Ruslar Airbus ve Boeing Uçakları İçin Sahte Parça Üretecek

Kısa süre önce CFM56 motorlarına ait sahte yedek parçalarının piyasaya sürülmesi krizi ile sarsılan havacılık dünyasını çok daha fazla şok edecek bir başka haber Rusya’dan geldi. Geçtiğimiz Eylül ayında, Aeroflot ve Rosatom arasında, ülkedeki havayollarının filosundaki uçaklarda kullanılmak üzere, Airbus ve Boeing uçak parçalarının replikalarının üretilmesi konusunda bir işbirliği anlaşması imzalandığı ortaya çıktı. 

Rusya’daki havayolları, batılı ülkelerin uyguladığı yaptırımlar nedeniyle, filolarındaki Airbus ve Boeing uçaklarına ait yedek parçaların temin edilmesi konusunda büyük bir sorun yaşıyor.

Rusya’nın Ukrayna’yı işgaline yanıt olarak uygulanan yaptırımlar, başta ülkenin ulusal havayolu Aeroflot olmak üzere tüm Rus taşıyıcıların Airbus ve Boeing’e ait uçaklara yedek parça ithal etmesini yasal olarak imkansız hale getirdi.

Şu anda Rusya’daki havayolları, bakımda karşılaştıkları sorunları çözmek için, Boeing veya Airbus’tan resmi yardım almak yerine, kendi mühendislerinin bilgisine güvenmek zorunda kalıyor.

Rus haber ajansı İzvestia’ya göre replika parçaların üretimine 2024 yılının ilk yarısında başlanacak. Bu işbirliğinin iki tarafından biri olan Aeroflot, yeterli seviyede havacılık bilgisine; devlete ait Rosatom şirketi ise teknik yetenek ve üretim kabiliyetine sahip durumda.

İzvestia, üretilecek yedek parçaların ne olacağı hakkında Aeroflot Genel Müdürü ve Teknik Başkanı Alexey Mikhalik ile görüştü. Mihalik, her tür yabancı uçak için, kabin içi, gövde, yapısal onarımlar, yedek parça ve bileşenlerinin geliştirilmesi, sertifikalandırılması ve üretilmesiyle ilgilenecekleri bilgisini paylaştı. Hava ve su filtre elemanları; plastik, metal, kompozit, bal peteği, kauçuk ürünler; kompozit ürünler; yolcu kabininin elektronik ekipmanları – invertörler, güç kaynakları, sensörler, ısıtma ve aydınlatma bileşenleri ve görüntüleme ekipmanları alanlarında üretim yapılacağını söyledi.

Mikhalik’e göre bu üretimleri yapabilmek için gerekli bilimsel araştırmalar, testler ve üretim denemeleri, halihazırda devam ediyor. Tüm parça ve bileşenlerin, uçaklara takılabilmesi için Rusya Federal Hava Taşımacılığı Ajansı tarafından onaylanması gerekecek.

Mikhalik, bu konu ile ilgili olarak “Şu anda Federal Hava Taşımacılığı Ajansı ile birlikte, bu parçaların uçakta kullanılması için gerekli dokümantasyon sürecine ilişkin prosedürler üzerinde çalışıldığı” bilgisini paylaştı.

2023’ün başında İzvestia, Rus havayolu S7 Airlines’ın, su ve hava filtreleri ile fren diskleri üretmek için, Rosatom ile işbirliği yaptığını açıklamıştı.

adbanner