahip üç katlı bir kanat yapısına sahip olan uçak, yatay yönde hareketi sağlayan ve elektrik üreten bir pervane ile bir turboprop motora sahip.
300 metreden daha kısa pistlerde bile iniş kalkış özelliğine sahip olan uçak böylece, bölgesel noktadan noktaya ulaşım için yeni fırsatlar yaratarak “mikro hava alanlarından” konforlu operasyonlar vaat ediyor.
Kargo ile yolcu konfigürasyonları arasında sadece 15 dakika içinde dönüşüm yapılmasına olanak veren uçak böylece hem sivil hem de askeri havacılıkta potansiyel müşterilerini arayacak. Kabini basınçlandırılmayacak olan uçak, maksimum 14.000 fit yani yaklaşık 4,5 kilometre irtifada saatte 370 km hıza ulaşacak. Uçağın tasarım çalışmalarının son aşamaları Galler’deki Swansea Üniversitesi’nde devam ediyor.
INDIGO DELHİ-İSTANBUL UÇUŞLARINA BAŞLADI!
Hintli turistlerin Türkiye’ye ilgisinin artmasıyla önce Türk Hava Yolları ile ortak uçuş anlaşması yapan Hindistan’ın en büyük düşük maliyetli havayolu IndiGo, hafta içinde Hindistan’ın başkenti Yeni Delhi’den İstanbul’a ilk uçuşunu yaptı.
Türkiye’ye gerçekleştirilen ilk sefer nedeniyle uçak havalimanında bir havacılık geleneği olan su takı ile karşılandı ve Atatürk Havalimanı’nda bir tören düzenlendi. İstanbul’a gelen yolcuları uçağın kapısında çiçeklerle karşılayan TGS görevlileri lokum ikram etti.
222 koltuk kapasiteli A321neo uçaklarıyla hizmet verecek havayolunun ilk İstanbul seferinde 178 yolcu yer aldı. IndiGo, İstanbul Havalimanı’nın hizmete girmesiyle günde 1 olan sefer sayısını 2’ye çıkarmayı planlıyor.
THY, Hintli havayolunun code share yani ortak uçuş anlaşması yaptığı ilk yabancı havayolu olurken; İstanbul, IndiGo’nun 16’ncı dış hat noktası oldu. Anlaşma kapsamında THY Delhi’den 6 noktaya; IndiGo ise İstanbul’dan 24 noktaya aktarmalı yolcu taşıyacak.
Türkiye ve Hindistan arasında turistik ve iş amaçlı seyahatlerin yanı sıra; Türkiye’ye düğün yapmak için gelen ciddi bir kesim de bulunuyor.