Almanların ulusal havayolu Lufthansa, Ekim 2023’te, çalışanlara daha az ödeme yapmak için bir hukuki boşluk yaratmak amacıyla, yepyeni bir yan şirket kurma planlarını duyurdu. Faaliyete başlaması planlanan yeni havayolu ile ilgili daha fazla detay ortaya çıkmaya başladı. Lufthansa City Airlines ile yapılacak uçuşların biletleri satışa çıktı.
2024 yaz sezonunda operasyonlara başlamaya hazırlanan Lufthansa City Airlines, Almanya’nın ulusal havayolu Lufthansa’nın en yeni yan kuruluşu olacak. Başlangıçta Airbus A319 uçaklarıyla operasyonlara başlaması hedeflenen havayolunun filosuna girecek iki uçak, Lufthansa City renklerine boyandı. Uçuşlar başlayana kadar iki uçağın daha boyanarak, filoya katılması bekleniyor.
Lufthansa City’nin uzun vadeli planları arasında Airbus A220-300 uçaklarıyla operasyon yapmak yer alıyor. Lufthansa Grubu bu uçaklar için 40’ı kesin ve 20’si opsiyonlu olmak üzere toplam 60 adet sipariş verdi. Teslimatların 2026’da başlaması beklenirken, uçakların öncelikle Lufthansa City Airlines filosunda uçmaya başlaması planlanıyor. Yeni havayolu gelecekte Airbus A320neo uçaklarıyla da operasyon yapabilir.
Kurulacak yeni havayolunun uçuş rotaları konusundaki hedefi ise Lufthansa’nın en büyük merkezlerinden operasyon yapılarak, Lufthansa’nın ana rotalarını beslemesi. Lufthansa City’nin uçuşları 26 Haziran 2024’te başlayacak ve ilk uçuşlar Münih (MUC) merkezli gerçekleştirilecek.
Havayolunun iç hat destinasyonları arasında Berlin (BER), Bremen (BRE), Köln (CGN), Düsseldorf (DUS), Hamburg (HAM) ve Hannover (HAJ) bulunacak. Uluslararası destinasyonlar arasında Birmingham (BHX), Bordeaux (BOD) ve Manchester (MAN) olacak.
Lufthansa City Airlines uçuşları için biletler, 24 Nisan 2024 itibariyle satışa çıktı. Havayolunun uçuşlarında “VL”kodu kullanılacak. Başlangıçta havayolunun, mevcut Lufthansa operasyonlarını yerine getirmesi bekleniyor. Bu nedenle, Lufthansa City Airlines için satışa çıkan biletler, halihazırda uçuş programında bulunan Lufthansa frekanslarının yerine işlenecek.
Yolcu deneyimi açısından bakıldığında, uçakların kabini, sunulan yiyecek, içecek ve ikramların, Lufthansa uçuşlarıyla aynı olması bekleniyor. Tek fark, uçakların dış görünüşü ile uçucu personelin, yeni kurulan şirketin çalışanları olması. Mil toplama ve sadakat programı kategorisi açısından da Lufthansa uçuşlarından herhangi bir fark olmayacak.
City Airlines, Haziran 2023’te Alman Federal Havacılık Otoritesi’nden Hava Operatörü Sertifikası’nı (AOC) aldı. Havayolu ayrıca 2023’ün sonlarında, kokpit ve kabin için işe alımlara başladı.
City Airlines Genel Müdürü Jens Fehlinger, bu yan kuruluşun amacının, Almanya’da sürdürülebilir (başka bir deyişle, daha düşük ücretli) işler yaratmak olduğunu şu şekilde açıklıyor:
“Lufthansa City Airlines, Münih ve Frankfurt’taki merkezlerin gelecekteki güçlü pozisyonuna katkıda bulunmayı amaçlıyor. Yakın gelecekte, yeni ve modern Airbus A220 ve A320neo teslimatlarını dört gözle bekliyoruz. Yolcular ve çalışanlarımız için yenilenmeyi hızlandırıyor ve böylece Lufthansa’nın planlanan uzun menzilli trafiğinde büyümeyi güçlendirmeyi istiyoruz”
Lufthansa Neden Farklı Yan Şirketlere İhtiyaç Duyuyor?
Lufthansa’nın çok sayıda yan kuruluşu bulunuyor. City Airlines dışında Eurowings, Discover Airlines, CityLine gibi şirketlerle de operasyonlar sürüyor. Geçmişte Lufthansa Grubu bünyesinde faaliyete başlayıp, sonradan kapatılan çok sayıda yan kuruluş olduğu da biliniyor.
Şu anda özellikle filodaki Canadair ve Embraer bölgesel uçaklarıyla operasyon yapan Lufthansa CityLine isimli bir yan kuruluş bulunuyor. Hatta bu şirket, bazı Airbus A319 ve A320 uçaklarıyla da operasyon yapıyor. Geçmişte A340 ile uçtuğu da oldu.
Buradaki fark yaratan detay, Lufthansa’nın ana şirket bünyesinde görev yapan pilotlarıyla, yan kuruluşlarda görev yapanlar arasında bir görev kapsam anlaşması yapmış olmasında yatıyor. Yan kuruluşlarda görev yapan pilotlar, belirli büyüklükteki uçaklarda görev yapma konusunda sınırlandırılıyor. Şu anda bir istisna mevcut olsa da birkaç yıl içinde bu istisnai durum tamamen ortadan kalkacak. Bu yüzden Lufthansa yeni bir yan şirket kuruyor.
Özetle Lufthansa CityLine’nin, uzun vadede daha büyük uçaklarla operasyon yapmasına izin verilmediği senaryoda, Lufthansa daha büyük uçaklarla operasyon yapabilen yepyeni bir yan şirket kurabilir. Çünkü yeni kurulan havayolu, Lufthansa’nın mevcut pilotlarla yaptığı sözleşmeye tabi olmayacak. Dolayısıyla, Lufthansa City Airlines bünyesinde görev yapan mürettebatın, Lufthansa CityLine bünyesinde görev yapanlarla kıyaslanabilir maaşlar almasını beklemek mümkün.
Şirketin, çalışanları ile yaptığı sözleşmeler ve yan şirketlerle yürütülen müzakerelerin, kötü niyetli olduğu düşünülüyor. Bundan sonra, Lufthansa’nın ana şirketi bünyesinde görev yapan personeli ile yapılan müzakerelerde, City Airlines’in genişlemesi konusunun da ele alınması bekleniyor.