Sis, uçak seferlerinde aksamalara sebep olabiliyor. İşte sis ve uçuşa dair bilmeniz gerekenler…
SİS NEDİR VE NASIL OLUŞUR?
Sis, en temel anlamıyla toprağa ulaşan buluttur. Yatay görüş mesafesini 1 kilometrenin altına düşüren meteorolojik bir olay olan sis, Stratus bulutunun yerde veya yere yakın seviyede olması demek. Yerle temas eden hava içindeki su buharının yoğuşması veya donarak kristalleşmesi sonucu ortaya çıkan su damlacıkları veya buz kristallerinden oluşur. Rüzgarsız günlerde gece ve gündüz arasındaki ısı değişimi de sis oluşturabiliyor. Sis içinde ince bir yağış da olabilir.
SİS UÇUŞLARI NASIL ETKİLİYOR?
Sis nedeniyle görüş şartları düştüğünde uçaklar pisti pas geçmeye başlar. Sisin devam etmesi halinde de sefer iptalleri gerçekleşir. Pilotlar, iniş için yaklaştığında, farklı irtifalarda pisti görmek zorunda. Eğer pisti göremiyorsa, pas geçmeli. İkinci denemede de pas geçilirse o meydana iniş iptal ediliyor.
NEDEN FARKLI İRTİFALAR VAR?
Her pistin iniş karar yüksekliği farklı. Bu durum pistin kategorisine göre değişiyor. Pistin kategorisi ise barındırdığı aletli iniş sistemine göre belirleniyor. CAT3B kategorisindeki bir havalimanında, görüşü tamamen sıfır olan pilot, eğer ilgili eğitimi aldıysa iniş yapabiliyor.
NEDEN HER HAVALİMANINDA CAT3 YOK?
Çünkü sistem ciddi bir yatırım gerektiriyor. Pistin etrafındaki çimin uzunluğundan yaklaşma ışıklarına, sistemin bakımına kadar bir çok maliyetli kalemi kapsıyor. Bu pahalı yatırım, yoğun bir uçuş trafiğine sahip olan havalimanları için yapılıyor.
Pilotların birinci görevinin, bizi emniyetle uçurmak olduğunu unutmamak gerekiyor. Bu nedenle sis nedeniyle uçağınız pisti pas geçerse uçuş ekiplerini suçlamak yerine, can güvenliğinizi tehlikeye atmadıkları için onlara teşekkür etmek gerekiyor.
2017 yılında meydana gelen ACT’nin Bişkek kazasının, sis sebebiyle görüşün çok azalmış olmasına bağlı olarak meydana geldiğini unutmayın❗️