Korean Air’in Kabin Memuru Fazla Radyasyon Nedeniyle mi Öldü?

Güney Kore’nin ulusal havayolu Korean Air’de görev yapan bir kabin görevlisinin, kanser nedeniyle hayatını kaybetmesinin temel nedeninin, fazla radyasyona maruz kalması olduğuna karar verildi.

Korean Air’de çalışan bir kabin görevlisinin, kanser nedeniyle hayatını kaybetmesi, Güney Kore’de çalışma haklarının konu alındığı bir panelde tartışıldı. Yaşanan olayın, kabin görevlisinin, doğrudan işinden kaynaklanan radyasyona maruz kalmasıyla bağlantılı olduğu tespit edildi. Bu durumun resmiyet kazanması, endüstriyel ölüm vakaları arasında ilk kez kozmik radyasyonun tanınması anlamına geliyor.

Kore İşçi Tazminatı ve Sosyal Yardım Servisi, 53 yaşındaki erkek kabin görevlisinin ölümünün, Kore Havayolları ile uçtuğu süre boyunca, fazla kozmik radyasyona maruz kalmasından kaynaklandığını belirledi. The English Chosun tarafından Song olarak tanımlanan kabin görevlisine, Nisan 2021’de ileri evre mide kanseri teşhisi konuldu. Teşhis konulduktan yaklaşık 1 ay sonra da yaşamını yitirdi.

Amerika ve Avrupa Uçuşlarında Daha Fazla Radyasyon Var!

Song, 1995-2021 yılları arasında kabin görevlisi olarak çalıştı. 25 yıl boyunca her yıl yaklaşık 1.022 saati uçakta geçirdi. Song’un uçuş saatlerinin yaklaşık yarısı, Kuzey Amerika ve Avrupa destinasyonlarına yapılan uzun mesafeli rotalardaydı. Bu tür rotalarda, uçuş mürettebatını daha fazla kozmik radyasyona maruz kalmasının nedeni, Dünya’nın manyetik alanı nedeniyle, Kuzey Kutbu üzerinde radyasyonun daha yüksek olması.

Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA), Kuzey Kutbu bölgesindeki radyoaktivite yoğunluğunu kabul ediyor. Ajans, bunun Kuzey Kutbu’nun bazı bölgelerindeki çok sayıda nükleer kaynaktan ve Kuzey Kutbu sistemlerinin radyoaktif kirlenmeye karşı savunmasızlığından kaynaklandığı görüşünde.

Korean Air İddiaları Reddediyor!

Channel News Asia (CNA) tarafından hazırlanan bir raporda, Korean Air’in, Song’un yaşadığı kanser ile kozmik radyasyon arasındaki ilişkinin doğrulanmadığını iddia ettiği belirtildi.

Havayolu, CNA’ya yaptığı açıklamada, “Korean Air, bireysel verileri sıkı bir şekilde yönetiyor. Mürettebat üyeleri, aylık olarak güncellenen birikmiş kozmik radyasyon maruziyet miktarlarını kontrol edebiliyor” ifadelerini kullandı.

Ancak vakayı inceleyen kurul, Song’un “100 mSv’nin üzerinde birikmiş radyasyona” maruz kalmış olabileceği, Korean Air tarafından uygulanan ölçüm yönteminin, gerçek radyasyon miktarını daha az gösterdiği ve uzun mesafeli uçuş programlarını içeren dezavantajlı çalışma koşulları da dikkate alındığında, yaşanan ölüm ve kozmik radyasyon arasında “önemli” bir korelasyonun kabul edilebileceği sonucuna vardı. Havayolunun iddialarını reddetti. Bu karar, Güney Kore’deki resmi bir çalışma organının, kozmik radyasyon ile uçuş görevlileri için kanser arasındaki ilişkiyi, endüstriyel bir ölüm olarak kabul ettiği ilk durum oldu.

Song ailesini temsil avukatı Kim Seong-hyun, AFP’ye verdiği demeçte, Korean Air’in eski bir ölçüm yöntemi kullandığını söyledi. Çok sayıda mürettebata lösemi ve meme kanseri teşhisi konulduğunu, birçoğunun hastalık nedeniyle izinde olduğunu aktardı. Havayolunun bu konu hakkında açık olması ve kapsamlı bir soruşturma yürütmesi gerektiğine vurgu yaptı.

Yonha Haber Ajansı’nda yer alan bir habere göre, Güney Kore’de, geçtiğimiz Haziran ayında kabin ekibi üyelerinin kozmik radyasyona maruz kalmalarını en aza indirmek için, izin verilen uluslararası uçuş sayısına tavan koyan bir yasada değişiklik yapıldı.

Uçucu Mürettebatın Kansere Yakalanma İhtimali Daha Yüksek!

2018 yılında Çevre Sağlığı Dergisi – Environmental Health’de yayımlanan bir makalede, ABD merkezli 5.000’den fazla kabin görevlisi üzerinde yapılan bir araştırma sonucunda, uçucu mürettebatın, belirli kanser türlerine yakalanma oranının, ortalamanın üzerinde olduğu ortaya çıktı.

IAEA, uçucu mürettebat üyeleri ve sık uçan yolcuların, toplumun geneline göre daha fazla kozmik radyasyona maruz kaldığını tespit etti. Kozmik radyasyonun, ara sıra uçan yolcular üzerinde çok az etkisi olduğu biliniyor. Ancak rutin olarak yüksek irtifalarda çalışan uçucu mürettebat için ciddi bir endişe kaynağı olduğu belirtiliyor.

Korea Times tarafından hazırlanan bir başka raporda, Nükleer Emniyet ve Güvenlik Komisyonu’na göre, uçuş görevlilerinin 2017 ile 2021 yılları arasında, maruz kaldıkları radyasyon seviyesinin yıllık ortalamasının maksimum değeri 5,42 milisievert (mSv) olarak belirlendi. Bu düzey, normal izin verilen seviye olan 1 mSv’nin beş katından daha fazla.

Korean Air yönetimi, şirketin uçucu mürettebat üyeleri için radyasyon maruziyetini “yılda 6 mSv’den az” olacak şekilde sınırlandırdığını belirtti. Bu uygulamanın, “yılda 50 mSv’ye kadar olan yasal maksimum radyasyona maruz kalma standardından çok daha katı” olduğu belirtildi.


İlgili İçerik | Uçakta Radyasyon Var mı?

adbanner