Rota Rehberi (25-31 Ekim 2021)

Qatar Airways, Sheremetyevo’ya Uçmaya Başladı

Katar’ın ulusal havayolu Qatar Airways, Doha’dan Moskova Sheremetyevo’ya uçmaya başladı. Böylece Sheremetyevo, Eylül 2004’te havayolunun uçuş ağına giren Moskova Domodedovo’nun yerini aldı. 2004 öncesi Qatar Airways, Moskova’da yine Sheremetyevo’ya uçuyordu. Yani bir anlamda havayolu için Moskova’da ‘eve dönüş’ gerçekleşti.

Qatar Airways, Doha’dan Sheremetyevo’ya haftada yedi kez uçacak. 17 yıl sonra gerçekleştirilen ilk uçuş, QR337 sefer sayısı ile yapıldı. Bu uçuş, Kasım 2015’te havayoluna teslim edilen A7-BEF tescilli, 354 koltuklu Boeing 777-300ER ile gerçekleştirildi. Doha’dan 02:51’de teker kesen uçak, yerel saatle 07:37’de Moskova’ya indi. Günün çoğunu Rusya’da geçirdikten sonra QR338 sefer sayılı dönüş uçuşu için 18:37’de havalandıktan sonra, 23:16’da Doha’ya teker koydu.

Eurowings’in Yeni Merkezi Prag

Lufthansa Group şirketlerinden Eurowings, Prag’ta yeni merkezini 31 Ekim’de resmi olarak açtı. İlk gün, 11.5 yaşındaki OE-LYX tescilli Airbus A319, Bristol’den Prag’a geldi ve ardından Prag’dan Barselona ve Kopenhag’a uçtu. Ayrıca 5,6 yaşındaki OE-IQC tescilli A320 ise Fuerteventura ve Milan Malpensa uçuşlarında görev yaptı.

Kasım ayında Eurowings, Çekya’nın başkentinden, Atina, Barselona, Bristol, Kopenhag, Düsseldorf, Fuerteventura, Malaga, Milan Malpensa, Tenerife South’a uçacak. Aralık ayında bu rotalara, Tel Aviv ve Zagreb eklenecek. Gelecek yıl Mart ayında ise Köln ve Hamburg uçuşları da başlatılacak.

Avustralya Sınırları Yeniden Açılıyor

Uzun bir süre sonra, Avustralya’nın uluslararası sınırları yeniden açıldı. Ülkeye çok sayıda uzun mesafeli uçuş gerçekleştirilmeye başlandı. Öncelik, Avustralya vatandaşları ve ülkede daimi ikamet izni olanlar olsa da, artık Avustralya’ya varışta karantinaya girmenize gerek kalmayacak.

Sidney’e inen ilk uçak, Singapur’dan SQ227 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren Singapur Havayolları’na ait A350 oldu. Onu Los Angeles’tan QF12 sayılı seferi yapan Qantas ve Tokyo Haneda’dan JL51 sefer sayılı uçuşu yapan Japan Airlines uçakları izledi. Melbourne’e inen ilk uçak da yine Singapur’dan SQ237 sefer sayılı uçuşu yapan A350’si oldu.

2019’da Singapur Havayolları, Avustralya’ya hizmet veren en büyük yabancı havayolu durumundaydı. Star Alliance üyesi ve diğer taşıyıcılar, 21 Kasım’da yürürlüğe girecek olan Avustralya-Singapur seyahat anlaşmasından faydalanacak. Yani aşıları tam olan Singapurlular, Avustralya’ya karantina olmadan seyahat edebilecek.

Air France, Paris’ten Muscat’a Uçuyor

Muscat ile Paris CDG arasında hizmet veren havayolu sayısı ikiye yükseldi. Air France, 24 Ekim’de 279 koltuklu Boeing 787-9 ile gerçekleştirdiği ilk seferin ardından, 5.585 km menzilli bu rotada haftada üç uçuş yapacak. Bu frekans, Oman Air’in mevcut uçuşlarından bir adet fazla gibi görünse de her iki havayolu da Aralık ayında bu rotada haftada üç sefer gerçekleştirecek.

Air France şu anda Dubai üzerinden Muscat’a gidiyor. Ancak dönüş uçuşu non-stop gerçekleşiyor. 18 Aralık’tan itibaren her iki yönde de uçuşlar non-stop hale dönüştürülecek. Şu anda AF694 sefer sayılı uçuş için Paris CDG’den 23:35’te kalkan uçak, ertesi gün yerel saatle 09:20’de Dubai’ye varıyor. 90 dakika sonra saat 10:50’de yeniden kalkışını gerçekleştirip, saat 12:00’de Muscat’a iniyor. Geri dönüş uçuşu için 13:55’te Muscat’tan teker kesen uçak, 18:45’te eve dönüyor.

Milan Bergamo Havalimanı’na Uçuş Yağmuru

Son birkaç gün içinde Milano Bergamo Havalimanı, yeni uçuşlara ev sahipliği yapmak üzere oldukça hareketli. easyJet, Londra Gatwick’ten Bergamo’ya uçuşları başlatırken; Ryanair ise Birmingham, Helsinki, Liverpool, Stockholm Arlanda ve Toulouse’dan Bergamo’ya uçuş başlattı. Ayrıca Bergamo’dan Weeze’ye uçuşlar da yeniden başlatıldı.

easyJet’in Gatwick’ten haftalık uçuş sayısı üç. Ryanair’in yeni başlattığı uçuşların çoğu haftada iki kez gerçekleşecek. Stockholm uçuşları haftada üç ve Helsinki uçuşları haftada dört kez yapılacak. Bu rotaların hiçbirinde başka bir rakip bulunmuyor.

Liverpool’un, Milano bölgesine non-stop bağlantı geçmişine bakarsak; Ryanair, Şubat 2005 ile Mart 2012 arasında Liverpool-Bergamo uçuşlarını yapmıştı. Blue Air, Mart 2017’den Eylül 2018’e kadar bu rotada uçtu. Blue Air Bergamo’ya uçarken, Ryanair Ekim 2017’den Mart 2020’ye kadar Malpensa’ya uçtu.

Ryanair, Riga’da Uçuşa Geçti

Ryanair, uçuş ağına Riga’dan üç yeni nokta ekledi. Aarhus uçuşları 28 Ekim’de (haftada üç sefer), Memmingen uçuşları 29 Ekim’de (haftada iki sefer) ve Palermo uçuşları 30 Ekim’de (haftada iki sefer) şeklinde başladı. 31 Ekim’de ise Riga’dan, Paris Beauvais uçuşları, haftada iki kez olmak üzere yeniden başlatıldı.

Bu eklemeler ile birlikte, ultra düşük maliyetli havayolu, Letonya’nın başkentinden uçtuğu destinasyon sayısını 33’e yükseltti. Kasım 2019’da şirket, Riga’dan 15 noktaya uçuyordu. Şirketin Riga’dan yaptığı uçuşlar arasında en fazla koltuğa sahip olanlar, Londra Stansted, Berlin, Dublin, Milan Bergamo ve Varşova Modlin. Henüz kesinleşmemiş olsa da, Ryanair’in Riga’dan yaptığı uçuşlarda, 2019’daki 1,1 milyon koltuk kapasitesinin, %60 artışla 2022’de 1,79 milyon koltuğa çıkması planlanıyor.

Transavia, Paris Orly’i Kraków’a Bağlıyor

Transavia, Paris Orly’den, Berlin, Roma Fiumicino ve Stockholm Arlanda’ya uçuşlara başlamasından kısa bir süre sonra, Kraków’a da uçmaya başladı. Diğer Polonya şehirlerinden farklı olarak Kraków, turizm talebi açısından oldukça iddialı görünüyor.

Transavia, perşembe ve pazar günleri gerçekleştireceği 1269 km menzilli uçuşlarda, herhangi bir havayolu ile rekabet etmeyecek. Ancak, Paris CDG’den, Air France (haftada iki sefer) ve easyJet (haftada 12 sefer) Krakow’a uçarken; Ryanair de Paris Beauvais’ten Krakow’a haftada beş kez uçuyor. Dolayısıyla Transavia’nın rekabet etmesi gereken uçuşlar bunlar olacak gibi görünüyor. Bu kış sezonunda, altı Polonya şehri, altı farklı havayolu ile Paris’teki çeşitli havaalanlarına bağlanacak.

Wizz Air, Abu Dabi’den Muscat’a Uçuyor

Umman’ın başkenti Muscat, geçtiğimiz hafta sadece Air France’yi ağırlamakla kalmadı. 31 Ekim’de, Wizz Air Abu Dhabi’nin, BAE’nin başkenti Abu Dabi’den Muscat’a ilk uçuşu da yapıldı. 239 koltuklu A321neo ile haftada üç kez gerçekleştirilecek olan 381 km menzile sahip uçuşlarda, BAE’den 06:35’te kalkan uçak, 09:30’da geri dönmüş oluyor.

Wizz Air bu rotada Etihad (haftada dört sefer) ve Etihad’ın düşük maliyetli yan kuruluşu Air Arabia Abu Dhabi (haftada üç sefer) ile rekabet ediyor. Ocak ayının ilk haftasına bakıldığında, Wizz Air ve Air Arabia’nın bu rotada yine de haftada 3’er uçuşu olacak. Ancak Etihad’ın haftalık uçuş sayısı 14’e yükselecek.

Ryanair, Aarhus’tan Üç Noktaya Uçacak

28 Ekim’de Ryanair, Letonya’nın başkenti Riga’yı, Danimarka’nın en büyük ikinci şehri olan Aarhus ile tanıştırdı. Ultra düşük maliyetli taşıyıcı, daha önce hizmet verilmeyen 821 km menzile sahip rotada, haftada üç uçuş yapacak. Bu uçuşlar ile Baltık Bölgesi’nde Aarhus’tan uçuş yapılan ilk yer Riga oldu.

Ayrıca Ryanair, Aarhus’tan 31 Ekim’de Malaga’ya ve 1 Kasım’da Milan Malpensa’ya uçmaya başladı. 3 Aralık’ta Varşova Modlin uçuşları da onlara katılacak. Ek olarak, Norveç’in bölgesel havayolu BRA Braathens, 19 Aralık’tan itibaren Aarhus ile İsveç’in Scandinavian Mountains Havalimanı arasında uçuşlara başlayacak.

JetBlue, San Antonio’da Vites Yükseltti

ABD’li JetBlue, 31 Ekim’de San Antonio’dan iki farklı rotaya uçmaya başladı. Böylece şehir, Boston’a ilk kez non-stop bir uçuşa sahip olurken;  New York JFK uçuşları için de yeni bir alternatif daha ortaya çıkarılmış oldu. San Antonio-JFK uçuşları, Airbus A320 ile haftada 7 kez gerçekleştirilecek. JetBlue, bu rotada American Airlines ile mücadele edecek. Ancak American Airlines, Ocak ayında bu uçuşları durduracak.

JetBlue’nin Boston-San Antonio uçuşlarının sayısı başlangıçta değişkenlik gösterecek. Ocak ayından itibaren düzenli olarak haftada yedi uçuş yapılmaya başlanacak. Tüm uçuşlar, 140 koltuklu A220-300 uçakları ile gerçekleştirilecek. 2019’da yaklaşık 100.000 gidiş-dönüş yolcusuna sahip olsa da Texas şehri San Antonio, bugüne kadar Boston ile hiç direkt uçuşa ev sahipliği yapamadı. Boston, LaGuardia’dan sonra, San Antonio’nun direkt uçuş yapılmayan ikinci en büyük iç hat pazarı durumundaydı.

Frontier, New York Stewart’tan Uçuşlara Başladı

ABD’nin ultra düşük maliyetli havayolu Frontier, New York eyaletindeki sekizinci havalimanı olan Stewart International’dan uçuşlara başladı. 24 Ekim’de, 1591 km menzile sahip Orlando International Havalimanı’na ilk uçuş yapıldı. Havayolu, bu rotada haftada dört kez uçacak. Bu, Frontier için Stewart’tan uçuş yapacağı üç rotanın ilkiydi. Şirket New York Stewart’tan  Miami ve Tampa’ya da 2 Kasım’dan itibaren haftada üçer kez uçmaya başlayacak. Tüm bu uçuşlarda, ağırlıklı olarak 186 koltuk kapasiteli A320neo uçakları kullanılacak.

Stewart Havalimanı’ndan Tampa’ya, en son 2007 ve 2008 yılları arasında AirTran tarafından hizmet verildi. Orlando’ya, 2006 ve 2020 yılları arasında JetBlue ve 2007-2008 yılları arasında AirTran uçuş yaptı. Stewart Havalimanı’ndan Miami’ye daha önce hiç bir havayolu uçmadı.

Stewart’tan, Florida’daki ikincil havaalanları olarak kabul edilen Orlando Sanford ve Tampa St Pete’ye Allegiant, haftada ikişer kez uçuyor. Dolayısıyla Frontier’in bu uçuşlarda rekabet edeceği uçuşlar, Allegiant’ın uçuşları olacak gibi görünüyor.

San Diego, Edmonton’dan Swoop’u Ağırlıyor

Swoop Havayolları, San Diego’yu, Kanada’nın Edmonton şehrine kesintisiz uçuşlarla bağladı. 31 Ekim’den itibaren, 2.304 km menzile sahip rotada başlayan uçuşlar, daha önce başka hiç bir havayolu tarafından gerçekleştirilmedi. 2019’da 30.000’den fazla yolcu potansiyeli olduğu belirlenen Edmonton, San Diego için Montreal’in ardından Kanada’da non-stop uçuş hizmeti verilmeyen en büyük ikinci pazar durumundaydı.

Edmonton-San Diego uçuşları şu anda sadece Pazar günleri olmak üzere haftada bir gerçekleştiriliyor. Ancak Ocak ayından itibaren seferler, Salı, Perşembe, Pazar olmak üzere, haftada üçe çıkarılacak. Bu uçuşlar, Swoop’un California’ya giden tek rotası ve Edmonton’dan ABD’ye gerçekleştirdiği dört rotasından biri.

adbanner