İran’ın En Yeni Havayolu: Yazd Air

Ülkedeki havayollarının yeni uçak satın alabilmelerini engelleyen uluslararası yaptırımlara rağmen, İran’da yeni bir özel havayolu şirketi kuruldu. Ülkenin en yeni havayolu Yazd Air’in kuruluşunu kutlamak için bir tören düzenlendi. Yazd Air, filosundaki Airbus A310, Embraer ERJ145 ve BAe 146 uçaklarıyla, operasyonlarına başladı.

21 milyon Dolar’lık yatırımla kurulan ve beş uçaklık bir filoya sahip olan havayolu, ilk uçuşunu, British Aerospace 146 (BAe 146) uçağı ile Tahran İmam Humeyni Uluslararası Havalimanı’ndan, Yezd şehrinde bulunan Shahid Sadooghi Havalimanı’na gerçekleştirdi.

Adından da anlaşılacağı gibi, kurulan yeni havayolu şirketinin merkezi, İran’ın tarihi Yezd şehri olacak. PressTV’ye göre Yazd Air, Necef (Irak), Dubai, İstanbul ve Mumbai (Hindistan) gibi uluslararası noktalara uçuşlar için, iki adet Airbus A310 kullanacak.

Havayolunun filosunda ayrıca iki adet Embraer ERJ-145 bölgesel uçak ve iç hat uçuşları için kullanılmak üzere bir adet kısa menzilli BAe 146 bulunuyor. IRNA Haber Ajansı, havayolunun kurulması için özel sektörden, yaklaşık 22 milyon Dolar’a karşılık gelen 10 trilyon Riyal yatırım yapıldı.

Yazd Air, operasyonun ilk iki ayında, idari hizmetler için, İran’ın en büyük ikinci havayolu olan Mahan Air’den destek alacak. Ardından yaklaşık 70 personelin işe başlamasıyla, havayolu kendi ofislerini kuracak.

İran Parlamentosu Turizm Komisyonu Başkanı Mohammad Reza Dashti, PressTV’ye yaptığı açıklamada, Yazd Air’in İran’ın en güvenilir havayollarından biri olmak için çok önemli planları olduğunu söyledi.

İran’da Yaptırımlar Uzun Süredir Devam Ediyor

İran havacılık endüstrisi, ABD tarafından uzun süredir benzeri görülmemiş yaptırımlara maruz kalıyor. İran Devrimi ve 1970’lerdeki ABD Büyükelçiliği rehine krizinin ardından, İran’a yönelik uluslararası yaptırımlar başlatıldı.

İran – Irak arasındaki savaş sırasında da yaptırımların kapsamı genişledi ve İranlı havayollarının, yeni uçak satın alması engellendi. Bu da eski uçaklar için yedek parça temin etme ve bakım hizmetine ulaşma zorluğunu beraberinde getirdi.


İlgili Haber | Eski Uçaklar Güvenli mi?


Ülke, son yıllarda yeni uçak konusunda adeta çaresiz durumda. Geçtiğimiz yıl, İran Sivil Havacılık Otoritesi, Türk Hava Yolları filosunda uzun yıllar görev yapan 4 adet Airbus A340’ı satın aldı. Ülkenin havacılık otoritesi, 29 Aralık’ta İranlı havayollarından biri tarafından kullanılmak üzere dört uçağın satın alındığını doğruladı. Uçaklar ilginç bir operasyonla, uzun süredir park halinde beklediği Johannesburg Havalimanı’ndan Tahran’a getirildi. Bu uçakların satın alınması sürecinde, uzun süredir devam eden yaptırımlardan nasıl kaçınıldığına dair ayrıntılar paylaşılmadı.

Yaptırımlar Kısa Süreliğine Esnetildi!

İran, Türk Hava Yolları’nın eski uçaklarını getirmeden önce, kısıtlamaların bir miktar gevşetildiği bir dönem yaşadı. Bu dönemde, havayollarının birkaç modern Airbus uçağı satın almasına ve Iran Air’in Fransız-İtalyan ortaklığındaki havacılık şirketi ATR’den beş adet uçak teslim almasına izin verildi. Ancak 2018’de ABD yönetimi, havacılık üreticilerini, İran’a değeri 30 milyar Dolar’dan fazla uçak satışını iptal etmeye zorlayan yaptırımları yeniden uygulamaya koydu.

Kısıtlamalar nedeniyle, İran uçmaya devam eden, dünyanın en eski uçaklardan bazılarına sahip durumda. Örneğin, sonuncusu 15 yıl önce üretilen Airbus A300’ü birçok İranlı taşıyıcı kullanmaya devam ediyor. İran Airtour Havayolları’nın filosunda, otuz yaşından daha eski bir A300-600’ü var.

Yetkililer, Yazd Air’in, İran’ın en güvenilir havayollarından biri olmasını umarken; mevcut yaptırımlar, bu süreci zorlu hale getirecek. Havayolunun, önümüzdeki günlerde, şu anda sahip olduğu beş uçağa eşlik edecek yeni uçak satın almasını imkansız görünüyor.

adbanner