Uçaklar Neden Beyaz?

Artık hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelen uçaklar, son teknoloji ile donatılmış birer mühendislik harikası.

Üretim programları için milyarlarca dolar harcanan demir kuşların üretimine, gövdesinden aviyoniğine, motorlarından koltuğuna kadar, dünyanın dört bir yanından yüzlerce tedarikçi katkı sunuyor.

Uçaklar fabrikada üretimleri tamamlandıktan sonra çok ilginç bir yolculuğa daha çıkıyor.

Tamamen içi boş şekilde, yeşil renkte fabrikadan çıkan uçakları, müşterisi olan havayolunun istek ve tercihleri doğrultusunda yepyeni bir makyaj yolculuğu bekliyor.


İlgili Haber | Uçaklar Nasıl Boyanıyor?


Peki hiç uçakların neden genelde açık renklere ve hatta çoğunlukla da beyaza boyandığını hiç düşündünüz mü?

Bunun bir kaç nedeni var:

  • Beyaz renk güneş ışınlarını yansıtır. Bu sayede uçak daha az ısınır.
  • Beyaz renk, Güneş’in radyasyon etkisi ile oluşturacağı potansiyel zararları minimuma indirmek için seçiliyor. Yani kabaca bizim vücudumuza güneş kremi sürmemiz ile aynı mantık.
  • Uçağın dış kısmında görünür bölgelerinde, fiziksel temasa bağlı meydana gelen deformasyonlar, yağ sızıntıları ve çatlak gibi yapısal hasarların kolay fark edilmesi amaçlanıyor.
  • Uçakların gökyüzünde daha kolay fark edilebilmelerini sağlıyor
  • Beyazın yolcu psikolojisi üzerinde de etkisi var. Rengi solmuş bir uçağa binmek, yolcuya seyahat öncesi güven vermiyor.
  • Beyaz renk, diğer uçak boyalarına göre nispeten daha ucuz.
  • Şirket logoları, beyaz zemin üzerinde daha dikkat çekici duruyor.

UÇAK BOYASINA DAİR İLGİNÇ DETAYLAR

Dünyanın en büyük yolcu uçağı, Airbus A380’in 3 bin 100 metrekarelik gövdesini, Hamburg Finkenwerder tesislerinde, 100 kişilik bir ekip, 4 vardiya halinde çalışarak 21 günde boyuyor. Kanat ayrıca boyanıyor!

24 boyacı, her biri 60 dakika süren 3 astar çekiyor. Daha sonra 3 kat boyama yapılıyor. Toplamda 650 kg boya kullanılıyor. Uçak boyandıktan sonra yaklaşık 70 kg ağırlaşıyor.

Bir uçak boyasız uçamaz çünkü boya uçağı korozyon etkisinden koruyor. Yıldırım çarpmalarında da iletkenlik sağlıyor. Yakıt sarfiyatını azaltıyor.

Uçakların ortalama olarak 8-10 yılda boyanması öneriliyor.

Bir uçağı boyamanın maliyeti 50 bin ila 200 bin Dolar arasında değişiyor.

adbanner