Montgolfier Kardeşler, 6 Haziran 1783’te, 800 metreküp bir balonla, 10 dakikada 1500 metre irtifaya ulaştı.
İlk kullanışlı hava taşıtı olan balonlar, en güvenli uçma yöntemlerinden biri. Balon pilotları, SHGM tarafından belirlenen en yüksek standartlarda profesyonel eğitimlere tabii oluyor. Kullanılan malzemelerin kalitesinden ve operasyonlarda tüm emniyet standartlarına uyulduğundan emin olabilirsiniz.
SICAK HAVA BALONU HANGİ PARÇALARDAN OLUŞUYOR?
Sıcak hava balonları üç temel parçadan oluşuyor:
- Balonun kendisi, yırtılmaz, naylon, hafif malzemeden yapılmış bir kumaştan üretilen Kubbe (Zarf) olarak adlandırılıyor. Yırtılmaz naylon en yaygın kullanılan malzemedir. Polyester gibi başka maddeler de kullanılabilir. Balonun alt kısmındaki açık kısım (ağız) itfaiyecilerin kullandığı giysilerin kumaşına benzeyen, Nomex gibi ateşe dayanıklı bir malzemeden üretilir.
- Pilotu, yolcuları ve sıvı propan yakıt tanklarını taşıyan SEPET, hafif, esnek ve kolay tamir edilebilir olmasından ötürü, örgü saz, hasır ve bambu malzemeden üretiliyor. Çelik tellerle güçlendiriliyor.
- Sıvı propanı gaza çevirerek yakan ve balonun içindeki havayı ısıtmayı sağlayan BURNER, sepette pilot ve yolcuların başlarının üstünde yer alıyor. Balonun içindeki havayı ısıtmak için oldukça güçlü bir alev çıkarıyor.
Balon yapımında kullanılan materyallerin doğası gereği ömürleri bulunuyor. Balonların ömrü de bu materyallere bağlı. Yapılan bakımların kalitesine bağlı olarak bir balonun ömrü yaklaşık 500 uçuş saati olarak biliniyor. Bu uçuş saatinden sonra balona ciddi bir bakım yapılması veya tamamen değiştirilmesi gerekiyor. Ancak sepetin ömrü bundan çok daha uzundur ve iyi bir bakımla binlerce saat uçabiliyor.
Sıcak hava balonlarında yakıt olarak propan kullanılıyor. Propanın fiyatı ise petrole bağlı. Balonlar, paslanmaz çelik ve sert Alüminyum tüplerde çeşitli ağırlıklarda propan gazları taşıyor. Bir uçuş sırasında sepetteki yakıtın yaklaşık %75’i kullanılıyor.
SICAK HAVA BALONU HAVADA NASIL YÖNLENDİRİLİYOR?
Balonun zarf denilen gövdesi sepete, yakıcı sistemlere bağlanmış halde yere seriliyor. Güçlü bir fan ile gövdenin içi doygunluk noktasına kadar soğuk hava ile dolduruluyor. Daha sonra ısıtıcılarla balon içindeki hava ısıtılmaya başlanıyor. Hava ısındıkça gövde sepet üzerinde yükselmeye başlıyor ve yana yatırılmış sepeti dik konuma getiriyor.
Balonlar, yerçekimi ve ısı transferinin temel prensipleri sayesinde uçabiliyor. Balonun içindeki hava ısındıkça balon yükseliyor. Hava soğudukça da balon alçalıyor.
Balonu uçurmak için önce güçlü bir vantilatörle balon şişiriliyor sonra da bu hava ısıtılarak irtifa kazanılmaya başlanıyor.
Balonun yatay yöndeki hareketini de tamamen rüzgâr belirliyor. Atmosferin farklı yüksekliklerinde rüzgarlar farklı yönlerde ve hızlarda esiyor. Balonun yönünü kısıtlı bir şekilde kontrol edebilen pilotlar, alçalarak ya da yükselerek gitmek istedikleri yöne doğru esen bir rüzgar yakalamaya çalışıyor. Yani balona tamamen istedikleri gibi yön veremiyorlar. Balonun içindeki havanın sıcaklığı değiştirilerek, balonun hava katmanları arasında geçiş yapması sağlanıyor.
BALON UÇUŞLARI İLE İLGİLİ BİLMENİZ GEREKENLER
Hazırlık ve soğuk şişirme aşamalarından sonra, balonla uçuş (hava koşulları uygunsa) yaklaşık 2 saat sürüyor. Tecrübeli bir ekip, balonu 15-20 dakika içinde uçuşa hazırlayıp şişirebiliyor ve uçuş sonrası aynı süre içinde yer ekibi tarafından balon toplanabiliyor.
Balon uçuşlarında ulaşılabilecek irtifa, hava koşullarına göre belirleniyor. Genelde bu yükseklik 150 – 500 metre arasında değişiyor.
Balon uçuşlarının, sabahın erken saatlerinde gerçekleştirilmesinin sebebi, rahat ve dengeli bir uçuş, yumuşak bir iniş ve maksimum taşıma gücü için sakin ve serin hava şartlarını yakalayabilmek. Aynı zamanda fotoğraf çekmek için de en uygun vakitler gün doğumu saatleri oluyor.
Rüzgar şartlarının stabil olduğu durumlarda, yağmur balon uçuşu için sorun teşkil etmiyor. Bazen yağmur dengesizlik ve öngörülemeyen rüzgar geçişleri anlamına gelir ki bu durum operasyonları tehlikeli hale getirebilir.
Balona binecekler için her zaman önerilen şey, kat kat giyinilmesi ve duruma göre havada aksiyon alınması.