Slovak şirket Klein Vision, geliştirdiği “AirCar” isimli uçan araba ile 35 dakikalık başarılı bir uçuş gerçekleştirerek, jetgiller çizgi filminin gerçeğe dönüşme sürecini bir adım daha ileri taşıdı.
Hem otomobil hem uçak moduna sahip olan araç, ilk şehirler arası uçuşunu, 28 Haziran’da Slovakya’nın Nitra şehri ile başkent Bratislava arasında başarıyla tamamladı. 35 dakika süren uçuşu, projenin yaratıcıları Profesör Stefan Klein ve Anton Zajac yönetti. Böylece çok önemli bir kilometre taşı daha geçildi.
Araç, inişin ardından bir tuşa basılarak, sadece 2 dakika 15 saniye içinde uçaktan spor arabaya dönüşebiliyor. AirCar, bu başarılı uçuşun ardından, konsept bir araç kategorisinden çıktı. Klein Vision’ın kurucu ortağı Anton Zajac: “saatte 185 km hızla, 8200 feet (2500 metre) irtifada uçmayı başardık ve bilim kurguyu gerçeğe dönüştürdük” diye özetliyor.
Stefan Klein, 1989’dan beri sayısız uçan araba prototipinde yer aldı. İlk olarak eski şirketi AeroMobil’de farklı konseptler geliştirdi. Ancak 2016’da Klein, kendi konsepti üzerinde çalışmaya devam kararı verdi. İlk olarak 2017’de geliştirilen “kullanıcı dostu” AirCar’ı yarattı.
AirCar şu anda iki ayrı prototipten oluşuyor: AirCar Prototip 1, 160 hp BMW motoru, sabit pervane ve balistik paraşüt ile donatılmış durumda. Sivil Havacılık Otoritesi bünyesinde 40 saatin üzerinde uçuş testlerini tamamladı. 45 derecelik dönüşler yapmak gibi dayanıklılık testlerini ve stabilite manevra testlerini başarıyla geçti. Şu anda, ilk prototip 8200 feet irtifadaa uçtu ve saatte maksimum 190 kilometre hıza ulaşabiliyor. Bu, Klein Vision’ın düşük menzilli konsepti. 200 kilograma kadar toplam iki kişiyi taşıyabiliyor. Ancak drone-taksi prototiplerinden farklı olarak dikey iniş kalkış yapamıyor ve bir pist gerektiriyor.
Ancak 2. Prototip ise 300 beygirlik bir motora sahip ve saatte 300 kilometre seyir hızına sahip olması bekleniyor. EASA CS-23 sertifikası kapsamında, uçan araba M1 yol izni alacak.
AirCar, uçuş ve iniş sırasında dengeye yardımcı olacak geri çekilebilir kanatlara ve katlanır kuyruk yüzeylerine sahip.
UÇAN OTOMOBİLLER İÇİN BEKLENTİ BÜYÜK!
Henry Ford’un 1936’da deneysel olarak geliştirdiği tek kişilik “Sky flivver” konseptinden bu yana, uçan arabaların hayata geçirilmesi bekleniyor. Ford, iki yıl sonra bir pilotun uçuş sırasında ölmesi üzerine o projesini sonlandırmıştı. Konsept başarısız olmasına rağmen, 1940’ta Ford şu öngörüde bulundu: “Sözümü not edin: bir uçak ve motorlu taşıt kombinasyonu geliyor. Gülebilirsiniz, ama gelecek.”
Ford’un ardından çoğu Avrupalı şirketin geliştirdiği uçan araba projeleri genellikle başarısız oldu. Bu konseptlerin çoğu şu anda bir müzede sergileniyor. Bu tasarımların hepsi, modern bir uçan araba konseptini bir ölçüde yansıtıyor.
AirCar ise endüstri kaynakları tarafından hayata geçirilmesi en muhtemel projeler arasında gösteriliyor. Klein Vision, prototipin geliştirilmesinin yaklaşık iki yıl sürdüğünü ve 2 milyon Euro’dan daha az yatırıma mal olduğunu açıkladı. Anton Zajac, şirketin küresel havayolu veya taksi satışlarının küçük bir yüzdesini bile çekilebilirse, bunun çok büyük bir başarılı olacağı görüşünde. Zajac: ”Yalnızca Amerika Birleşik Devletleri’nde yaklaşık 40.000 uçak siparişi var. Eğer bunların %5’ini, uçan arabaya çevirmek için dönüştürebilsek, ortaya çıkacak pazar olağanüstü olabilir” diyor.
Uzun zamandır popüler kültürde geleceğin vizyoner dönüm noktası olarak müjdelenen uçan arabaların oluşturacağı yeni pazar için beklentiler oldukça yüksek. 2019 yılında, danışmanlık şirketi Morgan Stanley, sektörün 2040 yılına kadar 1,5 trilyon Dolar değerinde olabileceğini tahmin etti.
Hyundai Motors Europe CEO’su Michael Cole, katıldığı bir etkinlikte, ”uçan arabaların, şehirlerdeki tıkanıklığı gidermek için harika bir fırsat sunacağı ve çevrenin korunmasına katkıda bulunabilecekleri için, önümüzdeki on yılın sonunda hizmete gireceğini” söyledi.
Konsept, on yıllardır farklı şekillerde müjdeleniyor. Bu idealist konsepte yönelik çok sayıda soru işareti de var. Uçan arabaların performansı, güvenli olup olmadığı, insanlar tarafından erişilebilir olup olmayacağı konusunda tartışmalar tüm hızıyla sürüyor.