İngiliz motor üreticisi Rolls-Royce, yeni UltraFan teknoloji prototipini başarıyla test etti. İlk kez 2014 yılında kamuoyuna duyurulan UltraFan projesi, son altmış yılda ortaya konulan, tamamen yenilenmiş ilk motor mimarisini temsil ettiği için Rolls-Royce için stratejik bir öneme sahip.
Yeni tasarım aynı zamanda hava yolu operasyonlarının sürdürülebilirliğini artırmanın anahtarı olarak görülüyor. Yeni UltraFan motorları, mevcut uçak motorları arasında en verimlisi olarak bilinen Trent motorlarına göre %10 verimlilik artışı sağlıyor.
UltraFan, kompozit bir kasada, Karbon ve Titanyum’dan üretilen fan blade (dönen motor bıçakları) yapılarının yanı sıra, 64 MW değerinde rekor güç sağlayabilen yenilikçi bir dişli tasarıma sahip. Motor, Advance3 çekirdek mimarisini ALECSys yanma sistemi ile birleştiriyor.
Rolls-Royce tarafından yapılan açıklamada, motorla ilgili nihai hedefin, hem dar gövdeli hem de geniş gövdeli uçakların gelecek nesillerine güç sağlamak olduğu belirtilmiş olsa da UltraFan teknolojisinin bazı unsurlarının, yakın gelecekte mevcut uçak motoru modelleri tarafından benimsenebileceğinin altı çizildi.
Yapılan testler, UltraFan’ın %100 sürdürülebilir havacılık yakıtı (Air bp tarafından sağlanan, sürdürülebilir atık hammaddesinden üretildi) ile çalışabileceğini de gösterdi.
Rolls-Royce CEO’su Tufan Erginbilgiç, İngiltere’nin Derby kentindeki Testbed80 adlı özel bir test tesisinde gerçekleştirilen testlerin “ezber bozan nitelikte” olduğunu söyledi.
Erginbilgiç, “Bu program kapsamında test ettiğimiz teknolojiler, bugünün motorlarını olduğu kadar yarının motorlarını da iyileştirme kabiliyetine sahip.” dedi. Motor verimliliğinin iyileştirmesi konusunda bir tarihi adım atıldığını söyleyen Erginbilgiç, Sürdürülebilir Havacılık Yakıtları ile birleştirildiğinde, daha verimli gaz türbini motorlarının, havacılık endüstrinin 2050 yılına kadar Net Sıfır hedefine ulaşmasında kilit rol oynayacağı görüşünde.
UltraFan programı ayrıca, havacılık endüstrisinde teknolojik yenilikçiliği ve sürdürülebilirliği teşvik etmeye odaklanan İngiliz kamu kuruluşu Aerospace Technology Institute (ATI) ve Avrupa Birliği’nin Clean Sky programının ortaklarından Innovate UK gibi kamu kurulmarı tarafından da destekleniyor.