Havacılık Bülteni-92

CORONAVIRUS SONRASI UÇAK BİLETİ FİYATLARI ARTACAK!

Havacılık endüstrisi yeni bir tartışmanın merkezinde. Ticari yolcu uçaklarının neredeyse tamamının küresel salgın nedeniyle yere indirilmiş olması nedeniyle, analistler, işler normale döndüğünde havayollarının daha yüksek maliyetler ile karşılaşacaklarını ve bunun kaçınılmaz sonucu olarak bu maliyet artışının yolculara yansıtılacağını tahmin ediyor.

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), havacılıkta sürecin normale dönmesiyle birlikte, hükümetler ve sağlık otoritelerinin COVID-19’un yeniden yayılmasını azaltmaya yönelik yeni katı kurallar uygulayacağı konusunda uyardı.

Küresel salgın ile birlikte havacılık sektörünün dağarcığına iki yeni kavram girdi: de-densification yani yoğunluğu azaltma ve “nötralizasyon”. Birincisi, uçak içerisinde sosyal mesafeyi korumak amacıyla yolcu sayısının azaltılmasını; ikincisi uçakta boş kalması gereken koltukların belirlenmesi sürecini ifade ediyor.

Sivil havacılık ve sağlık otoriteleri tarafından talep gelmesi halinde kısa mesafeli uçuşlarda yolcular arasında yoğunluğu azaltmaya yönelik olarak bazı koltukların boş bırakılabileceği konuluşuyor.

Bu senaryo hayata geçerse, normalde 189 yolcu kapasiteli bir Boeing 737, orta koltukların boş bırakılması ile sadece 126 yolcu taşıyabilecek. Bu da özellikle low cost hava yollarının iş modelinin tamamen değişeceği anlamına geliyor.

Havayollarının yolcu sayısını üçte bir oranında azaltması durumunda, diğer tüm koşulların aynı kalması halinde bile, bilet fiyatlarının yüzde 50 artacağı öngörülüyor. Ancak bu artış, arz-talep dengesiyle doğrudan ilgili. Kriz sonrası havayollarının yavaş büyüme beklentisi ile birlikte kapasitelerinin düşmesi de muhtemel görünüyor.

ABD’li Alaska Havayolları, büyük uçaklarda orta koltukları ve küçük uçaklarda koridor koltuklarını boş bırakarak şimdiden kendi yoğunluk azaltma prosedürlerini uygulamaya başladı. Havayolu, uçuşta, bir yolcunun diğer yolcularla arasındaki mesafeden rahatsız olması durumunda, başka bir uçuşa yeniden ücretsiz rezervasyon veya ücret iadesini de en baştan kabullenmiş durumda.

Sektörel tavsiyeler, havayollarının son üç sıradaki koltukları uluslararası uçuşlarda satmamasını, olası acil durumları yönetmek için bu bölgenin bir karantina alanı olarak ayrılmasını tavsiye ediyor. Uçağın arka kısmındaki tuvaletin de karantina altına alınan yolcuların kullanımına ayrılması gerektiği tavsiye ediliyor.

Bir kabin memurunun, şüpheli veya hasta yolcunun bakımını üstlenmesi, diğer mürettebat üyeleri ve yolcularla yakın temastan kaçınması öneriliyor.

EMIRATES’TEN YOLCULARA UÇUŞ ÖNCESİ COVID-19 TESTİ

Dubai merkezli Emirates, 6 Nisan’da Londra Heathrow, Frankfurt, Paris, Brüksel ve Zürih’e yaptığı uçuşların bir kısmını yeniden başlattı. Havayolu önümüzdeki günlerde, Tunus, Jakarta, Manila, Cezayir, Taipei, Chicago ve Kabil uçuşlarına da yeniden başlamayı planlıyor.

Havayolu, yeni başlattığı bir uygulama ile; uçuş öncesi tüm yolculara hızlı COVID-19 testleri yapan ilk havayolu şirketi oldu. Yapılan ilk deneme başarıyla tamamlandı.

Havayolu, bu ek önlem tedbirini Dubai Sağlık Otoritesi (DHA) ile işbirliği içinde gerçekleştiriyor. Kan testleri Dubai Havalimanı Terminal 3’te gerçekleştiriliyor ve sonuçlar 10 dakika içinde hazır oluyor.

Havayolu, gelecekte test yeteneklerini artırmaya ve diğer uçuşlara genişletmeye yönelik planlar üzerinde çalışıyor. Uçuş öncesi hızlı test uygulaması, yakın gelecekte COVID-19 test sertifikaları gerektiren ülkelere seyahat eden Emirates yolcuları için anında onay verilebilmesini sağlayacak.

Öte yandan havayolu, yolcuların havaalanında ve uçakta maske takmaları ve sosyal mesafe kurallarına uymaları konusunda da hassas davranıyor.

Ayrıca, Emirates uçaklarında kabin bagajı olarak dizüstü bilgisayar, el çantası, evrak çantası veya bebek eşyaları dışında hiçbir şeye izin vermiyor. Kapsam dışında kalan tüm eşyalar uçak altına gönderiliyor.

VIRGIN ORBIT TEST UÇUŞUNU YAPTI!

Richard Branson’un sahip olduğu ve uzay turizmi odaklı projeler yürüten Kaliforniya merkezli Virgin Galactic’in kardeş şirketi, Virgin Orbit, küçük uydular için roket fırlatma projesinin ilk testini başarıyla tamamladı. Modifiye edilmiş Cosmic Girl isimli Boeing 747 ile uzaya roket fırlatmayı amaçlayan bu özel görev için düzenlenen başarılı test uçuşu, Pasifik Okyanusu üzerinde gerçekleştirdi.

Gökyüzünün kraliçesi 747, bu özel görevinde kanatlarının altında taşıdığı 16 metrelik LauncherOne adlı roketi, 10.500 metre irtifanın üzerinde fırlatacak. Fırlatma irtifasına gelindiğinde burnunu yukarı çevirecek olan uçak, roket motorunu aktive edecek ve kanadın altından fırlayan roketin uzay yolculuğu başlayacak. Böylece 500 kilograma kadar ağırlığa sahip uydular uzaya gönderilebilecek.

Mojave Çölü’ndeki Mojave Hava ve Uzay Üssü’nde başlayan ve biten test uçuşunda gerçek görevdekiyle aynı rota izlendi. İstenen irtifaya gelindiğinde 747, fırlatma pozisyonu alıp gerekli manevranın da testlerini başarıyla uyguladı. Uçan fırlatma rampasının başarıyla üsse döndü.

Cosmic Girl ilk kez kriyojenik yakıt taşıyan roket ile uçtu. Bu da su kullanan önceki testlere göre daha önemli bir adım oldu.

Şirket lansman için kesin tarihi pandemi nedeniyle henüz belirleyemedi. Geçtiğimiz hafta Virgin Orbit, yeni kurulan ABD Uzay Kuvvetleri ile 35 milyon dolar değerinde bir anlaşmaya da imza attı. Bu kapsamda, Dünya yörüngesine 44 küçük uydu yerleştirilecek üç fırlatma uçuşu gerçekleştirilecek.

BOEING’İN 2020 İLK ÇEYREK KARNESİ!

Bir yıldır devam eden ve şirketi tarihinin en türbülanslı dönemine sokan 737 MAX krizi; ardından coronavirüs. Amerikalı imalatçı Boeing, sektörün en eski ve deneyimli aktörü olmasına rağmen, boğuştuğu sorunlar ve ortaya çıkan yıkıcı etkisi her geçen gün derinleşiyor.

Büyük bir enkaza dönüşen Boeing’in Mart 2020 performansı da ciddi bir başarısızlık örneği. Geçtiğimiz ay şirket daha önce almış olduğu 313 siparişin iptaliyle sarsıldı. İptallerin 150 adedi 737 MAX uçağı için yapıldı.

Havayollarının, yaşanan küresel salgın ve oluşturduğu etkileri en aza indirmek için finansal yapılarını güçlendirmek ve hayatta kalmak adına attığı adımlar arasında sipariş iptalleri ilk sırada.

Boeing’in Mart ayında iptal edilen 737 MAX siparişlerin 75’i uçak kiralama şirketi Avolon’dan geldi. Brezilyalı GOL Havayolları 34 MAX siparişini iptal ederken; 5 iptal Çekyalı Smartwings’ten geldi. Kalan 36 adet 737 MAX sipariş iptallerinin hangi havayollarına ait olduğu açıklanmadı.

Amerikalı imalatçı böylece, yılın ilk çeyreğini toplam 49 sipariş ile kapatmış oldu. 2020’nin ilk çeyreği teslimat açısından da son derece başarısız geçti. Şirket 3 ayda sadece 50 uçağı sahiplerine teslim edebildi. Bu uçakların 5’i 737, 10’u 767, 6’sı 777 ve 29’u da 787 Dreamliner oldu. Boeing, 2019’un aynı döneminde 149 uçak teslim etmişti.

Avrupalı ​​rakibi Airbus ise Mart ayında 36 uçağı sahibine teslim etti. 15 iptal ile birlikte Mart ayını 21 kesin sipariş ile kapattı.

AIRBUS ÜRETİM PLANLARINDA DEĞİŞİKLİK YAPTI!

Avrupalı imalatçı Airbus, küresel salgın nedeniyle ortaya çıkan talep azalması nedeniyle A321neo uçaklarının son montajı için Toulouse’da yeni bir üretim hattı oluşturma planını iptal etti. Bu gelişme, Airbus’ın en çok satan dar gövde uçak ailesi için 8 yıldır devam eden büyümenin gerilemesi anlamına geliyor.

Airbus, 2020’nin başında dünya genelinde havayollarından gelen rekor talep üzerine, Hamburg’taki mevcut tesislerin teslimat programını yetiştirmek konusunda yetersiz kalacağı gerekçesiyle Toulouse’da ek bir A321neo montaj hattı planını açıklamıştı.

Airbus yönetimi, planın hala masada olduğunu ancak dar gövde uçak üretimini üçte bir oranında azaltmak zorunda kalmaları nedeniyle projenin önceliğini kaybettiğini açıkladı. Üretim oranlarının tekrar yükselmesiyle durumun yeniden gözden geçirileceği vurgulandı.

Airbus, ayrıca A220 üretimini artırma planlarını da erteledi. Kanada’nın Mirabel tesislerinde üretimin ayda dört uçaktan on uçağa çıkarılması planı da 2021’in ortalarına kadar ertelendi. ABD’nin Alabama Eyaleti’ndeki Mobile tesislerinde ayda dört adet üretilen A220’nin üretim hedefinde bir değişiklik yapılmadı.

Yerel yönetim kısıtlamaları nedeniyle Mart ayı sonuna kadar Mirabel’de A220 üretimini askıya almak zorunda alan Airbus, bu kararı 5 Mayıs’a kadar uzattı.

Airbus, bu yıl A220 operasyonuna 500 milyon Euro ile 1 milyar Euro arasında yatırım yapılma planının ise değişmediğini açıkladı. Programda maliyetleri azaltmanın en önemli öncelik olmaya devam edeceği duyuruldu.

DÜNYADAN HABER TURU

THY VE PEGASUS UÇUŞLARI ERTELEDİ

THY küresel salgın nedeniyle tüm iç hat uçuşlarının 1 Mayıs 2020, tüm dış hat uçuşlarının ise 20 Mayıs 2020 tarihine kadar durdurulduğunu açıkladı. Pegasus, corona virüsü için alınan ilave tedbirler doğrultusunda 1 Mayıs 2020 tarihinden 15 Mayıs2020 tarihine kadar tüm seferlerin iptal edildiğini açıkladı.

QANTAS A380 MODİFİKASYONUNA DEVAM EDİYOR!

Avustralyalı Qantas, devam eden küresel krize rağmen Airbus A380 filosunu yenilemeye devam ediyor. 3 adet A380’in tüm kabin modifikasyonu, uluslararası uçuşlar askıya alınmadan önce tamamlanmıştı. Havayolu, bakım ve yenileme çalışmaları için Dresden ve Abu Dabi’deki tesislere üç tane daha süper jumbo gönderdi. Havayolu böylece sektördeki yavaşlamaya rağmen, yıl sonuna kadar 6 adet A380’in kabin yenileme projesine sadık kalmış oldu. Uçaklar, yeni first class süitler, yeni business class ve premium ekonomi koltukları ile iki yeni uçan lounge ile donatılıyor.

Filosunda 12 adet Airbus A380 bulunan Qantas’ın geriye kalan altı A380’i Sydney, Melbourne ve Los Angeles’ta park pozisyonuna alındı. Havayolu, filodaki uçakları için üç, altı, dokuz ay ve bir yıl uçmamaları halinde alınacak aksiyonları da planladı.

LUFTHANSA A340-600’LERİ YERE İNDİRİYOR!

Lufthansa filosundaki 17 adet Airbus A340’ın tamamını önümüzdeki 2-3 ay içinde hizmet dışına çıkararak İspanya’nın kuzeydoğusundaki Teruel’e gönderecek. Uçakların en az bir buçuk yıl uçmayacağı açıklandı. Bu süreden sonra da en fazla 10 uçağın yeniden hizmete başlayabileceği düşünülüyor.

BRITISH AIRWAYS’İN A380’LERİ TAKSİ YOLUNU KIRDI!

British Airways’in filosunda yer alan 12 adet Airbus A380’in biri şu an bakım için Manila’da. Diğer 11 uçak ise pandemi nedeniyle geçici olarak hizmetten alındı ve Fransa’daki Châteauroux-Center Marcel Dassault havaalanına park ediliyor. Süper jumboların işgali, bu küçük havaalanı için alışılmış bir şey değil. Yolcu uçaklarının sadece eğitim sürecinde touch and go manevraları için uğradığı havalimanının taksi yolundaki asfalt 9’uncu A380’in inişiyle kırıldı! Hasarın önümüzdeki günlerde tamir edilmesi ve kalan uçakların da buraya gelmesi bekleniyor. Châteauroux’da her yıl 20.000’den fazla touch and go manevrası gerçekleşiyor.

AIRBUS A340 EN UZUN UÇUŞ REKORUNU KIRDI!

Portekizli chartr havayolu Hi Fly, Airbus A340-300 ile uçuş rekoru kırdı. 128’i corona pozitif 217 yolcuyu Uruguay’ın başkenti Montevideo’dan Avustralya’nın Melbourne şehrine uçuran A340 bir rekorun sahibi oldu. 12.338 kilometrelik uçuş 16 saatte tamamlandı. Yolcular bir cruise gemisinde bulunan turistlerdi.

SUNEXPRESS YOLCU UÇAĞINDA KARGO TAŞIYACAK!

Türk Hava Yolları ve Lufthansa’nın ortak kuruluşu olan SunExpress yolcu uçakları ile kargo operasyonlarına başlıyor. Pandemi nedeniyle tüm yurtiçi ve yurtdışı uçuşları askıya alınan havayolu, filosundaki 18 adet Boeing 737-800 uçağıyla kargo operasyonları yapacak. Kapasiteyi en üst düzeye çıkarmak için yolcu kabinlerini de kullanacak olan havayolu, bu yüzden uçaklarındaki yolcu kabinlerinde değişiklik yapmak için onay aldı. Yapılan modifikasyon sayesinde, her uçak 21.700 kg’a kadar yük taşıyabilecek. İlk olarak İzmir ve Antalya’dan kargo seferleri yapacak havayolu, daha sonra talebe göre destinasyon sayısını artıracak.

AN-225 EN BÜYÜK HACİMLİ KARGOYU TAŞIDI!

Dünyanın en büyük kargo uçağı Antonov An-225 Mriya, COVID-19 salgınına karşı mücadelede için rekor miktarda tıbbi malzeme ile Çin’in Tianjin şehrinden Polonya’nın başkenti Varşova’ya uçtu.

Uçağa yaklaşık 100 ton ilaç, laboratuvar testleri, maske ve toplam hacmi 1000 metreküpü bulan koruyucular yüklendi. İngiliz şirket Chapman Freeborn Airchartering tarafından kiralanan An-225’in bu uçuşu, küresel havacılık tarihinde, bugüne kadar taşınan en büyük hacimli kargo olarak kayıtlara geçti. Taşınan tıbbi malzemelerin uçağa yüklenmesi 15 saat sürdü.

Antonov An-225 Mriya, yakıt ikmali için Kazakistan’ın Almatı havaalanına indi. Dev uçak 1,5 yıldır devam eden bakım ve modernizasyondan sonra ilk resmi uçuşunu yaptı. Mriya’ya yeni bir motor kontrol sistemi ve LCD ekranlar takıldı.

HONG KONG VE DUBAI’DE UÇAKLAR ÇARPIŞTI!

Hong Kong Havalimanı’nda Cathay Pacific’e ait bir Airbus A350 ve Boeing 777-300 push back sırasında çarpıştı. Boeing 777-300ER’ın sol yatay stabilizatörü ile Airbus A350’nin sağ kanat ucu wingleti birbirine girdi. Her iki uçakta da ciddi maddi hasar oluştu.

Bir çarpışma haberi de Dubai’den geldi. British Airways’e ait A350 ile Emirates’in 777’si apronda çarpıştı. Her iki uçak da uçuştan çekilip bakıma alınırken ortaya bu görüntüler çıktı.

AIR FRANCE UÇAĞINA SİLAHLI SALDIRI!

Kongo ve Orta Afrika Cumhuriyeti’nde mahsur kalan Fransız vatandaşları için yapılacak tahliye uçuşları için gönderilen Air France’a ait bir Airbus A330, Pointe Noire Havalimanı’na iniş sırasında, görevli bir polis memurunun silahlı saldırısına uğradı. Uçağa nedeni bilinmeyen şekilde iki el ateş eden polis memurunun mermilerden biri uçağın gövdesine isabet ederken diğeri gövdeyi sıyırdı. Olaydan kısa bir süre sonra yakalanan polis memuru tutuklandı. Uçak bakıma alınırken, Air France tahliye operasyonu için Kongo’ya Boeing 777 gönderdi.

adbanner