İrlandalı düşük maliyetli havayolu Ryanair, Londra Stansed Havalimanı’nda yaşlı bir çiftten, biniş kartlarını basmak için aldığı 110 Sterlin ile gündemde. Havalimanında check-in yapmak gibi hizmetlerden ekstra ücret alınmasının adil olup olmadığı tartışılıyor.
Ryanair, Avrupa genelinde ucuz uçak bileti satması ve koltuk haricindeki tüm hizmetleri için yüksek ücretler talep etmesiyle biliniyor. Yolcuların ekstra ücret ödemeleri gereken hizmetlerden biri de havalimanında check-in yapmak. Havayolu, dünya genelindeki çoğu şirketin aksine, yolcularına 24 saatten çok daha önce check-in yapma imkanı sağlıyor.
11 Ağustos 2023 Cuma günü, 80 yaşındaki Peter Jaffe ve 79 yaşındaki Ruth Jaffe, Ryanair ile Londra Stansted’den (STN) Bergerac’a (EGC) uçmayı planlandı.
Çift, uçuştan önce online check-in yapmaya çalıştı. Ancak bu süreci “çok karmaşık” buldu. Yanlışlıkla gidiş uçuşu yerine dönüş uçuşu için check-in yaptı.
Londra Stansted Havalimanı’na geldiklerinde ise oldukça pahalı bir hata yaptıklarını keşfetti. Yaşlı çift, Ryanair’in kişi başı 55 Sterlin olan ve şirketin resmi ücret tarifesinde açıkça belirtilen havaalanı check-in ücretini ödemek zorunda kaldı.
Çiftin kızlarının, yaşanan durumla ilgili hayal kırıklığını paylaştığı sosyal medya gönderisi adeta viral oldu ve yaklaşık 15 milyon kişi tarafından görüntülendi.
Çift, uçakta yan yana oturmak için daha fazla ödeme yapması gerektiğinde bir şok daha yaşadı. Ödeme yapmadıkları için uçuşu ayrı koltuklarda gerçekleştirdi.
Düşük Maliyetli Havayolları Yan Gelirlere Muhtaç!
Yaşanan olay üzerine, havacılık dünyasında yeni bir tartışmanın fitili ateşlendi. Aylar öncesinden bilet alıp, seyahat günü geldiğinde uçağa binmek üzere havalimanına gelen yolcuların, kontuarda biniş kartlarını bastırmak için ödemek zorunda kaldığı fahiş ücretin adil olup olmadığı tartışması gündeme geldi.
Uzmanlar, yaşanan hayal kırıklığını mantıksız olarak değerlendirip, Ryanair’in burada yanlış bir şey yapmadığını söylüyor. İnsanların ultra düşük maliyetli havayolları ile seyahat etmeyi tercih ediyorsa, bu şirketlerin seyahat kurallarını göz önünde bulundurmanın, daha doğru bir yaklaşım olduğu belirtiliyor.
Ultra düşük maliyetli havayolları, iş planları gereği, genellikle gelirlerinin çoğunu bilet dışı satışlardan elde ediyor. Yolcuların Ryanair ile yapacağı uçuşlar için ödediği 10 Sterlin civarındaki temel ücret, o uçuşun operasyonel maliyetlerini karşılamıyor.
Bilete ödenen taban ücret, uçuşun maliyetini yansıtmadığı gibi, doğal olarak sunulan ekstra hizmetlerin maliyetini de karşılamıyor. Bu durum, ultra düşük maliyetli havayollarının genellikle cezai ücret mantalitesi üzerine bir sistem kurmasının da temel nedeni olarak berlirtiliyor.
Ryanair’in ücret politikası, yolcunun hem biniş kartını yanınızda getirmemesi hem de yanyana koltukları rezerve etme talebinde bulunması durumunda ekstra ücret ödemesi gerektiğini açıkça belirtiyor.
Bu yüzden seyahat uzmanları, uçakla seyahat etmeyi düşünen yaşlı ebeveynleri olan insanların, onlara check-in sürecinde yardımcı olmaları, onları bagaj hakları konusunda bilgilendirmeleri, şirketlerin ücret politikalarını anladıklarından emin olmalarını sağlamasının daha akıllıca olduğunu belirtiyor. Zira günümüzde pek çok şey, teknolojiyle arası iyi olmayan insanların aleyhine işliyor.
Bir Bakışta | Ryanair Hangi Hizmetler İçin Ekstra Ücret Talep Ediyor?
- Havalimanı check-in (biniş kartı yazdırma)
- Yan yana koltuk rezervasyonu
- Uçuş değişikliği
- İsim değişikliği
- Ekstra bagaj hakkı
- Seyahat sigortası
- Uçağa öncelikli biniş (priority boarding)
- Uçak içi ikram