NASA’nın Süpersonik Uçağı X-59 İlk Uçuş Öncesi Boyanıyor

NASA’nın geliştirdiği sessiz süpersonik uçak X-59, California’nın Palmdale Şehri’nde bulunan Lockheed Martin Skunk Works tesisindeki boya hangarına doğru yola çıktı.

14 Kasım’da başlayan nakliye, bu deneysel uçağın ilk test uçuşları öncesinde önemli bir kilometre taşını işaret ediyor.

X-59’un yeni boya şemasına göre, uçağın alt kısmı NASA’nın ayırt edici “sonik mavi” rengi ile kanatlarını süsleyen kırmızı vurguların dışında, ağırlıklı olarak beyaz bir gövdeye sahip olacak.

NASA, yapılacak boyama işleminin amacının estetik kaygıların ötesine geçtiğini açıkladı. Boya, uçağın nemden ve korozyondan korunmasında kritik bir rol üstlenirken, aynı zamanda yer ve uçuş operasyonlarını geliştirmek için gerekli olan emniyet işaret ve simgelerini de bünyesinde barındırıyor.

Low Boom Flight Demonstrator (LBFD) Proje Müdürü Catherine Bahm, “Önümüzdeki yıl, X-59 için büyük bir yıl olacak. Uçağın dışı, nihayet önümüzdeki muhteşem göreve uyum sağlayacak. Bu heyecan verici” ifadelerini kullandı.

Boya işi tamamlandıktan sonra proje ekibi X-59’un ağırlığının ve tam şeklinin son ölçümlerini yapacak. Bu ölçümler, bilgisayar modellerinin iyileştirilmesine ve uçağın gelecekteki operasyonlarında hassasiyet ve verimliliğin sağlanmasına katkıda bulunacak.

X-59, NASA’nın Sessiz SüperSonik Teknolojisi (QueSST) programının bir parçası olarak, Lockheed Martin tarafından tasarlanıp bir araya getirilen deneysel bir uçak. Uçağın amacı, yerleşim alanları üzerinde uçuş için gerekli standartları karşılayacak kadar sessiz bir sonik patlama üretirken, süpersonik hızlarda uçabilmek olarak belirlendi.

Geleneksel süpersonik yolculuk, yerdeki insanlar için rahatsız edici olabilecek bir ses patlaması üretiyor. Şu anda ABD’deki havacılık düzenlemeleri, Federal Havacılık İdaresi’nden özel bir izin alınmaksızın, kara üzerinden ses hızını (Mach 1, saatte yaklaşık 1.234 kilometre) aşan hızlarda uçuşları yasaklıyor. Gürültü sorunu, Concorde için önemli bir zorluk teşkil ediyordu. Efsanevi uçağın süpersonik operasyonlarını transatlantik uçuşlarla sınırlandırıyor; ABD ve Avrupa hava sahalarını sesten hızlı geçmesini engelliyordu.

X-59’un ilk uçuşunun 2024 yılında yapılması planlanıyor. Uçak, daha sonra farklı topluluklar arasında bir dizi uçuş gerçekleştirecek ve insanların süpersonik yolculuk sırasında oluşan ses bozukluklarına nasıl tepki verdiğine dair temel verileri toplayacak.

adbanner