IATA: ‘ORTA KOLTUKLARIN BOŞ BIRAKILMASI ANLAMSIZ!’
Havacılık sektörü, pandemi sonrası yeniden insanları uçakla seyahat etmeye ikna etmek için çok çalışmak zorunda. Uçuşların güvenli ve sağlıklı olduğuna yolcuları ikna etmek en önemli görev gibi görünüyor.
Air France, KLM ve Lufthansa’nın aralarında olduğu pek çok havayolu, uçakta hem yolcular hem de mürettebat için maskesinin zorunlu olacağını açıkladı. Daha sık kabin temizliği yapacağını ve uçak içi ikram prosedürlerini sınırlandıracağını açıklayan çok sayıda havayolu oldu. Emirates ise yolculara uçuş öncesi hızlı COVID-19 testi uygulamasını hayata geçirdi.
Ancak uçakta hasta olmamak için bunlar yeterli olmadığını; kabinde sosyal mesafeyi artırmak için orta koltukların boş bırakılması gerektiğini düşünen ciddi bir kesim olsa da Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) bu uygulamanın zorunlu olmayacağını açıkladı.
IATA, uçakta virüsten korunmak için yüz maskesinin çok daha etkili bir çözüm olduğunu açıklayarak havayollarına bir dizi öneri de vermeyi ihmal etmedi.
IATA’nın başlıca önerileri şu şekilde:
- Yolcuların, havaalanı çalışanlarının ve yolcuların ateşlerinin kontrol edilmesi,
- Uçağa biniş ve uçaktan iniş süreçlerini hızlandıran ve bu esnada yolcuların birbirleriyle ve uçuş ekibiyle temasını azaltan yeni prosedürlerin hayata geçirilmesi
- Uçuş sırasında kabin içindeki hareketliliğin sınırlandırılması,
- Daha sık ve daha derin kabin temizliği,
- Mürettebatın hareketini ve yolcularla etkileşimi azaltan basit ikram prosedürleri.
Ayrıca, doğruluğundan emin olunursa seyahat öncesi COVID-19 testi yapılması veya bağışıklık pasaportları uygulaması da geçici biyogüvenlik önlemleri arasında gösterildi.
Orta koltuğu boş bırakmanın, uçakta maliyetleri büyük ölçüde artıracağını ve kabin içinde tatmin edici güvenlik etkisi yaratmayan bir uygulama olacağını açıklayan IATA, ortalama koltuk genişliğinin 50 cm’den az olması nedeniyle, sosyal mesafe için önerilen 1-2 m mesafenin sağlanmamış olacağını; bu yüzden anlamsız bir önlem olacağı görüşünü paylaştı.
Yolculara uçma konusunda güven veren ve uçuş maliyetini yükseltmeyen çözümler dışındaki her şeyin yararsız olduğunu açıklayan IATA Alexandre de Juniac, 2019’a kıyasla, uçak bileti fiyatlarının, uçulan bölgeye bağlı olarak yüzde 43-54 arasında artmasını beklediklerini açıkladı.
A380 KARGO UÇAĞINA DÖNÜŞTÜRÜLÜYOR!
İlk teslimatı 2007’de yapılan dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380, piyasada istediği etkiyi yaratamadı ve 2021 yılında üretimi tamamen durdurulacak. Coronavirus’ün yarattığı negatif etkiler ile birlikte, filosunda A380 bulunduran havayolları da birer birer uçakları emekliye ayırma kararı alıyor.
Lufthansa Teknik yaptığı bir açıklama ile bugüne kadar gündeme gelmeyen A380 uçaklarının kargo uçağına dönüştürülmesi konusunda çalışmaya başladıklarını duyurdu. Adı açıklanmayan bir müşteri için harekete geçtiklerini açıklayan Lufthansa Teknik yetkilileri, kargo dönüşümünün kalıcı olacağını açıkladı.
40’tan fazla havayolu adına farklı uçak tipleri için 15’ten fazla dönüşüm projesi üzerinde çalışan Lufthansa Teknik yönetimi, tüm yaygın uçak tipleri için Tamamlayıcı Tip Sertifikası’nı almaya çalışıyor. Böylece yolcu uçaklarının hızlı bir şekilde kargo uçağına dönüştürülmesinin yolu açılacak.
Airbus, başlangıçta A380’in kargo versiyonunu da üretmek için harekete geçti. FedEx, UPS, SkyCargo başta olmak üzere 27 sipariş aldı. 2005’te ilk A380 kargo uçağının kanat yapımına başlandı. Ancak, siparişler bir anda iptal edildi ve Airbus kargo uçağı üretiminden vazgeçmek zorunda kaldı. Kargo uçağına dönüştürülen ilk Airbus A380’in uçakları küllerinden yeniden doğurabileceği; havayolları için önemli bir alternatif sunacağı ve piyasada başarılı olabileceği düşünülüyor.
Hiçbir yolcu uçağı, regülasyonların elvermediği, havacılık otoritelerinin kapsamlı bir değerlendirme ve onayının alınmaması durumunda kargo uçağına dönüştürülemiyor. A320 veya Boeing 737 gibi dar gövde uçaklara kargo dönüşümü yapılırken, dikkate alınması gereken birçok ayrıntı olduğu düşünülürse; çift katlı Jumbo jetin kargo versiyonuna dönüştürülmesinin kadar karmaşık bir süreç olacağı aşikar.
Yolcu uçaklarının kargo uçağına dönüşümü, kabindeki koltukları boşaltmaktan çok daha fazlasıdır. Bu yüzden A380’in dönüşümü için zorlukların tam olarak ne olduğu ve karşılaşılacak sorunlara teknik çözümlerin nasıl bulunacağı ile sertifikalandırma süreçlerinin vakit alacağı düşünülüyor. İşin hem teknik hem de idari kısmındaki zorlukların aşılması gerekiyor.
BOEING’İN İLK İNSANSIZ SAVAŞ UÇAĞININ PROTOTİPİ HAZIR!
ABD’li imalatçı Boeing liderliğindeki Avustralya endüstri ekibi, ilk Loyal Wingman İnsansız Savaş Uçağı prototipini başarıyla tamamladı ve Avustralya Hava Kuvvetleri’ne sundu.
Boeing ile Avustralyalı firmalar tarafından geliştirilen ve insanlı ile insansız hava platformlarının yeteneklerini genişletmek amacıyla yapay zeka kullanan Loyal Wingman, 50 yılı aşkın bir süredir Avustralya’da tasarlanan ve üretilen ilk uçak olma özelliğini taşıyor. Ayrıca Loyal Wigman, Boeing’in ABD dışında insansız uçaklara yaptığı en büyük yatırım.
Hafta içinde teslim edilen Loyal Wingman prototipi, proje kapsamında Avusturalya Hava Kuvvetleri’ne teslim edilecek üç prototipten ilki. Bu prototip ile yer testlerinin ve uçuş testlerinin icra edilmesi, Loyal Wigman konseptinin kendisini kanıtlaması planlanıyor.
Loyal Wingman, taksi testleriyle başlayan yer testlerinin tamamlanmasının ardından, bu yıl içerisinde ilk uçuşunu gerçekleştirecek. Daha sonra ise, insanlı insansız ekip testi uçuşları yapılacak. Test uçuşları Avustralya’da gizli bölgelerde gerçekleştirilecek.
Avustralya hükümeti Şubat 2019’da proje için 25.7 milyon Dolar yatırım yaptığını açıkladı. Boeing ise programa yapılan yatırım miktarını açıklamadı. Maliyetleri düşük tutmak için Boeing, model yapılara, sistemlere, yeteneklere ve ömür boyu bakım gereksinimlerine yardımcı olmak için uçağın dijital ikizini geliştirmek de dahil olmak üzere ticari uçak bölümünden gelişmiş üretim tekniklerinden yararlanıldığını açıkladı.
Uçak ayrıca Boeing’in şimdiye kadar reçine emdirile yöntemiyle üretilen en büyük tek parça kompoziti kullanılarak yapıldı. İHA’nın kanat yapısı da alt ve üst olmak üzere 2 parçadan meydana geldi. Aynı tekniğin 787’nin üretim programına da öncülük ettiği biliniyor.
Yapay zeka ile kontrol edileceği açıklanan Loyal Wingman, 1,47cbm’den (büyük hacme ve 2.6m uzunluğa sahip modüler burun konisi ile birlikte üretiliyor. Operatörler, uçağın açık sistem elektronik yapıya sahip olması nedeniyle, çeşitli istihbarat, gözetleme ve keşif kameraları gibi farklı yüklerle modüler burun konilerini hızlaca değiştirip çıkarabilecek.
Boeing, İHA’nın savaş uçaklarına eşlik edecek kullanımının yanı sıra P-8A Poseidon deniz devriye uçağı gibi savunmasız ticari türev uçakları korumak için kullanılabilmesi fikrini araştırıyor. Loyal Wingman’ın özel performans bilgileri açıklanmasa da daha önce, “avcı benzeri bir performans” ve 3.700 km menzile sahip olacağı bildirilmişti.
BOEING 737 MAX İÇİN ÖNEMLİ GELİŞME
Ocak 2020’de üretimi geçici olarak tamamen durdurulan Boeing, 737 MAX için yeni bir gelişme yaşandı. Amerikalı imalatçı, uçağın gövdesi, thrust reversleri, motor pylonları ve kanat yapıları dahil olmak üzere yapısal olarak yüzde 70’ini üreten Spirit AeroSystems ile 2020’de 125 uçak üretimi konusunda anlaştı.
Salgın öncesinde, 2020 için 216 uçağın üretimi için gerekli yapıların tedariği konusunda Spirit ile anlaşan Boeing, sipariş sayısını 125’e indirse de bunun da uçağın üretim programı için önemli bir adım olduğu düşünülüyor. Boeing 737 MAX üretimine ne zaman yeniden başlayacağını resmi olarak açıklamadı. Ancak şirketin planları arasında 2021’de ayda 31 uçağın üretileceği bir program yer alıyor.
Öte yandan, 8 Nisan’da pandemi nedeniyle üretimin tamamen durdurulduğu Charleston tesislerinde, hafta içinde Boeing 787 üretimi yeniden başladı. 3 vardiya şeklinde devam eden üretim çalışmalarında, çalışanlarının güvenliği ve sağlığının güvence altına alınması için ilave önlemler alındığı açıklandı.
AIRBUS NİSAN’DA KAÇ SİPARİŞ ALDI KAÇ TESLİMAT YAPTI?
Avrupalı imalatçı Airbus, Nisan ayını, uçak kiralama şirketi Avolon’dan aldığı 9 adet A320 siparişiyle kapattı. Böylece 2020’nin ilk dört ayındaki brüt sipariş sayısı 365; net sipariş sayısı ise 299 uçak oldu.
Airbus Nisan ayı boyunca 14 adet uçağı müşterilerine teslim etti. Bunların 12 adedi A320 neo ailesi uçaklarına olurken; 1 adet A350-900 ve 1 adet A330 sahiplerinin filolarına katıldı.
Nisan ayının Airbus açısından en kayda değer gelişmesi ise, e-sözleşme yoluyla ilk kez bir uçağın Pegasus Havayolları’na dijital bir sürecin sonunda teslim edilmesi oldu.
Airbus’ın Nisan sonu itibariyle üretilip teslim edilmesi gereken birikmiş sipariş sayısı 6.245’e ulaştı.
HABER TURU
CRJ’NİN SATIŞI TAMAMLANMAK ÜZERE!
Mitsubishi’nin, Bombardier’in Bölgesel Jet programı CRJ’yi satın alma sürecinin 1 Haziran 2020’de tamamlanacağı açıklandı. Japon şirket, satın alma işleminin tamamlanmasıyla MHI RJ Aviation Group adı altında hemen faaliyete başlayacaklarını duyurdu.
CRJ programının satın alma paketi uçakların tip sertifikası ile birlikte CRJ Serisi uçakların bakım-onarım, destek, yenileme, pazarlama ve satış faaliyetlerini de içeriyor.
İlk olarak Haziran 2019’da duyurulan satın alma projesi ile Mitsubishi, mevcut ticari uçak işlerini, özellikle Mitsubishi SpaceJet ticari uçak ailesinin geliştirilmesi, üretimi, satışı ve desteğini güçlendirmeyi amaçlıyor.
Mitsubishi, 5 Mayıs’ta eski adı MRJ olan bölgesel yolcu uçağı SpaceJet’in ABD’nin Moses Lake Uçuş Test Merkezi’nde yürüttüğü uçuş testlerini yeniden başlattı. Testler pandemi nedeniyle Mart ayının sonundan itibaren askıya alınmıştı. Washington Eyaleti hükümetinin verdiği özel izin sayesinde devam ettirilen test uçuşunda, uçak yaklaşık bir saat havada kaldı.
AIR FRANCE-KLM GRUBU’NDAN REKOR ZARAR!
Air France-KLM Grubu, sektörde benzeri görülmemiş bir durgunluğa sebep olan pandemi nedeniyle, yılın ikinci çeyreğinde planlanan kapasitenin sadece yüzde 5’ini gerçekleştiriyor.
Yaz boyunca uçuşların kademeli şekilde yeniden başlamasının ardından, Eylül ayında kapasitenin yüzde 20’ye kadar artmasını beklenirken; maddi kaybı biraz azaltmak adına Transavia Fransa ve Hollanda’nın operasyonları geçici olarak tamamen durduruldu
Seyahat talebinin pandemi öncesi seviyelere gelmesinin yılları alabileceğini düşünen Grup, 2021 için kapasite hedefini en az yüzde 20 azaltmayı planlıyor. Bu nedenle, bazı siparişlerin ertelenmesi ve uçakların bir kısmının beklenenden önce emekliye ayrılması planlanıyor. KLM’in Boeing 747’leri ve Air France’ın Airbus A380’leri bu plandan nasibini alacak.
Air France-KLM Grubu, 2020 yılının ilk çeyreğinde, 815 milyon Euro işletme zararı açıkladı. Hem KLM hem de Air France maliyetleri düşürmek ve şirketi ayakta tutabilmek için bir dizi önlemi hayata geçirse de Air France’a Fransız devleti tarafından 7 milyar Euro banka kredisi ve Fransız devletinden doğrudan hissedar kredisi verildi. KLM yönetimi bu durumdan rahatsızlık duyduğunu açıklamıştı.
LUFTHANSA GÖKYÜZÜNE DÖNÜŞ PLANINI AÇIKLADI!
Yaklaşık iki aylık küresel kilitlemeden sonra, seyahat kısıtlamaları yavaş yavaş gevşetiliyor. Havayolları da uçuşlara kademeli olarak başlama kararı alıyor. Lufthansa, Eurowings ve SWISS Haziran ayında 160 uçakla Avrupa’daki 106 destinasyona uçuşları başlatacağını açıkladı. 80 uçaklık bir filo ile tahliye uçuşları gerçekleştiren Lufthansa Grubu’nun havayolları, plan doğrultusunda 80 uçağı daha aktif uçabilir hale getirecek. Grubun diğer havayolları olan Avusturya Havayolları ve Brüksel Havayolları, Haziran’da geri dönüş planına dahil edilmedi.
Öte yandan Lufthansa CEO’su Spohr, hafta içinde yaptığı bir açıklama ile Lufthansa Grubu’nun bünyesindeki havayollarının filolarında yer alan 760 uçağın, 100 adedinin pandemi sonrası filodan çıkarılacağını duyurdu. Lufthansa Grubu’ndaki tüm havayollarının filolarının küçültüleceğini duyuran Spohr, daha eski, daha az çevre dostu uçakların, planlanandan daha önce aşamalı olarak filolara veda edeceğini açıkladı.
AIR BALTIC’E DEVLET YARDIMI GELİYOR!
Letonya’nın milli havayolu airBaltic’in ana hissedarı Letonya Cumhuriyeti Bakanlar Kurulu’nda, şirketin öz kaynaklarına 250 milyon Euro’ya kadar yatırım yapılmasına onay çıktı.
Hükümet, bu yardım paketini Avrupa Komisyonu’nun onayına sundu. Şirket, pandeminin yarattığı ekonomik krizden çıkmak için bu desteği çok önemsiyor. Şirketin, 2025’de hiç karbon emisyonu üretmeyen bir filoya kavuşma hedefi için çok önemli olan devlet desteğinin, şirketin büyümesini hızlandırması bekleniyor. Pandemi sonrası şirket yönetimi geleceğe dair yeni stratejik karar olarak, filoda sadece 22 adet Airbus A220-300 uçağının kalmasına karar verdi.
2023 yılı sonuna kadar, filonun 50 adet Airbus A220-300’e ulaşması hedefleniyor.
QANTAS’IN SUNRISE PROJESİ RAFA KALDIRILDI!
Avustralyalı Qantas, ticari havacılığın sınırları olarak kabul edilen, 2019 sonunda 3 adet deneme uçuşu gerçekleştirilen, Avustralya kıtasının doğusundaki şehirleri, Londra, New York, Paris gibi şehirlere aktarmasız uçuşlarla bağlamayı amaçlayan Sunrise Projesi’nin rafa kaldırıldığını duyurdu.
Pandemi nedeniyle uluslararası seyahat talebinin çöküşü nedeniyle filo yapısının da gözden geçirileceğini açıklayan Qantas CEO’su Alan Joyce, 2021 ve 2022’deki Qantas’ın 2019’daki Qantas olmayacağını söyledi. Bazı uçakların erken emekli edileceği de vurgulandı.
Sunrise Projesi’nin süresiz olarak askıya alınma kararı, Qantas kadar, bu proje için sipariş edilmesi planlanan uçaklar nedeniyle Airbus için de bir darbe niteliği taşıyor. Dünyanın en uzun ticari uçuşlarını da içinde barındıracak Sunrise Projesi için 12 adet Airbus A350-1000 sipariş edilmesi planlanıyordu.
BRITISH AIRWAYS UÇAKLARINA YANGIN SÖNDÜRÜCÜLÜ SABOTAJ!
British Airways’in Boeing 777 ve 787 uçakları, yangın söndürücü ile sabote edildi. İşine son verilen bir çalışan tarafından gerçekleştirildiği düşünülen olayda, 5 ton yangın söndürücü iki uçağın üzerine sıkıldı.
Her iki uçakta meydana gelen masraf sigorta tarafından karşılanacak olsa da uçakların aylarca hizmet dışı kalacağı duyuruldu. Bakım sonrası uçakların son temizlik faturasının da yüz binlerce Sterlin’e ulaşacağı sanılıyor. Havayolu geçtiğimiz hafta en az 931’i mühendis toplam 12 bin çalışanın görevine pandemi nedeniyle son verileceğini açıklamıştı.
AIR CANADA’DAN ERKEN EMEKLİLİK PROJESİ!
Pandemi nedeniyle, filosundaki eski ve verimsiz uçakları planlanandan erken emekliye ayıracağını açıklayan son havayolu Air Canada oldu. Havayolunun hem kendisi hem de alt markası Air Canada Rouge filosundaki toplam 79 uçak emekliye ayrılacak. Bu uçakların 14 adedi Embraer 190; 35 adedi Airbus A319 ve 30 adedi ise Boeing 767-300.
Uçuş tarifesini yüzde 90’dan fazla düşüren, 200’den fazla uçağını yere indiren ve sadece 5 uluslararası uçuş hizmeti veren havayolunun, Mart ayında, her gün 16 milyon Dolar zarar ettiği açıklandı. Air Canada, yılın ilk çeyreğinde de 748 Milyon Dolar zarar açıkladı. Geçen yılın aynı döneminde şirket 345 milyon Dolar kar açıklamıştı.
Havayolu, uçuşlarda yolcularının kızılötesi ateş kontrolüne tabi olacağını; masketakmanın zorunlu tutulacağını duyurdu. Ayrıca ekonomi sınıfında kimsenin yanyana oturmayacağı ve uçuşlarda el dezenfektanı dağıtılacağı da açıklandı.
ATR’DEN KARGO UÇAĞINA DÖNÜŞÜM KOLAYLIĞI
Pandemi sonrası birçok havayolu, seyahat talebinin sıfıra düşmesi, kargo taşıma talebinin artması ve sıcak paraya ihtiyacı nedeniyle yolcu uçaklarını geçici olarak kargo uçağına dönüştürmeye çalışıyor.
Franco-İtalyan uçak üreticisi ATR, uçakları için kolay bir yapılandırma paketi sundu. Uçaklar için esnek kargo kapasitesi sunan sistemin hazır hale gelmesi bir gecede mümkün olabiliyor. Sistem, yolcu uçağının, kargo ve yolcu kombinine dönüştürülmesine olanak veriyor. Sistem koltuklarının sayısını 72’den 44’e düşürür ve kargo hacmini 10,6 m3’ten 19,2 m3’e çıkarıyor. Kargo yükü ise 1.700 kg’dan 3.100 kg’a ulaşıyor.
“Cargo Flex” olarak adlandırılan yapılandırma, ATR 42-600’lerde iki konteynerı veya ATR 72-600’lerde dört yük konteyner yerleşimine imkan tanıyor.
VIRGIN ATLANTIC GATWICK’TEN TAMAMEN ÇEKİLDİ!
İngiltere merkezli Virgin Atlantic, Londra Gatwick’teki tüm uçuşlarını Londra Heathrow’a taşıma kararı aldı ve şirketin pandemi nedeniyle yeniden yapılandırma stratejisinin bir parçası olarak filodaki 7 adet Boeing 747-400’lerin hizmetten çekileceğini açıkladı. Havayolu daha önce A40-600 filosunun erken emekliye ayrılacağını duyurmuştu. Böylece yeni kararla birlikte havayolu, tüm uçuşlarını çift motorlu geniş gövde uçak filosuyla gerçekleştirecek. Şirketin Manchester’dan yaptığı operasyonlar da devam edecek.
Havayolunun filosunda dört adet A330-200; on adet A330-300, beş adet A350-1000 ve 17 adet Boeing 787-9 bulunuyor. Şirketin üç adet A350-1000 ve sekiz adet A330-900 siparişi bulunuyor.
Yeni network ve filo planlamasına bağlı olarak şirket 3150 çalışanın da işine son verileceğini açıkladı.
AMERICAN AIRLINES FİLO DÖNÜŞÜM PROGRAMINI BAŞLATTI!
Dünyanın dört bir yanındaki birçok havayolu gibi, American Airlines da küresel salgından sonra hava yolculuğuna olan talep eksikliği nedeniyle filosundan bazı eski ve verimsiz uçakların erken emeklilik sürecini başlattı.
Havayolu, Embraer E190 ve Boeing 767 filolarını emekliye ayırırken; Boeing 757 ve Airbus A330-300’lerin emeklilik sürecini hızlandırdı. Ayrıca PSA Airlines filosunda uçan 19 adet Bombardier CRJ200 uçağı da hizmetten çekilecek.
Bu kararların filo yönetimindeki karışıklığı ortadan kaldıracağı; daha az uçak tipi ile maliyet tasarrufu ve verimliliğin artacağı düşünülüyor. American Airlines’ın dar gövdeli uçak filosu, Airbus A320 ve Boeing 737 olmak üzere iki uçak türüyle daha basit hale gelecek. Verimlilik ile birlikte bakım ve operasyonel maliyetlerin azalması ve performansın artırılması planlanıyor.
ŞİDDETLİ RÜZGAR DOHA’YI VURDU!
Katar’ın başkenti Doha’yı etkisi altına alan ve hızı saatte 40 knot’a ulaşan rüzgar, havalimanında kazaya neden oldu. Park halindeki Qatar Havayolları’na ait Boeing 787-8, rüzgarın etkisiyle yine park halindeki Airbus A350’ye çarptı. Her iki uçakta da hasar oluştu. Olay bir güvenlik kamerası tarafından kaydedildi. 787 kuvvetli rüzgar nedeniyle bulunduğu konumda 90 ° sola döndü ve sonra ileri doğru hareket ederek, A350’nin sağ ön gövdesine burnunu çarptı.
Qatar Airways, uçakların güvenli ve kurallara uygun şekilde park pozisyonuna alındığını; durumun rüzgardan kaynaklandığını açıkladı.
TAV ASTANA HAVALİMANI’NI ALDI!
TAV Havalimanları, Kazakistan’ın ticari başkenti ve en yoğun trafiğe sahip havalimanı olan Almatı’yı satın almak üzere hisse alım sözleşmesini imzaladı. TAV ve VPE Capital’in oluşturduğu konsorsiyum, Almatı Havalimanı’nı tüm işletmeleriyle birlikte 415 milyon dolar karşılığında satın almak üzere anlaştı. TAV’ın satın alma işlemini yapan konsorsiyumdaki payı yüzde 75’ten az olmayacak şekilde bir yapı oluşturuldu.
Kazakistan’ın toplam yolcu trafiğinin yarısı ve kargo trafiğinin yüzde 68’i Almatı Havalimanı’ndan geçiyor. Ülkenin bayrak taşıyıcı havayolu Air Astana’nın ana üssü olan Almatı Havalimanı 2019’da önceki yıla göre yüzde 13 artışla 6,4 milyon yolcuya hizmet verdi. Bek Air, SCAT Airlines ve Qazak Air de havalimanını üs olarak kullanıyor. Türk Hava Yolları ve Pegasus’un İstanbul ve Almatı arasında düzenli direkt uçuşları bulunuyor. Almatı, TAV’ın işleteceği 15’inci havalimanı olurken; TAV servis şirketleriyle birlikte 30 ülkede 100 havalimanında faaliyet gösteriyor.