THY’nin Yeni Business Class Koltukları Nasıl Olacak?

Türk Hava Yolları’nın filosundaki farklı uçak tiplerinde yer alan business class kabinlerde, farklı ürün ve koltuklar bulunuyor. Uçaklarının business class sınıfında bir standardizasyon yakalayamaması nedeniyle eleştiriliyor olsa da Türk Hava Yolları, yolcularına dünyanın en iyi business class seyahat deneyimlerinden birini sunmayı başarıyor. THY’nin Business class deneyimi, uçan şefler tarafından hazırlanan özel ikramların da katkısıyla çok sayıda uluslararası ödül kazandırırken; havayolunu rakiplerinden bir adım öne çıkarmayı başarıyor.

Geçtiğimiz günlerde yapılan açıklamalara göre, THY filosundaki en yoğun kullanıma sahip geniş gövde model olan 777’nin kabininde, Business class koltukları değişecek. Yeni Business class koltuk planı, kafalarda soru işaretleri oluşturdu.

Yeni Business Class Konfigürasyonu 2-3-2 Olacak

Executive Traveller’da yer alan bir habere göre, Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat, Boeing 777-300ER uçakları için yeni bir Business Class kabini oluşturacaklarını açıkladı. Konuyla ilgili elimizde henüz net bir takvim yok.

Havayolunun filosunda 33 adet Boeing 777-300ER uçağı var. Bu uçakların ortalama yaşı dokuzun altında. Dolayısıyla uçakların büyük bir çoğunluğunun hizmet ömrünün epey uzun olacağını söylemek mümkün.

Türk Hava Yolları filosundaki Boeing 777 uçaklarının business class kabininde, şu anda yedi sıra halinde ve 2-3-2 konfigürasyonunda yerleştirilen toplam 49 koltuk yer alıyor. Bu koltuklar tamamen yatak haline dönüşebiliyor.

Türk Hava Yolları, uçakların Business class sınıfındaki koltukları yenilerken, mevcut 2-3-2 konfigürasyonunu korumayı ve her yolcu için “tam mahremiyet” ile doğrudan koridor erişimi sağlamayı da hedefliyor.

THY Boeing 777 Business Class

Bu adımlar atılırken, piyasadaki mevcut üreticilerin popüler ve en çok tercih edilen koltuk modellerinden biri kullanılmayacak. Bunun yerine THY’nin iştirak şirketlerinden biri olan Turkish Seat Industries (TSI) tarafından üretilecek koltuklar ve Turkish Cabin Interior (TCI) üretimi kabin içi ekipmanlar kullanılacak. Bu nedenle THY’nin yeni Business class kabinleri, başka bir havayolunda rastlayabileceğimiz türden olmayacak.

TSI, uzun süredir dünyanın farklı havayolları için koltuk üretiyor. Üretilen koltuk modellerinin bazıları Boeing’in ürün kataloğunda standart seçenekleri arasında yer alıyor. Ancak THY’nin 777 uçaklarının Business class kabininde kullanmayı planladığı koltuk için, şu anda sertifikasyon sürecinin devam ettiği biliniyor. Dolayısıyla yeni Business class kabinlere sahip uçakların ne zaman gökyüzü ile buluşacağı konusunda bir tarih vermek zor görünüyor.

THY’nin yeni bir Business Class kabin yaratma motivasyonunun arkasında, pazardaki mevcut ürünlerin yeterince yoğunluk yaratmaması olduğu açıklandı. Halihazırda üretimi devam eden koltuk seçeneklerinin, THY’nin 777 uçaklarının Business kabinindeki koltuk sayısını 49’dan 42’ye düşüreceği belirtiliyor. Ancak havayolunun istediği tüm özellikleri karşılayan ve mevcut koltuk sayısının korunabilmesine izin veren yeni bir koltuğun sadece TSI tarafından üretilebileceği aktarılıyor.

Yeni Koltuklar Her İhtiyacı Giderecek!

Türkiye’de tasarlanıp üretilecek yeni nesil 777 business class koltuklarının, kayar kapıları ile “tam mahremiyet” sunması, kablosuz cihaz şarj ve süper boyutlu video ekranları ile bir yolcunun arayacağı tüm ihtiyaçları karşılaması bekleniyor.

Yeni koltuklar ile geleneksel 1-2-1 düzeni oluşturulmayıp; havayolunun 777 business class kabinindeki sıra sayısını en üst düzeye çıkaran “yüksek yoğunluklu” bir konfigürasyon oluşturulması hedefleniyor.

“Dünyada çok fazla koltuk şirketi yok, bu yüzden mevcut şirketlerin ürettiği ürünlere bağlısınız” diyen Bolat, yeni business class kreasyonunun tamamen Türk Hava Yolları’na özgü olacağını belirtti.

Türk Hava Yolları’nın önümüzdeki dönemde sipariş etmeyi planladığı yeni geniş gövdeli uçaklarının Business Class sınıfında, bu yeni koltukların yer alması da planlar arasında. Türk Hava Yolları, İstanbul’u aktarmasız olarak Sidney, Melbourne, Santiago ve Buenos Aires gibi destinasyonlara bağlamak için 10-15 adet ultra uzun menzilli geniş gövde uçak siparişi vermeyi planlıyor. Bu konuda masadaki seçenekler arasında Airbus A350ULR veya Boeing 777X yer alıyor. 

Bolat, A350 siparişlerinin olgunlaşması için en az beş yıl; 777X için ise en az yedi yıla ihtiyaçları olduğu öngörüsünde bulunuyor.

Yeni Busines Class Hakkındaki Soru İşaretleri

THY’nin yeni Business class sınıfında hem 2-3-2 düzenini korumayı planlayıp hem de yolculara daha fazla mahremiyet ve doğrudan koridor erişim imkanı sunmak istemesi; mevcut koltuk ürünlerinden birini düşünmeyip yeni sertifika almaya hazırlanan bir koltuğu yolcularına sunmaya hazırlanması, çok sayıda soru işaretini de beraberinde getiriyor.

2-3-2 düzenini koruyan ve her yolcuya doğrudan koridor erişimi sunan bir ürün elde etmenin tek yolu, koltukların kademeli konumlandırılması olabilir. Bu da Japan Airlines gibi bazı havayollarının kullandığı Apex Suite benzeri bir kabini hayata geçirmek ile mümkün görünüyor.

Japan Airlines Apex Suite

Apex Suite, pek çok yolcu için favori business class koltuklarından biri olsa da kabindeki alanın kullanımı konusunda ortaya çıkan dezavantajları nedeniyle, havayolları arasında pek popüler değil. Bu konfigürasyonun verimli olmadığı ve kabindeki kullanım alanını en üst düzeye çıkarmadığı iddia ediliyor.

Kabinde, 2-3-2 düzenini koruyan Apex Suite, her sıra arasında ekstra boşluklar bırakarak, koridordan uzakta oturan yolcuların kişisel alanlarına geçerken, başka bir yolcunun arkasındaki veya önündeki alanda oluşturulan bir yolu kullanmalarını gerektiriyor.

Modern business class koltukların çoğu, öndeki koltuğun yan tarafındaki alanı kullanarak daha verimli hale gelirken, Apex Suites bunu yapmıyor. Örneğin, Gulf Air’in Boeing 787-9’ları birinci ve ikinci kapı grubu arasında 24 business class koltuğa sahipken, diğer havayolları bu alana, doğrudan koridor erişimine sahip olan 30 koltuk sığdırabiliyor.

Gulf Air 787 Business Class

THY’nin 777 uçaklarında, birinci ve ikinci kapı grubu arasında 28 business class koltuk yer alıyor. Bu, Air Canada’nın Boeing 777-300ER uçaklarında olduğu gibi, standart ters balıksırtı konfigürasyonunda erişilebilecek koltuk sayısıyla tamamen aynı.

Dolayısıyla THY’nin, 2-3-2 düzenini korumak isterken, mevcut kabin yoğunluğunun korunabilmesinin nasıl mümkün olabileceği büyük bir soru işareti. Kademeli koltukların, daha fazla yer kaplayan ekstra yürüyüş yolları da gerektirecek olması, durumu iyice çıkmaza sokacak gibi görünüyor.

adbanner