Uçakta acil durum meydana geldiğinde başvurulan tahliye senaryosu sırasında yolcuların davranışlarını incelemek üzere üniversitede gerçekleştirilecek yeni bir araştırma için 400 gönüllü aranıyor.
İngiltere’nin Cranfield Üniversitesi’nde yürütülen bir proje, uçaklarda acil durum tahliyeleri esnasında emniyetin artırılmasını amaçlıyor. Greenwich Üniversitesi ile ortaklaşa yürütülen projede, 18-65 yaş arası kişilerin, uçağı terk ederken yaptığı davranışların gözlemlenmesi hedefleniyor.
Bu çalışma sırasında kullanılacak olan uçak, Cranfield Üniversitesi’nin Dijital Havacılık Araştırma ve Teknoloji Merkezi (DARTeC) dışında konuşlanmış durumdaki Boeing 737 olarak belirlendi.
Araştırmacılar, tahliye senaryoları sırasında yolcuların yaptığı seçimleri inceleyecek. Kabin tasarımının, yolcu davranışları üzerindeki etkisi araştırılacak.
Cranfield Üniversitesi’nde Güvenlik ve Kaza Araştırma Merkezi Yöneticisi Zuzana Chin: “Uçak tahliye senaryoları sırasında insan davranışını anlamak, emniyet önlemlerini geliştirmek için çok önemlidir. Greenwich Üniversitesi ile yaptığımız işbirliği, katılımcıların yaptığı seçimleri incelememize ve kabin tasarımının onların kararları üzerindeki etkisini değerlendirmemize olanak tanıyor. Bu çalışmanın amacı, tahliye prosedürlerinin iyileştirilmesini sağlamak ve nihayetinde havacılıkta emniyeti artırmak” şeklinde konuştu.
Yapılacak çalışma esnasında, gönüllü katılımcılara koltuklarını terk ederek, herhangi bir yere dokunmadan uçaktaki çıkış kapılarından birine, emniyetli bir şekilde gitmeleri talimatı verilecek. Kabin içine konumlandırılan kameralar, katılımcıların tahliye esnasındaki tüm davranışlarını kaydedecek.
Katılımcılar, uçaktan indikten sonra, koltuklarının pozisyonu, tahliye için seçtikleri çıkış kapısı, yaptıkları seçimin nedenleri ve kabin özelliklerine ilişkin algılar gibi konuları içeren kapsamlı bir anketi doldurmak için uçağın hemen önündeki merkeze dönecek.
Yapılacak deney boyunca, uçak sabit duracak ve tahliye senaryosu esnasında acil durum tahliye kaydırakları (slide) kullanılmayacak.
Acil durumu simüle etmek için kabinde duman olmayacak; ancak motorların çalışmasını taklit etmek için, bir dış ses kullanılacak.
Bilimsel araştırma kapsamında gerçekleştirilmesi planlanan tatbikat için 15-20 Ağustos 2023 tarihleri arasında karar kılındı. Bu çalışmanın bir parçası olmak isteyenler için Cranfield Üniversitesi web sitesinde bir form da oluşturuldu.