Pekin Daxing Havalimanı’nda Operasyonlar Başladı

Çin, havacılıkta dünyanın en hızlı büyüyen pazarı. 2022 yılına kadar da sektörün en büyük pazarı haline geleceği düşünülüyor. Önümüzdeki 20 yılda Çinli havayollarının filosuna 7.500’den fazla yeni uçak katılacak. Ülkenin başkenti Pekin, daha fazla turiste hizmet etmek için uğraşırken; ülkedeki en büyük sorunlardan biri havalimanlarının kapasitesi. Şehrin dünyaya açılan kapısı Pekin Capital Havalimanı uzun zamandır kapasitesinin üzerinde bir performansla hizmet veriyor. Bu yüzden de özellikle son dönemde adı rötarlarla anılıyor.

Çinliler mevcut sorunlara bir çözüm olarak hayata geçirmek için kolları sıvadığı; uzun zamandır merakla beklenen Pekin Daxing Uluslararası Havalimanı (PKX) 25 Eylül 2019 günü itibariyle düzenlenen açılış töreninin ardından hizmete başladı.

Cumhurbaşkanı Xi Jinping’in “yeni ve güçlü bir ulusal kalkınma kaynağı” olarak lanse ettiği; 63 milyar dolara mal olan, açılışı Çin Halk Cumhuriyeti’nin 70. kuruluş yıldönümü kutlamaları ile aynı döneme denk getirilen havalimanı, yaklaşık 100 futbol sahası büyüklüğünde.

Daxing Havalimanı, uzun zamandır dünyanın en işlek ikinci havalimanı durumundaki Pekin Capital Havalimanı’nın yerini alması için değil; yükünü hafifletmesi için yapıldı. Yani her iki havalimanı da faaliyetlerini sürdürecek. Böylece Pekin, uzun mesafeli uluslararası uçuşlar yapılan birden fazla havaalanına sahip, Londra, Paris, Tokyo ve New York gibi seçkin şehirler grubuna katılmış oldu.

Açılışın gerçekleştiği gün 7 Çinli havayolu, yeni havalimanından ilk operasyonlarını gerçekleştirdi.

  • Air China (PKX-Chengdu / CTU)
  • China Eastern Airlines (PKX-Shanghai Pudong / PVG)
  • China Southern Airlines (PKX-Guangzhou / CAN)
  • China United Airlines (PKX-Yan’an / ENY)
  • Beijing Capital Airlines (PKX-Hangzhou / HGH)
  • Xiamen Air (PKX-Xiamen / XMN)
  • Hebei Airlines (PKX-Fuzhou / FOC)

Aralık 2014’te temeli atılan ve 2015 yılında inşaatına başlanan Pekin Daxing Havalimanı, dünyanın en geniş kapsamlı entegre ulaşım sistemine sahip havalimanı. Iraklı mimar Zaha Hadid tarafından tasarlanan terminal binası, kimileri için anka kuşunu andırsa da daha çok bir deniz yıldızına benzetiliyor.

Terminal binasının, altı kollu radyal bir plana sahip olması sayesinde, terminalin içindeki herhangi iki mesafe arası 600 metreyi aşmıyor. Ortalama bir hızla yüründüğünde havalimanı içinde herhangi bir yere ulaşmanız 8 dakikadan daha uzun süre almıyor. Bu sayede özellikle transfer yolcularının uçağı kaçırma endişesi ortadan kaldırılmış.

İç hat ile dış hat ayrımının dikey olarak yapıldığı havalimanı terminalinde, iki kat gidiş, iki kat geliş yolcuları için ayrılmış. Tasarımın tüm bu özellikleri terminaldeki verimliliği artırıyor. Tasarımın getirdiği en önemli özelliklerden biri de yolcular güvenlik kontrol noktasından geçtikten sonra, kendilerini uğurlamaya gelen yakınlarını görebiliyor. Sekiz adet “C” şeklinde dev sütunla desteklenen terminal binasında, bu sayede içeri giren doğal ışığın miktarını önemli ölçüde artırılmış.

268 uçak park yeri; üç dikey ve bir yatay olmak üzere toplam dört piste sahip olan havalimanı, 700 bin metrekarelik terminal binasına sahip. Havalimanında 2022 yılına kadar yıllık 45 milyon yolcu kapasitesine ulaşılması hedefleniyor. Bu rakamın 2025 yılına kadar 72 milyona çıkması ve uzun vadede 100 milyona ulaşması bekleniyor. Hedef havalimanının toplamda sekiz piste sahip olduğu bir yapı haline getirilmesi.

Juneyao Havayolları ve birkaç yabancı havayolu da dahil olmak üzere, 27 Ekim ve sonrasında başlayacak kış sezonu tarifesinde Daxing Havalimanı’na operasyonlarına başlayacak havayolları da bulunuyor.

Çin Sivil Havacılık Otoritesi’nin raporlarına gore, yeni Havalimanından toplam 16 havayolu, 116 rotada Uçuş operasyonları gerçekletirecek. Bu rotaların 101’i iç hat; 15’i ise dış hat olacak. Yaklaşık 50 yabancı havayolu, Pekin’e yaptıkları uçuş operasyonlarının tamamını veya bir kısmını önümüzdeki birkaç çeyrekte bu havalimanına taşımayı planlıyor. Tüm havayollarının Pekin operasyonlarının nihai durumunu alması, 2021 kış sezonunu bulacak.


Bir Bakışta | Pekin Daxing Havalimanı’nda uçuş operasyonu gerçekleştirecek yabancı havayolları ve uçuş bilgileri

Havayolu Destinasyon Frekans Başlangıç Tarihi
British Airways Londra Heathrow Hergün 27 Ekim 2019
Royal Brunei Airlines Bandar Seri Begawan Haftada 4
14 Ocak 2020’den sonra hergün
27 Ekim 2019
Himalaya Airlines Katmandu Hergün 27 Ekim 2019
LOT Polish Varşova Haftada 4 28 Ekim 2019
Finnair Helsinki Haftada 3 3 Kasım 2019
Malaysia Airlines Kuala Lumpur Hergün Ocak 2020
Royal Air Maroc Casablanca Haftada 3 16 Ocak 2020

4 Çinli havayolu, China Eastern, China Southern, China United Airlines ve Beijing Capital Airlines, Eylül ayı başında Çin Sivil Havacılık otoritesinden yeni havalimanından yeni uluslararası rotalar için uçuş izni almayı başardı.

Daxing Havalimanı’nı kullanacak yolcuları, self check-in kontuarları ve otomatik valiz teslim kioskları, yüz tanıma teknolojisi, bagaj takibi için radyo frekansı tanımlama (RFID) ile kağıtsız seyahat deneyimi gibi pek çok yeni nesil havalimanı teknolojisi bekliyor.

Çin’in başkentinin geleneksel kuzey-güney merkez ekseninde yer alan havalimanı, Pekin şehir merkezinin 46 km güneyinde bulunuyor. Bu mesafe, Pekin Capital Havalimanı’nın şehir merkezine olan uzaklığının tam iki katı. Ancak havalimanı için yeni inşa edilen metro hattı Daxing Airport Express, hızlı tren, şehir içi raylı sistem ve karayoluyla otoyol üzerinden yolcuların havalimanına ulaşması mümkün. Daxing’den bir ekspres trenin Pekin’in güneyine ulaşması yaklaşık 20 dakika sürecek.

Daxing’in açılmasıyla birlikte, Çin’in en eski havalimanı olan Pekin Nanyuan Havalimanı, perşembe günü itibariyle kapanacak.

adbanner