Lufthansa’nın Emekli Boeing 747’lerine Ne Oldu?

Boeing’in en ikonik modeli, kuşkusuz 747; nam-ı diğer gökyüzünün kraliçesi. Bu uçağın en özel operatörlerinden bir de Lufthansa. Zira Boeing 747, 1970 yılından bu yana, Almanların bayrak taşıyıcı havayolunun filosunun önemli bir parçası durumunda. İlk 747-100’ü, devamında 747-200’ü, 747-400ü ve 747-8’i de filosuna katan Lufthansa, bu uçağın tüm varyantları ile operasyon yapan nadir havayollarından biri. Günümüzde Lufthansa, 747’nin 400 ve 800 varyantlarını aktif olarak kullanmaya devam ediyor.

Planespotters.net verilerine göre, Lufthansa, ilk Boeing 747-400’ünü 1989 yılının Mayıs ayında teslim aldı. D-ABVA kuyruk tescilini taşıyan, Berlin isimli uçak, o yılın 9 Kasım’ında Berlin Duvarı’nın da yıkılmasıyla oldukça ikonikleşti.


İlgili Haber | Lufthansa’nın A380’leri Nerede?


1990’lar ve 2000’lerin başında devam eden teslimat süreçleriyle birlikte, Lufthansa filosuna toplamda 31 adet 747-400 girdi. 90’ladan 2000’lere kadar Lufthansa’nın uzun menzilli uçuşlarında amiral gemisi olan bu uçaklar, 2010’lu yıllarla birlikte, havayolunun uzun menzilli uçuşlarda, uçak tipi politikasını değiştirmesiyle eski günlerini arar oldu.

Görsel: Etienne DE MALGLAIVE / Gamma-Rapho – Getty Images

Bu süreçte havayolunun filosuna kattığı 7 adet A380 ve 19 adet 747-8, süreci tetikleyen en önemli faktörlerdendi. 2012-2015 arasında 19 adet 747-8’i filosuna katan Lufthansa’nın, aynı zamanda bu uçağın lansman müşterisi olduğunu belirtmekte de fayda var. Lufthansa aynı zamanda aktif olarak 747-8’in de en büyük operatörü durumunda.

2010’lara geldiğimizde Lufthansa’nın 20 adet 747-400’ü emekli edilen uçaklar listesinde yerini adlı. Lufthansa bünyesinden ayrılan ilk 747-400, 1992 yılında filodan ayrılarak VIP operasyonlarda kullanılmak üzere, Brunei hükümetine gönderildi. Aynı zamanda bu uçak 2018 yılından beri Arizona, Marana Pinal Airpark uçak mezarlığında bulunuyor.


İlgili Haber | Dünyanın En Büyük Uçak Mezarlıkları


2010’larda emekli olan Lufthansa’nın 747-400’lerinin çoğu, havayoluna verdiği 20-25 yıllık hizmetin ardından hurdaya çıkarıldı. Ancak aralarından 2 tanesi hurdaya verilmek yerine kendine alıcı bulacak kadar şanslıydı.

D-ABTE kuyruk tescilli 747-400, Amerikan kargo hava yolu olan Kalitta Air’e transfer oldu ve uçuşlarına burada devam ediyor.

D-ABVC kuyruk tescilli bir başka 747-400 ise Atlas Air filosunda kısa bir süre uçtuktan sonra 2016 yılında Mojave Çölü’nde parçalarına ayrılmaktan kurtulamadı.

Görsel: Etienne DE MALGLAIVE / Gamma-Rapho – Getty Images

PANDEMİ 747’Yİ VURDU!

Hepimizin bildiği üzere 2020, gökyüzünün kraliçesi için koronavirüs sebebiyle oldukça zor bir yıl oldu. Pek çok şirket filosundaki 747’leri planlanandan çok daha erken emekli etme kararı aldı. Lufthansa’nın 747 leri de bu olumsuz tablodan, payına düşeni aldı. Filodaki ilk veda, D-AVBP kuyruk tescilli 747’nin Kasım ayında Mojave Çölü’ne uçmasıyla gerçekleşti. Ardından D-ABVO ve D-AVBS kuyruk tescilli iki Lufthansa logolu 747 de bu kaderden kaçamayarak Aralık ayının başlarında Kaliforniya’daki mezarlığın yolunu tuttu.


İlgili Haber | Boeing 747 Neden Artık Tercih Edilmiyor?


Tüm bu zorlukluklara ve birkaç 747’nin emekliye ayrılması kararına rağmen Lufthansa, 747-400 filosunu tamamen aktif hizmetten çekmeyi planlamıyor. Lufthansa CEO’su Carsten Spohr yaptığı açıklamada, önümüzdeki beş yılda, 747’lerin filoda çeşitli görevlerde bulunacağını duyurdu. 747’lerin emeklilik sürecinin, 777X uçaklarının filoya katılımı süreciyle paralellik göstereceği öngörülüyor.

Berkcan Mertoğlu

adbanner