Kokpite YouTuber Almak Yasak mı?

26 Nisan 2023’te Tayvanlı Starlux Havayolları, başkent Taipei Taoyuan Havalimanı’ndan (TPE) Los Angeles Havalimanı’na (LAX) ilk uçuşunu gerçekleştirdi. İlk uçuşa yerel ve uluslararası basın mensupları da davet edildi. Davetlilerden biri de dünyadaki tüm havayolları tarafından bu tip etkinliklere davet edilen, YouTube kanalı aracılığıyla çok geniş kitleler tarafından tanınan, havacılık sektörünün en popüler içerik üreticilerinden Sam Chui idi.

Chui her zaman yaptığı gibi uçuşla ilgili hazırladığı içeriğini, web sitesi, YouTube kanalı, Instagram ve Facebook hesapları da dahil olmak üzere tüm sosyal medya kanalları üzerinden paylaştı.

Ancak Sam Chui’nin uçuş sırasında A350’nin kokpitinde çektirdiği ve sosyal medya kanallarında paylaştığı bir fotoğraf Sivil Havacılık İdaresi’nin (CAA) dikkatini çekti.

Çünkü Starlux Havayolları’nın kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Chang Kuo-wei de bu fotoğrafta yer alıyordu. Chang Kuo-wei, havayolunun kurucusu ve en üst düzey yöneticisi olmasının yanı sıra Starlux filosundaki tüm uçakları uçurmak için geçerli lisansa sahip bir pilot. Chang, Los Angeles’e yapılan ilk uçuşun da kaptan koltuğunda görevliydi.

Chang Kuo-wei, seyir halindeyken Sam Chui’yi kokpite aldığı için para cezasıyla karşı karşıya kaldı. Yerel basında yer alan bir habere göre, havayolunun Uçuş Operasyon Yönetmeliği’nin 194. Maddesi olan “Yetkili personel dışında hiç kimse bir uçağın kokpitine kabul edilemez” maddesinin çiğnenmesi nedeniyle, şirketin yönetim kurulu başkanı hakkında soruşturma başlatıldı.

Soruşturma sonunda Chang, yaklaşık 2000 Dolar para cezasına çarptırılabilir; benzer bir ihlalin ikinci kez yapılması, para cezasını 20.000 Dolar’a yükseltiyor. Sam Chui ise herhangi bir para cezasıyla karşı karşıya değil.

CEO’ya Bir Tepki de Yorgun Uçuştan!

Öte yandan Starlux Chang Kuo-wei’nin başı, başka bir konudan ötürü daha dertte. Geçtiğimiz günlerde Starlux’un iki Airbus A350 uçağı, kötü hava koşulları, bakım sorunları, ekiplerin maksimum görev sürelerine ulaşması gibi nedenlerin bir araya gelmesiyle Tokyo Narita Havalimanı’nda (NRT) mahsur kaldı.

Chang Kuo-wei, bu olayın ardından, yolculardan şahsen özür dileyebilmek için Narita Havaalanına uçtu. Bu 5 saatlik uçuşunu, ultra düşük maliyetli bir havayolu olan Jetstar Japan Havayolları’nın dar ekonomi koltuğunda gerçekleştirdi.

Yolculardan özür diledikten ve durumu çözüme ulaştırdıktan sonra, Airbus A350 uçaklarından birinin kokpitine geçip Taipei’ye (TPE) geri getirdi. Tayvan Sivil Havacılık İdaresi (CAA) şimdi, başkanın gerçekleştirdiği bu dönüş uçuşunu mercek altına aldı. Çünkü başkan Japonya’ya yaptığı uçuşta hiç uyumadığını itiraf etti. Sivil havacılık yetkilileri, pilotların görev süreleri yorgunluk sınırları üzerinden bir ihlal olup olmadığını araştırıyor.

Şimdi yanıtı aranan soru, Starlux’un tam bir havacılık tutkunu olan başkanı bir kahraman mı yoksa sorumsuz ve kuralları hiçe sayan biri mi? Her şeyden önce, bir şirketin en tepesindeki koltukta oturan birinin, personelin nasıl davranması gerektiğine dair bir örnek oluşturması gerektiği söyleniyor. Chang’in bir pilot olarak yaptığı davranışların, şirkette görev yapan diğer pilotlara kötü örnek olduğu iddia ediliyor.

Bakalım Chang, üstüste yaşadığı ve havacılık düzenlemelerini ihlal eden davranışlarının bedelini nasıl ödeyecek…

adbanner