Rolls Royce Dünya’nın En Büyük Uçak Motoru İçin Harekete Geçti

İngiliz motor üreticisi Rolls-Royce, dünyanın en büyük uçak motoru ünvanını ele geçirecek ve önümüzdeki yıllarda sürdürülebilir havacılığın tanımını değiştirmeyi hedeflediği UltraFan’ın yapımına resmi olarak başladı.

İlk modül üzerindeki çalışmalar, İngiltere’nin Derby kentindeki özel DemoWorks merkezinde devam ederken; 140 inç (355 cm) fan çapına sahip test motorunun yıl sonuna kadar tamamlanması bekleniyor.

Hem dar hem de geniş gövdeli uçaklara güç verecek olan motorun, ilk nesil Trent motoruna kıyasla yakıt verimliliğinde yüzde 25 oranında iyileştirme sağlayabilen yeni bir UltraFan motor ailesinin de temelini oluşturması hedefleniyor.

Havacılığın sürdürülebilirliği için performans iyileştirmenin önemine inanan Rolls-Royce yetkilileri, geliştirilen gaz türbinlerinin, uzun mesafeli havacılığın bel kemiğini oluşturmaya devam edeceği görüşünde. UltraFan’ın yakıt verimliliği, kısa vadede geleneksel jet yakıtından muhtemelen daha masraflı olacak. Ancak motorun, sürdürülebilir yakıtlara geçiş sürecini hızlandırması ve endüstri ekonomisini geliştirmeye yardımcı olması bekleniyor. Bu geçişe öncülük etmesi için de motorun ilk testinin, yüzde 100 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı ile yapılması planlanıyor.

UltraFan test motoru ve ilgili teknolojilerin geliştirilmesi amacıyla Rolls-Royce’un yanı sıra İngiliz Aerospace Technology Institute, Innovate UK, Alman LuFo ve Avrupa Birliği’nden Clean Sky Joint Undertaking dâhil olmak üzere çeşitli finansman kuruluşları tarafından önemli yatırımlar gerçekleştiriyor.

UltraFan’ın karbon titanyum fan sistemi çalışmaları İngiltere’nin Bristol kentinde, 500 otomobili çalıştıracak güçteki 50MW Power Gearbox ile ilgili çalışmalar ise Almanya’nın Dahlewitz kentinde sürdürülüyor.

Rolls-Royce’un IntelligentEngine vizyonunun bir parçası olan UltraFan’ın, mühendislerin her fan kanadının kullanım performansını tahmin etmesine olanak sağlayan ve gerçek test verilerini depolayan bir dijital ikize de sahip olduğu da belirtildi. Tüm bunların arkasında ise, Rolls-Royce’un 90 milyon sterlinlik yatırımı, yeni Testbed 80 merkezinde yapılan testlerin bulunduğu açıklandı. Bu testler sayesinde Rolls-Royce’un, saniyede 200 bine kadar en ufak titreşimleri bile tespit ederek 10 binden fazla parametreden veri alabildiği vurgulandı. Elde edilen bu verilerin, motorların performansının daha iyi anlaşılmasına ve gerekli iyileştirmelerin hızlı şekilde yapılmasına yardımcı olduğu dile getirildi.

Geliştirilen motorun temel mühendislik özellikleri ise şu şekilde:

  • Azami verimlilik ve düşük emisyon için ALECSys zayıf yanma teknolojisi ile birleştirilmiş yeni ve etkinliği kanıtlanmış Advance 3 çekirdek mimarisi
  • Uçağın ağırlığını 680 kilograma kadar azaltan karbon titanyum fan blade’ler ve kompozit kasa tasarımı
  • Yüksek basınçlı türbin sıcaklıklarında daha verimli çalışma sağlayan gelişmiş seramik matris kompozit (CMC) bileşenleri
  • Geleceğin yüksek itme gücüne ve yüksek bypass oranına sahip motorları için verimli güç sağlayan dişli tasarımı
adbanner