THY’nin 37 Milyon Transit Yolcusu En Çok Nereden Nereye Gidiyor?

Dünyanın en fazla ülkesine uçan havayolu ünvanını elinde bulunduran Türk Hava Yolları, uçuş ağına her geçen gün yeni destinasyonlar ekliyor. 2024 yılında, Denver, Melbourne, Santiago, Torino, Tripoli gibi noktalara uçmaya başlayan havayolu, Ocak 2025’te Bingazi ve Şam’a uçuşlar yeniden başladı. Makedonya’da Ohrid seferlerinin de Mart ayında başlaması bekleniyor.

Henüz resmi olarak duyurulmamış olsa da Auckland ve Minneapolis’in de bu yıl içinde Türk Hava Yolları’nın uçuş ağına katılacağı iddia ediliyor. Auckland seferleri başlarsa, büyük ihtimalle Singapur üzerinden gerçekleştirilecek uçuşlar, dünyanın beşinci en uzun tek duraklı seferi olarak kayıtlara geçecek. Havayolunun sipariş ettiği A350-1000 uçakları filoya katıldığında, tıpkı Avustralya gibi Yeni Zelanda’ya da İstanbul’dan non-stop uçuşların başlatılacak. İstanbul-Auckland seferleri non-stop gerçekleşmeye başladığında ise dünyanın en uzun menzilli non-stop seferi olacak.

37 milyon aktarmalı yolcunun yol haritası ne?

2023-2024 yıllarının Ekim ayları arasındaki 12 aylık rezervasyon verilerine bakıldığında, THY’nin merkezi olan ve hızla büyüyen İstanbul Havalimanı’ndan gerçekleşen iki ayrı Türk Hava Yolları uçuşu arasında, yaklaşık 37 milyon aktarmalı yolcu olduğu görülüyor. Bu da THY ile bir günde 100 binden fazla aktarmalı uçuş gerçekleştiren yolcu olduğu anlamına geliyor.

Türk Hava Yolları, bazı büyük ‘topla ve dağıt’ iş modeline sahip havayolunun aksine oldukça şanslı. Çünkü THY’nin oldukça geniş  bir iç hat pazarı bulunuyor. Yaklaşık 16 milyon insanın yaşadığı İstanbul, havacılıkta birçok kritik pazar için coğrafi olarak harika bir konumda. Dar gövdeli uçaklarla, Afrika’ya uzun mesafeli uçuşların bile yaygın olarak kullanılabilmesine olanak veren bu coğrafi avantaj, havayolunun uçuş frekanslarına, pazar payına, ağ büyümesine ve daha pek çok konuya yardımcı oluyor.

THY’nin merkezi olan İGA İstanbul Havalimanı hem çok yeni hem de büyüme potansiyeli göz önünde bulundurularak inşa edilmiş bir merkez. Batı Avrupa’daki birçok rakibinin başa çıkmasının imkansız olduğu İstanbul Havalimanı, bazen 20 dakikanın üzerine çıkan, uzun taksi süreleri nedeniyle eleştiriliyor olsa da yapılan iyileştirmelerle bu sürelerin azaltılması planlanıyor.

Uzun taksi süreleri hızlı ve rekabetçi transit süreleri için negatif bir durum yaratabilir. Ancak İGA İstanbul Havalimanı’nda transit yolcuların ortalama bekleme süresi 2 saat 31 dakika ve bu süre Atatürk Havalimanı’nın son 10 yıllık ortalamasına göre %31 daha iyi durumda.

Havayolunun 37 milyon aktarmalı yolcusunun kırılımına bakıldığında, iç hat uçuşlarına dağılımın yoğunlukta olduğu görülüyor. İç hat aktarması yapan yolcular, toplam aktarmalı yolcuların neredeyse beşte birini oluşturuyor. Listede yer alan Almanya’dan İran’a ve ABD’den Hindistan’a aktarma yapan yolcuların ise bahsedilen rotalarda direkt uçuşların eksikliği nedeniyle bu aktarmaları gerçekleştirmek zorunda oldukları biliniyor.

THY’nin en çok iç hatlarda aktarmalı yolcuya sahip olmasının, Türkiye’de hizmet verilmeyen veya yetersiz hizmet verilen birçok potansiyel direkt uçuş rotasına sahip olduğunu gösterdiği düşünülüyor.

THY’nin Aktarmalı Yolcularının Dağılımı

  • Türkiye’den Türkiye’ye (İstanbul aktarmalı): 1.9 milyon
  • Almanya’dan Türkiye’ye: 1.3 milyon
  • ABD’den Türkiye’ye: 746,000
  • İtalya’dan Türkiye’ye: 545,000
  • İngiltere’den Türkiye’ye: 506,000
  • Fransa’dan Türkiye’ye: 402,000
  • İspanya’dan Türkiye’ye: 320,000
  • Almanya’dan İran’a: 306,000
  • İsviçre’den Türkiye’ye: 302,000
  • ABD’den Hindistan’a: 296,000

Aktarmalı Yolcuların En Çok Tercih Ettiği Noktalar

Araştırmaya konu olan 12 aylık dönemde, Türk Hava Yolları’nın 10.000’den fazla yolcusu olan, 500’den fazla aktarmalı havalimanı çifti olduğu görüldü. Bu çeşitlilik, havayolunun uçuş ağına ciddi bir dinamizm kazandırıyor., ona (ve genel olarak hub’lara) güç veriyor.

En popüler 15 nokta arasında yer alan, Avrupa şehirleri dışına İslamabad, Moskova ve Tahran gibi çeşitli pazarlara dikkat çekiliyor. THY, bu ülkelere yapılan kısıtlamalardan/yaptırımlardan ve alternatif seçeneklerin olmamasından faydalanıyor. Ayrıca yakın geçmişte yaşanan gelişmeler ışığında, Suriye ve Libya’dan yapılacak uçuşlarla yine bu tip krizlerin fırsata çevrilebileceği düşünülüyor.

Türk Hava Yolları’nın ölçeği, bu 15 pazarın, her 60 yolcudan birine denk gelmesi anlamına geliyor.

Manchester-İslamabad (İstanbul üzerinden): 54.000 gidiş-dönüş yolcu (Direkt uçuş yok)
Birmingham-İslamabad: 52.000 (direkt yok)
Paris CDG – Moskova Vnukovo: 49.000 (direkt yok)
Paris CDG – Tahran İmam Humeyni: 44.000 (direkt yok)
İzmir – Şanlıurfa: 42.000 (Pegasus ve SunExpress ile direkt seferler var)
Milano Malpensa – Moskova Vnukovo: 42.000 (direkt yok)
İzmir – Trabzon: 41.000 (Pegasus ve SunExpress ile direkt seferler var)
Los Angeles – Tahran İmam Humeyni: 40.000 (direkt yok)
Dubai – Cezayir: 39.000 (direkt yok Air Algerie ve Emirates ile aktarmalı seçenekler var)
New York JFK- Tiflis: 38.000 (direkt yok)
Toronto – Tahran İmam Humeyni: 38.000 (direkt yok)
Antalya – Trabzon: 37.000 (Pegasus ve SunExpress’in non-stop uçuşu var)
İzmir – Çukurova: 36.000 (Pegasus ve SunExpress’in non-stop uçuşu var)
Seattle – Delhi: 34.000 (direkt yok; Air India bu rotada uçmaya başlatacağını duyurdu. Ancak ilk olarak Los Angeles uçuşlarının başlama olasılığı daha yüksek)
Roma Fiumicino – Moskova Vnukovo’ya: 34.000 (direkt yok)

 

adbanner