İflas Eden Monarch Airlines Ne Zaman Geri Dönüyor?

Kökleri onlarca yıl öncesine uzanan, paket tatil kavramıyla adı birlikte anılan Monarch Airlines, sürpriz bir hamleyle yeniden canlandırılmaya hazırlanıyor. İngilizlerin ikonik charter havayolu, 2017’deki iflasın ardından gökyüzüne geri dönmeyi planlıyor. Pandemi sonrası düşük bütçeli tatil havayollarına birinci sınıf alternatif olarak hizmet verecek şekilde konumlandırılıyor.

Ekim 2017’de finansal baskılara dayanamayarak iflas eden Monarch Airlines’ın yaklaşık 110 bin müşterisi, Avrupa’nın farklı noktalarında mahsur kalmıştı. İflasın üzerinden 6 yıl, ilk uçuşun üzerinden 55 yıl sonra, İngiltere tur pazarına yeniden hizmet vermek için markanın kusursuz bir şekilde canlandırılması hedefleniyor.

Havayolunun yeni yönetimi, öncekilerin başarısız olduğu noktada başarılı olmayı umuyor. Pandemi sonrası oluşan kapasite açığını kapatmayı amaçlayan Monarch, kendisini “bütçe dostu tatil havayollarına birinci sınıf alternatif” olarak yeniden konumlandırıyor.

Şirket El Değiştirdi Yeni Yöneticiler Atandı

Daha önce paket tur, charter hizmetler ve kış güneşi destinasyonlarına yaptığı uçuşlarla tanınan Monarch, Ekim 2017’de yaşadığı iflas sürecinden önce, İngiltere’nin beşinci büyük havayolu unvanını eline geçirmişti.

İngiltere’de faaliyet gösteren şirketlere ait resmi bilgilerin yer aldığı Companies House‘ye sunulan belgeler, uzun süredir hareketsiz olan Monarch Airlines Limited Şirketi’nin el değiştirdiğini, şirkete yeni yöneticiler atandığını ve havayolunun ilk kez 1967’de kurulduğunda belirlenen Londra Luton Havalimanı yakınındaki kayıtlı adresinin, Coventry yakındaki bir başka adres ile değiştirildiğini ortaya çıkardı.

Havayolunun sektöre geri döneceğine dair dedikodular alevlendiren detay ise Monarch Airlines’ın ünlü logosunun (halk arasında ‘Benekli M’ olarak bilinir) yer aldığı ve iddialı ifadelerin kullanıldığı yeni bir web sitesinin ortaya çıkması oldu. Şirketin sitesinde, “Çok Yakında! Sizin için yepyeni bir Monarch oluşturmak için çok çalışıyoruz. Lütfen gelişmeler için bizi takip etmeye devam edin.” ifadeleri yer alıyor.

Web sitesi ve sosyal medya paylaşımlarında, markanın imajını canlandırma ve eski müşteri tabanıyla yeniden bağlantı kurma çabalarına işaret eden ve oldukça ilgi çeken “Let’s Monarch” sloganı kullanılıyor.

İronik Monarch Uçakları Yeniden Gökyüzünde Olacak

Şirketin el değiştirdiği haberi ve dijital medya üzerinden yapılan ilk tanıtımlar, Monarch renklerine boyanmış uçakların yakın gelecekte gökyüzü ile buluşacağı anlamına gelmese de bir zamanlar ‘Crown Service’ olarak adlandırılan ve tanınırlığı oldukça yüksek sarı-mor renkli uçakların dönüşü ile ilgili bir ihtimalin belirdiği şeklinde yorumlanıyor.

Monarch Airlines’ın yeni Başkanı Daniel Ellingham, Airways Dergisine verdiği röportajda: “İkonik Monarch markasını göklere çıktıktan 55 yıl sonra, yeni bir çağa taşıyabildiğim için onur duyuyorum. Yakında Birleşik Krallık turizm sektörü için yeni ve güçlü bir şirket kuracağımızı bilmek son derece ödüllendirici. Piyasada eski Monarch’ın önemli pazarlarını da içeren çok sayıda fırsat var. Bu da bizim gibi pazara yeni gelenlerin öne çıkıp talebi karşılama fırsatı olduğu anlamına geliyor.”

Havayolunun, yeniden canlanmasını finanse etmek için Avrupa Birliği ve İngiltere merkezli çok sayıda kaynaktan yatırım sağlandığı anlaşılıyor. Ayrıca yeni Monarch girişiminin arkasındaki ekibin, 15’e kadar Airbus A320 ailesi uçağı için, İngiltere merkezli bir kiralama şirketi ile ilk görüşmelerini gerçekleştirdiği biliniyor.

Monarch’ın Yeniden Başarılı Olma Şansı Var mı?

Yeni havayolunun Hava Operatörü Lisansı (AOC) için önümüzdeki haftalarda, Birleşik Krallık Sivil Havacılık Otoritesi ile temasa geçilesi planlanıyor. Eş zamanlı olarak havayoluna tamamen entegre olacak yeni bir online Monarch Holidays girişimi de hayata geçirilecek.

Ekim 2017’deki iflasından önce Monarch, Birleşik Krallık’taki paket tur ve charter pazarlarında oldukça büyük bir operatör durumundaydı. Filosunda 35 adet Airbus A320 ailesi ve bir adet Boeing 737-800 uçağı bulunan havayolunun, 30-45 adet arasında Boeing 737 MAX siparişi de vardı. Monarch Havayolları, Birleşik Krallık tatil hava yolu pazarında, TUI Airways, Jet2 ve şu an artık piyasada olmayan Thomas Cook Havayolları ile birlikte önemli bir pazar payına sahipti.

TUI ve Jet2’nin pazardaki sürekli büyümesine ek olarak, easyJet, Ryanair ve çok sayıda düşük maliyetli havayolu da bugünlerde önemli sayıda tatil amaçlı uçan yolcu taşıyor. Bu nedenle, yeniden canlanan Monarch için başarılı olabileceği bir pazarın gerçekten kalıp kalmadığı büyük bir soru işareti.

Ukrayna’daki savaş, uçak yakıtı fiyatlarındaki artışlar ve yüksek enflasyonun son 18 ayda hane bütçelerini olumsuz etkilemiş olsa da havayolu ile seyahat talebinde herhangi bir sıkıntı yaşanmıyor gibi görünüyor.

Yeni Monarch’ın başarılı olması için, kendisini bekleyen sıkı rekabetin yanı sıra aşması gereken başka önemli engeller de var. Bir havayolu şirketi kurmanın, uzun soluklu ve çok detay gerektiren bir süreç olması bunlardan biri. Hızlı ve acele bir şekilde piyasaya çıkma kararı, başka büyük krizleri beraberinde getirebilir.

Kesin olan şey, yeni kurulan şirketin, süreci selefinden farklı şekilde yürütmesi gerektiği. Aynı zamanda, İngiltere’deki pek çok gezginin ağzında kötü bir tat bırakan, 2017’deki iflas sürecinin ardından, aynı adı taşıyan bir havayolu olarak, eski kötü deneyimlerin uzun süreli etkilerini aşmak zorunda kalacakları da bir gerçek.

Bir zamanlar çok geniş bir bilinirliğe sahip olan Monarch’ın yeniden dirilişi, yalnızca iş dünyasında dikkate değer bir dönüşümü temsil etmekle kalmıyor. Aynı zamanda havayolunun en iyi zamanlarında yolculuk yapan pek çok kişi için nostaljik bir çağrışım da yapıyor.

adbanner