Uçak Kanatlarının Ucu Neden Kıvrık?

Kıvrık kanat ucu olarak da bilinen Winglet isimli yapılar, uçaklarda % 10’a kadar yakıt tassarufu sağlayan, uçuş performansını iyileştiren, çevreyle dost ve uçağın mali değerini artıran komponentlerdir.

Seyir esnasında kanatların alt ve üst yüzeyleri arasındaki basınç farkı, her iki kanadın ucunda, uçuşun hem kalitesini hem de kararlılığını olumsuz etkileyen girdaplar (vorteks) oluşturur.

Winglet isimli parçalar bu girdapları ortadan kaldırarak, şirketlerin işletme maliyetlerini bir çok farklı kalemde birden azaltır. Yolcular için de daha konforlu bir yolculuk sağlar.

Tek parçadan oluşan kıvrık kanat uçlarının dışa ve yukarı doğru yaptığı kıvrımın eğimli olması sürtünmeyi azaltır, itiş performansını artırır.

Winglet, uçakların maksimum kalkış ağırlığında üç tona kadar artış sağlamakla birlikte, uçakların daha kısa sürede yükselip daha sessiz uçabilmesine, motorların daha verimli çalışmasına ve motor bakım maliyetlerinin azalmasına ciddi katkıda bulunuyor.

Köpekbalığı yüzgeçlerinden esinlenerek yapılan wingletler ilk olarak Boeing 737’de uygulandı. Bu sayede uçağın menzili 240 km, hızı saatte 135 km, taşıma kapasitesi de 415 kg artırıldı.

737 tipi bir uçak için yaklaşık bir milyon dolara satılan wingletler kendini 4-5 yıl içinde amorti ediyor.

Boeing’in ‘winglet’ine cevaben, resimde de net olarak göreceğiniz üzere Airbus aynı mantıkla “sharklet” isimli yapıları geliştirdi ve kanatlarına ekledi.

adbanner