Uçaklarda Korna Var mı?

Birçok insan için şaşırtıcı da olsa, uçakların da tıpkı otomobiller gibi kornaları var. Ancak, otomobillerin aksine, pilotlar uçaktaki kornayı, diğer araçların önlerinden çekilmeleri için uyarı niteliğinde kullanmıyor. Peki, uçakların neden kornası var? Korna ne sıklıkla ve ne amaçla kullanılıyor? 

Uçaktaki sinyalizasyon veya uyarı sistemi için kullanılan bir özelliği, kornaya benzetmek mümkün. Geleneksel otomobil kornalarından oldukça farklı olan uçak kornaları, kokpit ile yerdeki görevliler arasında bir iletişim aracı olarak ve sadece uçak yerdeyken kullanılıyor.

Mayıs 2019’da Hollanda’nın ulusal havayolu KLM, uçaktaki korna ile ilgili bir video hazırladı. Havayolunun bu videoda da açıkladığı gibi, kornaya basıldığında “uçağın altından üç vapur geçiyormuş gibi bir ses geliyor.”

Uçakta korna ne işe yarıyor?

Özellikle uçağa hangarda bakım yapılırken, kokpitte çalışan teknik ekip, uçak altında görevli arkadaşlarıyla iletişim kurmak için sıklıkla uçağın kornasını kullanıyor.

Uçakların kornası, kokpitte baş üstü panelde, pilotların, kabin ekibi ile iletişim kurmak için kullandığı butonun hemen yanında yer alıyor. Uçak kornasının üzerinde, uçak modeline bağlı olarak değişen ve yer ile iletişim anlamına gelen “GRD CALL” veya “GND” kısaltması yer alıyor.

Pilotlar ihtiyaç duymadıkları için, neredeyse kornayı hiç kullanmıyor. Kalkışa hazırlanırken, yerde taksi sırasında kornaya basılsa bile, uçağın kendi motor sesi ve havalimanındaki genel gürültü düzeyi nedeniyle kornanın sesini duymak mümkün değil.

Uçak seyir halindeyken, sinyalizasyon sistemi de kapalı olduğu için korna otomatik olarak işlevsiz hale gelmiş oluyor.

Özetle, uçaktaki korna, hangarda bakım yapılırken vazgeçilmez hale gelen oldukça işlevsel bir iletişim yöntemidir demek pek yanlış olmaz.

adbanner