ABD Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA) Sessiz Süpersonik Teknoloji (Quesst) projesi kapsamında geliştirilen X-59’un, kalan sistem değerlendirmelerinin tamamlanmasının ardından, ilk uçuşunu 2023’te gerçekleştireceğini tahmin ediyor.
NASA ve ortağı Lockheed Martin, X-59’un ilk uçuşunun 2023’te gerçekleşeceğini doğruladı. Önümüzdeki aylarda bir dizi sistem kontrolü ve yer testinin tamamlanmasının ardından, ilk uçuş için daha kesin bir tarih verilecek.
NASA, X-59’un süpersonik ticari hava yolculuğunun geri dönüşüne yol açabileceğini düşünüyor. Ancak program, ABD hükümetinin havacılık endüstrisinin karbon ayak izini azaltma hedefiyle çeliştiği için, NASA’nın X-59 programını yeniden değerlendirmesini talep eden bir grup tarafından eleştiriliyor.
X-59, NASA’nın süpersonik uçakların sonik patlamalarını azaltabilecek tasarımlar geliştirip test ettiği Düşük Bomlu Uçuş Gösteri Misyonu’nun (Low-Boom Flight Demonstration Mission) en kritik bileşenlerinden biri. NASA, programın karada süpersonik uçuşu mümkün kılma potansiyeline sahip olduğunu söylüyor.
ABD Federal Havacılık İdaresi -FAA, ciddi gürültü etkisi nedeniyle, kara üzerinde süpersonik uçuşa izin vermiyor.
NASA, X-59 uçağını tasarlamak, inşa etmek ve test etmek için 2018’de Lockheed Martin’e 247,5 milyon dolarlık bir ihale verdi. NASA’ya göre, uzun, dar gövdesi ve belirli yapısal öğeleri de dahil olmak üzere uçağın tasarımı, uzaktan gelen gök gürültüsü veya bir araba kapısının kapanma sesine benzer bir sonik patlama üretecek.
İlgili Haber | Sonik Patlama Olmadan Ses Hızını Aşmak Mümkün mü?
X-59, GE Aviation tarafından geliştirilen ve 22.000 libre itiş gücü sağlayan F414-GE-100 motoruyla çalışan tek pilotlu bir uçak olarak, Lockheed Martin’in California’daki Skunk Works tesisinde üretildi. Uçağın, 55.000 ft irtifada uçması ve Mach 1.4 (ses hızının 1.4 katı) hızlarına ulaşması hedefleniyor.