Uçaklar Havada Çarpışmaktan Nasıl Kurtuldu?

ABD’li Allegiant Air’in G4485 sefer sayılı Fort Lauderdale (FLL) – Lexington (LEX) uçuşu için kalkış yapan 26 yaşındaki bir Airbus A320 (N229NV) sorunsuz şekilde 23.000 ft irtifaya tırmandı.

Pilotlar, hava trafik kontrol kulesinden, Florida’nın Port Canaveral bölgesi yakınlarında doğuya doğru dönmeleri talimatını aldı.

Tam bu noktada, Allegiant’ın A320 uçağı, aynı irtifada kuzeye doğru uçan bir JetEdge Gulfstream G-IV iş jetinin yolunu kesti.

Allegiant pilotları, uçağın sistemlerinden, başka bir uçağa fazla yakın olduklarına dair otomatik bir uyarı aldı.

Çarpışmayı önlemek için, Allegiant pilotları, FAA’nın talimatları uyarınca “kaçınma (evasive)” manevrası yaptı.

Yani pilotlar, iş jeti ile çarpışmamak için uçağı kısa süreliğine dik bir şekilde tırmandırdı.

Bu beklenmedik manevra, o sırada yolculara ikram yapmaya yeni başlayan iki kabin memurunun yere düşmesine ve birinin bileğini kırmasına neden oldu.

Uçakta bulunan 174 yolcu, bu sırada bir türbülansa girmiş gibi hissettiklerini söylüyor. Çünkü uçuştan önce yapılan bir anonsla kokpit ekibi, uçuş sırasında türbülans bekledikleri yönünde yolcuları uyarmıştı. Oysa durumun türbülans ile herhangi bir alakası yoktu.

Allegiant’a ait A320’nin uçuş rotası

Yaşanan olaydan yaklaşık 15 dakika sonra pilot, yaptığı yeni bir anonsla, başka bir uçağa çarpmaktan kaçınmak için, ani bir manevra yapmak zorunda kaldığını ve uçağın yeniden Fort Lauderdale’ye geri döneceği bilgisini paylaştı.

Toplam 65 dakika gökyüzünde kalan uçak, başlangıç noktasına döndü ve hiçbir yere gidemedi.

Bu olay, uçakta ciddi yaralanmaları önlemek için, oturduğumuz süre boyunca emniyet kemerimizi her zaman bağlı tutmamızın ne kadar önemli olduğu konusunda iyi bir hatırlatma oldu.

ABD Federal Havacılık İdaresi-FAA, gökyüzünde yaşanan ve kazaya ‘ramak kala‘ olarak adlandırılan olayların sayısındaki artıştan duyduğu endişeyi paylaştı ve olayla ilgili kapsamlı bir soruşturma başlattı.


İlgili Haber | Uçaklar Havada Nasıl Çarpışmıyor?

adbanner