Türbülans Singapur Uçağında Can Aldı

Uçakların, seyir esnasında şiddetli türbülans ile karşılaştığı ve çeşitli yaralanma vakalarının yaşandığı olaylar, havacılığın ayrılmaz bir parçası. Ancak hafta içinde türbülans nedeniyle bir uçak yolcusu hayatını kaybetti.

20 Mayıs’ta, Singapur Havayolları’na ait 16 yaşındaki Boeing 777-300ER (9V-SWM) tipi uçak, Londra Heathrow Havalimanı’ndan Singapur Changi’ye gitmek üzere 211 yolcu ve 18 mürettebat ile havalandı.

Yaklaşık 13 saat sürmesi beklenen uçuşun ilk 10 saati rutin ve sorunsuz geçti. Ancak, Myanmar’ın Irrawaddy Havzası üzerinde 37.000 ft irtifada seyreden uçak, şiddetli bir türbülansa girdi. Acil durum ilan eden pilotlar, uçağı Bangkok’a indirdi.

79 yolcu ve 6 mürettebatın çeşitli şekilde yaralandığı olayda, premium ekonomi sınıfında seyahat eden 73 yaşındaki İngiliz yolcu Geoffrey Kitchen yaşamını yitirdi. Kitchen’in türbülans anında kalp krizi geçirdiği sanılıyor. Uçak Bangkok’a indikten sonra, hastaneye kaldırılan yaralılar arasından bir yolcunun daha yaşamını yitirdiği de iddialar arasında. Ancak bu bilgi doğrulanmadı.

Gökyüzünde yaşanan bu trajik olayın, uçakta yarattığı hasarın boyutu, sosyal medyada paylaşılan videolarda net bir şekilde ortaya çıktı. Etrafa dağılan eşyalar nedeniyle adeta savaş alanına dönen uçağın kabinindeki çok sayıda panel de darbe nedeniyle zarar gördü.

Flightradar24 verilerine göre, şiddetli türbülansa giren uçak, yaklaşık 4 dakika içinde 37 bin feet irtifadan 31 bin feet irtifaya düştü. Bu şiddetli dalış, seyir esnasında sorunsuz devam eden sürecin, saniyler içinde nasıl tersine dönebileceğinin bir kanıtı oldu.

İstatistikler, uçakların dünyanın en güvenli ulaşım araçları olduğunu söylüyor. Ancak uçuş esnasında yolcuların kendisini korumasının en basit yolu, oturdukları süre boyunca emniyet kemerlerini bağlı bulundurmaları. Türbülans, uçuşun herhangi bir anında, aniden meydana gelebileceği için, yolcuların, kemer ikaz ışıkları yanmıyor olsa bile, oturdukları süre boyunca kemerlerini çözmemeleri tavsiye ediliyor.

Türbülans sırasında yaralananların büyük çoğunluğu emniyet kemerini takmayan yolcular ve mürettebat oluyor. Emniyet kemeri bağlı olsa da yolcular için bir başka büyük risk faktörü ise türbülans anında kabinde uçuşan nesneler, baş üstü dolaplardan dökülen eşyaların çarpması. Türbülansın şiddetine göre, emniyet kemeri takmayan yolcuların da kabin içinde uçan nesnelerden biri haline gelmesi olası.

Singapur Havayolları CEO’su Goh Choon Phong, şirketin Facebook sayfasında yayınlanan bir video ile yaşanan olaydan etkilenen herkesten özür diledi.

Yaşanan bu korkunç olayın ardından Singapur Havayolları, uçak içi hizmet ve ikram protokolünü güncelleme kararı aldı. Bugüne kadar, kemer ikaz ışıkları yanarken, yolcuların koltuklarında oturması ve kemerlerinin bağlı olması gerekiyordu. Ancak kabin ekibi, ikram servisine devam ediyor; sadece sıcak içecekler servis edilmiyordu. Kemer ikaz ışığından bağımsız olarak, türbülans ciddileştiğinde, kokpit ekibi tarafından, kabin ekibine servisin tamamen durdurulması gerektiği yönünde talimat veriliyordu.

Havayolu, hafta içinde yaşanan olayın ardından, bu konuda daha temkinli bir yaklaşım benimsemeye karar verdi. Bundan böyle, uçakta kemer ikaz ışıkları yandığı sürece, hiçbir şekilde yolculara servis yapılmayacak. Kabin ekibi de koltuklarına dönüp, kemerlerini bağlayacak. Bu esnada tek görevleri, tuvaletteki yolcular ile yardıma ihtiyaç duyan kişileri takip etmek olacak.

Küresel Isınma Türbülansları Artıracak

İngiltere’deki Reading Üniversitesi’nden araştırmacıların Haziran 2023’te yürüttüğü bir araştırmaya göre, iklim değişikliği nedeniyle uçuş türbülansının daha da güçleneceği kesin.

Çalışma, CO2 emisyonlarının artışına bağlı olarak, atmosferin daha da ısınmasının, jet stream akımlarının şiddetini ve windshear olaylarını artırdığını ve Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa, Orta Doğu ve Güney Atlantik üzerindeki uçuş rotalarında, açık hava türbülansını vakalarının artışına neden olduğunu gösteriyor.

adbanner