ABD Federal Havacılık İdaresi FAA, 8 Mart’ta yaptığı bir açıklamayla, pandemi nedeniyle, hava trafiğindeki genel düşüşe rağmen; 2020’de uçaklara yönelik lazer saldırısı olaylarının arttığını duyurdu.
Pilotlar, geçtiğimiz yıl, FAA’ya 6.852 lazer saldırısı raporladı. Bu sayı, 2019’daki rapor sayısından 716 daha fazla. 2020 yılı, 2016’dan bu yana FAA’ya bu konuda en fazla raporlama yapılan yıl olarak kayıtlara geçti. 7,398 lazer saldırısı raporlanan 2016 yılı, bu konuda rekoru elinde bulunduruyor.
Yıl | Lazer Saldırısı |
---|---|
2020 | 6,852 |
2019 | 6,136 |
2018 | 5,663 |
2017 | 6,754 |
2016 | 7,398 |
FAA, uçaklara lazer tutarak, federal havacılık düzenlemelerini ihlal ettiği tespit edilen kişilere karşı ciddi yaptırımlar uyguluyor. İhlal başına 11.000 $ ‘a kadar ceza uygulayan otorite, geçmişte birden fazla lazer vakası için 30.800 $ ‘a kadar çeşitli cezalar da kesti.
COVID-19 salgını nedeniyle hava trafiğinin çok dramatik bir düşüş yaşadığı bir yılda, bu tip bir olayın sayısının artması ise oldukça ilginç.
Bir uçağa lazer tutmak, uçuş emniyeti konusunda ciddi bir risk oluşturur ve federal havacılık yasalarına aykırıdır. Birçok yüksek güçlü lazer, emniyetli bir şekilde uçmaya çalışan ve yüzlerce yolcu taşıyan pilotların uçağın kontrolünü tamamen kaybetmesine neden olabilecek durumlar yaratabilir.
FAA’nin Advisory Circular (AC) 70-2A dokümanı, lazer saldırısı olaylarının resmi olarak raporlanması konusunda, uçucu mürettebata rehberlik sağlıyor.
Türkiye’de Durum Ne?
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün “2920 Sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu Uyarınca Verilecek İdari Para Cezalarına İlişkin Tebliğ’i” geçtiğimiz ay içinde Resmi Gazete’de yayımlandı. Verilen cezalara yüzde 9,11 oranında zam yapıldı. Yapılan düzenleme sonrası, uçuş emniyetini kasıtlı olarak riske atan, izinsiz lazer veya havai fişek gösterisi yapan kişilere, 2 bin 841 Lira idari para cezası verilmesi kararlaştırıldı.