Uçağın Burnunda Ne Var? – Boarding Info

Written by 22:50 Bunları Biliyor Musunuz?, HAVACILIK

Uçağın Burnunda Ne Var?

Merak edenler için uçağın “radom” olarak adlandırılan uçağın burun kısmı nedir ve ne işe yarar diye kısaca açıklayalım.

Radom, “radar” ve İngilizce kubbe anlamına gelen “dome” kelimelerinin birleşiminden meydana geliyor.

Uçağın burnunda rüzgarı ilk karşılayan bölge olan radom, radar antenlerinin üzerine yapılan kaplama olarak özetlenebilir.

Radom, uçağa aerodinamik bir özellik kazandırmasının yanında; içerisinde yer alan anteni, olumsuz etkiler yaratan toz, su, su buharı, rüzgar, böcekler, partiküller ve güneşten koruyor.

Saatte yaklaşık 250 km rüzgar hızına dayanıklı olan radomun montajı, Sandwich köpük denen hydrophobic (su tutmayan) bir maddeden imal edilen parçaların özel perçinleme yöntemiyle yapılıyor.

Kaplamanın yansıtma yapmayacak şekilde tasarlanması gerekli.

Antenin gönderdiği enerjinin bir miktarı radom tarafından sönümlenir. Radomun iç sıcaklığı -50 ile +60°C aralığında çalışabilmeli. Isıtma yapılacaksa tamamen kuru havayla yapılmalı.

Radom üzerine çok yağış düştüğünde, antenin düşeydeki polarizasyonu kaybolur. Bu durum, uçuş güvenliğini ciddi şekilde tehlikeye atar.

Radomsuz radar sistemlerinde, yağışlı havalarda antenin dual polarizasyonunda hiçbir kayıp olmaz ama güneş radyasyonundan etkilenir.

Radomun koruduğu anteni kule ile yerden ne kadar yükseltirsek yan lobların (side lobe) etkisi o derece azaltılmış olur.

(Visited 2.796 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info