Her ne kadar turboprop (pervaneli) uçaklar, genellikle iş jeti endüstrisinin gözden kaçırdığı bir uçak tipi olsa da akaryakıt fiyatları ve bölgesel seyahatlere yönelik talep artışı ile bazı operatörler bu uçakların iyi bir iş jeti olabileceğini anlamaya başladı gibi görünüyor. Düşük maliyet, büyük kabin ve daha kısa pist ihtiyacı, havacılık şirketlerinin bazılarının, neden mütevazı turboprop uçaklara yatırım yaptığını anlamak için iyi bir başlangıç olabilir.
Patrick Britton-Harr, geçtiğimiz yaz AeroVanti’yi piyasaya sürdüğünde, tamamen kısa mesafeli, bölgesel rotalar için kullanılacak turboprop jetlerden oluşan bir filo kurdu. Geleneksel olmayan bu seçim, kiralama şirketi Annapolis’in de hedefine uyuyor: Müşterilere özel uçaklara uygun fiyatlı erişim sağlamak.
Turboprop uçaklar, genellikle bir saatin altındaki kısa uçuşlar; fabrikalara ve nihai varış noktalarına yakın daha küçük havalimanlarına gitmek için harika bir seçenek gibi görünüyor. Jetlerden çok daha yavaş uçmuyorlar ama maliyetlileri onlara göre çok daha düşük.
Jet motoru yerine pervane kullanan turboproplar, daha düşük menzilleri ve gürültülü kabinleri nedeniyle on yıllar boyunca negatif anıldı. Ancak şimdi Jet A1 yakıtının fiyatının iki katına çıkması ve turboprop teknolojisi ilerlediği için, daha fazla çift motorlu model, daha az gürültü ve daha yüksek hızlar sunabiliyor. Bu da onlara karşı ilgiyi artırıyor.
Jetler, 70’lerde ve 80’lerde hız ve mesafe açısından popüler hale geldi. Ancak 1.200 mile kadar herhangi bir uçuş için turboprop uçakların çok iyi bir seçenek olduğu düşünülüyor. Çünkü daha az yakıt tüketiyor, daha büyük kabine sahipler ve çoğu hafif jetle aynı hızda uçabiliyorlar. Turboproplar, süper orta büyüklükte bir jet yerine, 8 – 10 kişilik daha büyük gruplar için güzel bir seçenek haline geliyor.
Mevsimlik destinasyonlara kısa mesafeli seyahatlerin artan popülaritesi nedeniyle de turboproplara talebin arttığı biliniyor. Modern çağda, verimli, kısa yolculuklar için harika ve ulaşılması zor yerler için mükemmel bir seçenek durumuna dönüşüyor. Çoğu turboprop, yolcu sayısına ve bagajlarının ağırlığına bağlı olarak 2-4 saatlik uçuş süresinde tercih edilebilir hale geldi.
Bütün bu sebepler de bir araya geldiğinde, turboprop uçakları günümüzün iş jeti pazarı için anlamlı hale getiriyor. Turboproplar, Kuzey Amerika’daki genel ticari uçak faaliyetinin yaklaşık dörtte birini oluşturuyor.