İlk Yer Altı Metrosu

1867’de Fransız müteahhit Eugene Henry Gavand, Osmanlı hükümetine bir teklif sunar. İstanbul’da ticaretin ve bankacılığın en yoğun bölgesi Pera ile Karaköy, asansörü andıran bir sistem ile birbirine bağlanacaktır. Proje saraydan kabul alamaz.

Hayır cevabı Gavand’ı yıldırmaz. Sarayın kapısını aşındırmaya devam eder ve Sultan Abdülaziz’e, Osmanlı için büyük bir yenilik olan projeyi, 10 Haziran 1869’da kabul ettirmeyi başarır. ✅Gavand’ın “The Metropolitain Railway of Constantinople From Galata to Pera” şirketi, 42 yıllık bir imtiyaz olarak 30 Haziran 1871’de çalışmalara başlar.

Proje, bugün günde ortalama 200 seferle 12 bin civarında insanı taşıyan şehrin en önemli sembollerinden biri haline gelir.

Karaköy – Beyoğlu arasındaki tarihi tünel metrosu, 1863’te Londra’da hizmete giren toplu taşıma sisteminden sonra inşa edilen, dünyanın en eski 2️⃣. metrosu. Aynı zamanda dünyanın ilk yer altı metro sistemi.

17 Ocak 1875’te açılan ve toplam uzunluğu 573 metre olan Tünel’in inşaatı 3️⃣ yılda tamamlanır.

1910 yılında elektrikli sisteme geçen Tünel, 1939’da İETT genel müdürlüğüne devredilir. 1970 yılında bir Fransız firması tarafından tamamen yenilenen Tünel, 90 saniyede Galata ile Beyoğlu’nu birbirine bağlıyor.

adbanner