Lufthansa’nın ardından, İspanya’nın ulusal havayolu Iberia, uçaklarda yaşanan el bagajı sorunlarını azaltmak için, baş üstü dolaplarını büyüteceğini duyuran ikinci havayolu oldu.
Iberia, tek koridorlu Airbus A320 filosunda, standart baş üstü dolaplarına kıyasla %60 daha fazla bagaj alabilme özelliğine sahip, yeni dolapları kullanmayı tercih eden ikinci havayolu oldu. Bu sayede, yolcuların uçak içinde yaşadığı el bagajı sıkıntılarının hafifletilmesi amaçlanıyor.
Iberia, eski uçaklara sonradan takılabilen; birçok tasarımla karşılaştırıldığında, önemli ölçüde maliyet ve zaman tasarrufu sağlayan yeni bir baş üstü dolabı tasarımı için Airbus ile geçtiğimiz ay bir anlaşma imzaladı.
Havayolunun, Airbus’tan yeni teslim aldığı A320neo serisi uçaklarda, tüm yolcuların daha fazla el bagajı ile uçağa binmesine olanak tanıyan XL baş üstü dolapları, standart olarak bulunuyor. Ancak bu geniş baş üstü dolaplarını, eski uçaklara yerleştirmek, maliyetli ve zahmetli bir iş. Ayrıca ciddi şekilde zaman alıyor.
Bu nedenle Airbus, baş üstü dolaplarının yenileme sürecinde, %30 daha az parça kullanılan ‘Large‘ baş üstü dolaplarını geliştirdi. Bu dolapların boyutları, XL modellere göre biraz daha küçük olsa da her bir baş üstü dolabı, sekiz büyük valiz alabiliyor. Bu, Iberia filosunun çoğunda bulunan eski baş üstü dolap versiyonuna göre her dolapta üç fazla valiz anlamına geliyor.
Bu işlemler için, uçakların standart bakım yaptırmaya hangara gitmesi gerektiğinden Iberia, yenileme sürecine 2025’in başlarında başlamayı planlıyor. Her uçaktaki yenileme işleminin 3 – 5 gün arasında sürmesi bekleniyor.
Pahalı bir yöntem olmasına rağmen Iberia, boarding sürecinde yaşanan gecikmelerini azaltmak ve zamanında kalkış performansını korumak için; yolcu deneyimini iyileştiren, yolcuların uçağa getirebilecekleri el bagajı sayısını artıran bu yöntemin faydalarının farkında. Bu da şirketi, düşük maliyetli havayollarından farklılaştırmak için önemli bir hamle olarak yorumlanıyor.
Iberia Avrupa’nın en dakik havayollarından biri durumunda. Ancak Madrid merkezli havayolu, uçağa biniş sürelerini kısaltmayı ve birçok yolcu için uçmanın en stresli aşamalarından birindeki stresi hafifletmeyi umuyor. Çünkü baş üstü dolaplarda yer olmaması, yolcuların el bagajlarını uçağın altına göndermek zorunda kalmasına neden oluyor.
Diğer yenileme seçeneklerinden farklı olarak, Large baş üstü dolapları için, kırılabilecek daha az parça kullanılıyor. Kabin ekiplerinin de valizler ve eşyalarla ağzına kadar dolmuş bu dolapları iterek kapatması gerekmiyor.
Airbus Avrupa Ticari Hizmetler Başkanı Charbel Youzkatli, Large baş üstü dolaplarını, yolcuların seyahat deneyimini geliştiren ve kabin ekibinin iş akışını kolaylaştıran, ezber bozan bir ürün olarak nitelendiriyor.
İlk Kullanıcı Lufthansa Olacak
Large baş üstü dolaplarının yaratacağı bariz faydalarına rağmen, şu ana kadar bu yenileme seçeneğini değerlendiren tek havayolu Lufthansa oldu. Almanların ulusal havayolu, 2025 yılında yeni baş üstü dolaplarını eski uçaklarına yerleştirmeye başlayacak.
Lufthansa, eski Airbus A320 filosunun yalnızca %30’dan azını yeni baş üstü dolaplarıyla güçlendirecek. Ancak Iberia “oyun değiştirici” baş üstü dolapları kaç eski uçağına yerleştireceğini açıklamadı.