Saudia Havayolları Neden Marka Kimliğini Tamamen Değiştirdi?

Suudi Arabistan havacılığı, son dönemde, 2025’te faaliyetlerine başlaması beklenen, devlet tarafından finanse edilen yeni havayolu şirketi Riyadh Air haberleri ile gündeme geliyor. Ülkenin ulusal havayolu Saudia da yenilenen marka kimliği, logosu, uçaklarının dış görünümü ve personel üniformalarıyla, Suudi Arabistan havacılığının önemli bir parçası olduğunu tüm dünyaya yeniden hatırlatmak istedi.

Saudia Havayolları, geniş kapsamlı stratejik dijital dönüşüm planı doğrultusunda, yeniden markalaşma sürecini tamamladı. Havayolunun bu hamlesi, Suudi Arabistan’ın 2030 yılına kadar, ülkeye yılda 330 milyon ziyaretçi getirmeyi öngören Vizyon 2030‘a verdiği desteği güçlendirmeyi amaçlıyor.

Saudia Havayolları tarafından, yeniden markalaşma süreci şu şekilde açıklandı:

Yeniden markalaşma, Saudia için yeni bir dönemin başlangıcını işaret ediyor. Dijital yönlerimize güçlü bir şekilde odaklanarak, müşteri hizmetleri açısından yenilikçi konseptler sunuyor ve Suudi kültürü aracılığıyla, yolcu deneyimini geliştiriyoruz. Bu dönüşüm, tüm ürün ve hizmetleri, beş duyuyu da harekete geçirecek şekilde yeniden tasarlanırken, Suudi Arabistan’ın ulusal kimliğini de güçlendiriyor.

Yolcular, seyahatleri sırasında, Suudi Arabistan’ın en iyi yönlerini ve zengin kültürünü sergileyen otantik bir deneyim yaşayacak. Bu deneyim, tamamı yetenekli Suudi zanaatkarlar tarafından hazırlanan, kendine özgü koku ve ses kimliğini, yerel esintiler içeren ikram hizmetlerini içerecek. Havayolunun yeni marka kimliği, Suudi Arabistan’ın misafirperver ruhunu yansıtıyor. Yolculara, ülkenin sıcaklığı ve misafirperverliği hissettirilmeye çalışılırken, hem vatandaşlar hem de ziyaretçiler tarafından, Suudi kültürünün daha derin bir şekilde takdir edilmesi teşvik ediliyor. Marka değişikliği aynı zamanda kabin ekibi ve yer personelinin yeni üniformalarını da kapsıyor.

Saudia’nın yeniden markalaşma sürecini özetleyen ve üzerinde çok titizlikle çalışıldığı anlaşılan video, oldukça ilgi çekti…

Saudia’nın yeni görünümü, logosu ve marka renkleri

Saudia’nın filosunu ve destinasyonlarını genişletme amacını temsil eden ve “Krallığın özgünlüğünü ile köklü değerlerini vurgulayan” yeşil, mavi ve kum renginden oluşan tamamen yeni bir marka renk kimliği ortaya çıkarıldı.

Böylece Saudia’ya, her anlamda yepyeni bir görünüm kazandırıldı. Ortada ilginç bir durum var. Havayolu, aslında 2021’den beri bu görünüme sahip uçaklar uçuruyor. O dönemki iddia, bunun, havayolunun zengin mirasına göndermek yapmak için retro bir görünüm olduğu yönündeydi. Ancak bunun, aslında havayolunun eski görünümünü temel alan yeni görünümü olduğu anlaşıldı.

Saudia’nın sadece yeşil ve beyazdan oluşan yeni logosu da sosyal medyada ciddi yorum aldı.

Saudia’nın yeni personel üniformaları

Havayolu, uçakların yeni dış görünümü (livery) ve logoya ek olarak, kabin ekibi de dahil olmak üzere tüm personeli için yeni üniformalar da tasarladı. Modernite ve klasik anlayışı bir arada bulunduran yeni üniformalar için lacivert renginin kullanımı oldukça yoğun.

Saudia’nın Dijital Dönüşümü

Bahsedilen radikal değişikliklerin tamamı, markalaşma süreciyle ilgili olsa da Saudia, yolcuların seyahat deneyimini geliştirmeyi amaçlayan devasa bir dijital dönüşüm gerçekleştirdiğini de iddia ediyor.

Havayolu, “SAUDIA” isimli sanal asistan için üretken yapay zekayı (AI) kullandığını iddia ediyor. Yıl sonuna kadar Saudia, yolcuların tüm rezervasyon sürecini bu yolla tamamlamalarına izin vereceğini açıkladı. Bu adımın, mevcut rezervasyon süreciyle karşılaştırıldığında ne kadar büyük bir fark yaratacağı soru işareti. Havayolu, bu dijital dönüşümün sonuçlarına ilişkin ayrıntıları paylaşmadı.

Suudi Arabistan’ın yeniden markalaşması ne getirir?

Turizm endüstrisini genişletmek için, benzeri görülmemiş miktarda para akıtılan Suudi Arabistan’da, havacılık için büyüleyici bir dönem başladı. Bir ülkede, iki rakip ulusal havayolu şirketine, devlet tarafından bu kadar güçlü finansal destek verilip yatırım yapılması, çok sık rastlanan bir durum değil. Başlangıçta, Riyadh Air’in faaliyete geçmesinin, Saudia Havayolları’nın geleceğini ne şekilde etkileyeceği konusunda bazı kafa karışıklıkları vardı.

İlerleyen süreçte Riyadh Air’in ağırlıklı olarak Riyad’a, Saudia’nın ise Cidde’ye odaklanacağı, giderek daha net bir hale dönüştü. Ayrıca Riyadh Air’in devreye girmesinin ardından Saudia’nın da daha fazla çaba göstermesine neden olacağı kesin. Riyadh Air yöneticileri, kurulacak havayolunun ağırlıklı olarak dijital odaklı olacağını defalarca söyledi. Bu da konunun genel olarak Suudi Arabistan için de ciddi bir öncelik haline geldiğini gösteriyor.

Sembolik olarak, Suudi Arabistan modernleşmek istediğini iddia ederken, yeniden markalaşma sürecinde, şirketin geçmişine odaklanması oldukça ilginç. Havayolu, onlarca yıl önceki tasarımın neredeyse aynısını benimserken, bu vizyon, şirketin eleceğe bakış açısını tam olarak yansıtmıyor.

Suudi Arabistan turizm endüstrisini büyütmeye devam ederken, karşılaşacağı en büyük zorluğun, yabancıların ülkeye yönelik algısını değiştirmek olacağı düşünülüyor. Dini turizm ve Müslümanların hac-umre ziyaretleri dışında, Suudi Arabistan’ın pek fazla itibarı yok ve insanlar burayı hiç bir zaman Dubai ile aynı seviyede görmüyor.

Suudi Arabistan’ın yılda yüz milyonlarca ziyaretçiyi (birçok dindar olmayan turist dahil) ağırlamak gibi bir hedefi varsa, öncelikle bazı büyük değişikliklerin gerçekleşmesi gerekiyor. Suudi Arabistan, tüm dünya kamuoyunu ülkenin “sıcaklığı ve misafirperverliği” konusunda ikna edebilir ancak “Suudi kültürünün daha derin bir şekilde takdir edilmesini teşvik edebilir mi?” Önümüzdeki yıllarda neler olacağını göreceğiz, ancak yapılması gereken çok iş var…

adbanner