Uçaklar Neden Arkalarında Beyaz İzler Bırakıyor?

Bazen kafamızı gözyüzüne çevirdiğimizde, uçakların arkalarında bıraktığı beyaz çizgilere şahit oluruz. Peki hiç düşündünüz mü, neden yalnızca bazı uçaklarda görüyoruz bu izleri?

Bu beyaz izler gösteri amaçlı mı yapılıyor? Yoksa çoğumuza öğretildiği şekliyle çizgiler meteoroloji uçaklarının bir marifeti mi?

Soruların cevapları kesinlikle HAYIR. Tamamen fiziksel bir reaksiyon sonucu oluşan ve “yoğunlaşma izleri” olarak adlandırılan bu çizgiler, jet motorların egzozundan çıkan buharın, soğuk havada yoğunlaşmasıyla meydana geliyor.

Atmosfer sınırları içinde yerden ortalama 200 metre yükseldikçe hava sıcaklığı 1 derece düşüyor. Yani uçaklar seyir halindeyken -55, -60 derecelerde uçuyor.

Yolcu uçağının jet motorları, dışarıdaki soğuk havayı motorun ön kısmından emer. Sonra bu havayı hem sıkıştırır hem de yanma odalarında uçağın yakıtıyla yakar ve ortalama 600-650 derece sıcaklıkta dışarı püskürtür.

Motor egzozundan dışarı çıkan ve içinde su buharı bulunan sıcak karışım, dış ortamdaki aşırı soğuk ve düşük basınçtaki hava ile karşılaştığında bir anda gaz halden katı hale geçerek küçük buz kristalleri oluşturur.

İşte uçakların arkasında gördüğümüz bu beyaz izler su buharının ani olarak donması ile ortaya çıkan ince uzun bulut görüntüleridir.

Alçak irtifalarda hava çok soğuk olmadığı için bu olay gerçekleşmez. Uçağın arkasında oluşan bu izler bazen kısa bazen de uzun bir süre sonra yok olur.

Uçağın uçtuğu bölgede havadaki nem oranı yüksekse, uçağın ardında oluşan izler büyür ve bu izler uzun süre havada asılı kalır. Böylesi bir durumda uçak izleri kilometrelerce uzunlukta ve 200 ila 400 metre genişlikte oluşur.

Oluşan bu bulutumsu izin kaybolması; o yükseklikte esen rüzgârın hızına, yönüne, güneşin ısıtma etkisine ve bu bölgeden geçen uçakların yarattığı türbülansa bağlı olarak birkaç saati bulabilir.

Havadaki nemin az olduğu durumlarda izlerin havada kalma süresi ise çok kısadır.


adbanner