IATA 2020’yi Havacılıkta Kayıp Yıl İlan Etti

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, küresel hava taşımacığına dair istatistikleri (WATS) yayımladı. 2020 yılında, 2019’a kıyasla, sektör genelinde yüzde 65,9’luk bir talep düşüşü olduğu açıklandı. Böylece 2020 yılı havacılıkta resmi olarak kayıp yıl olarak ilan edildi.

2021 yılı havayolları için önemli gelişmelerin kaydedildiği bir yıl olurken, Delta vb COVID-19 varyantları, Dünya genelinde havacılık endüstrisi için toparlanma konusundaki en büyük engel olarak varlığını sürdürüyor.

2020 yılının Nisan ayında, pandeminin zirve yaptığı dönemde, küresel çapta ticari uçaklarının yüzde 66’sı, sınırların kapanması ve ülkelerin uyguladığı kısıtlama ve önlemler nedeniyle yere indirildi.

IATA genel müdürü Willie Walsh, bir milyon iş kaybı yaşanırken, endüstrinin toplam kaybının 126 milyar Dolar olduğunu açıkladı. Walsh, havayolu endüstrisi, tarihinin en zor yılını geçirirken, havayollarının hızlı eylemleri ve çalışanların bağlılığının, sektörün ayakta kalmasını sağladığı görüşünde.

ABD ve Çin’deki havayolları, 2020 yılında en fazla yolcu taşıyan havayollarına ev sahipliği yaparken; yine de talepler, 2019’un epey altında. ABD’nin en büyük üç havayolu – American, Delta ve United – 2020’de toplamda yaklaşık 350 milyon yolcu taşıyarak, bu alanda zirveye ulaştı. Sektörü de ayakta tuttu.

Çin havacılık endüstrisi de 2020 yılının büyük bölümünde kan kaybı yaşarken, China Southern ve China Eastern havayolları, toplamda 200 milyona yaklaşan yolcu sayısıyla ikinci sırada yer aldı.

Bloomberg’in haberine göre Çin’de bu hafta yüzde 9,8 daha az koltuk planlandı. Salgın koşulları nedeniyle 2019’dan bu zamana göre yüzde 95,7 daha az koltuk planlanabildiği için, ülkede havacılık adına büyük bir çöküşten bahsetmek mümkün.

2021 DE BEKLENTİLERİ KARŞILAMADI!

Sektör uzmanları, 2021’in genel olarak toparlanma açısından istikrarsız bir gidişata sahip olmasını bekliyordu. Ancak ileriye dönük adımların daha büyük olabileceğinden umutluydu. Bu açıdan 2021’inde şu ana kadar beklentileri karşılamadığını söylemek zor değil. Şimdilik, her şeye rağmen, sektörün geleceğine dair iyimserlik olmak için, kötümser olmaya nazaran elimizde daha fazla neden var gibi görünüyor.

Geçen yıl havacılık sektörü, pandemi etkisini derinden hissederken, hava kargo taşımacılığı ise aşılar, kişisel koruyucu ekipman ve tıbbi malzeme gibi temel kargoların taşınması gibi etkiler de eklendiğinde altın çağını yaşadı.


İlgili Haber | Havayolları Neden Yolcu Uçaklarıyla Kargo Taşıyor?


Endüstri çapında, kargo piyasası yüzde 21.4 düşüş yaşamış olsa da, doluluk oranları, yüzde 7 gibi bir artış göstererek, 1990’dan bu yana en yüksek atılımını yaptı.

IATA, yıl sonuna yakın hava kargo sektörünün, pandemi öncesi seviyelere geri döndüğünü; ancak genel düşüşün, hala 2009 küresel mali krizinden bu yana yaşanan en büyük düşüş olduğunu açıkladı.

Birçok endüstri kaynağı, 2020 krizinin etkilerinin, önümüzdeki on yıllar boyunca azalarak süreceğini, ancak havacılık endüstrisinin bir şekilde yeniden normale döneceğini söylüyor.

adbanner