Havacılıkta wind shear (Rüzgâr makası/Rüzgar kesmesi) kısa mesafede rüzgarın yönü ve hızında meydana gelen ani değişiklikler olarak özetlenebilir. Hem yatay hem de düşey düzlemde meydana gelebilir.
Wind shear, genellikle termal etkilerle, atmosferin herhangi bir noktasındaki rüzgâr alanının devamlılık etkisini ani bir şekilde sonlandırır ve başka bir rüzgâr alanına geçiş sağlar. Bu geçişe kesme ya da makaslama etkisi (shearing effect) denir.
Özellikle alçak irtifalarda (tırmanma ve son yaklaşma) meydana gelen wind shear, uçağın hızı, irtifası veya yan rüzgar bileşeninin aniden değişmesine neden olabileceği için havacılık açısından oldukça tehlikelidi bir durum. Wind shear, dikey, yatay veya her iki türün karışımı şeklinde gerçekleşebilir.
Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ICAO, wind shear’ın dikey ve yatay bileşenlerini şu şekilde tanımlıyor:
Dikey Wind shear tek bir direk üzerine farklı yüksekliklerde monte edilmiş iki veya daha fazla anemometre vasıtasıyla belirlenebilir. Yatay rüzgar yönünün ve/veya hızının, yükseklikle değişmesi olarak tanımlanır.
Yatay Wind shear, bir pist boyunca, aynı yüksekliğe monte edilmiş iki veya daha fazla anemometre tarafından belirlenebilir. Yatay rüzgar yönü ve/veya hızının yatay mesafe ile değişmesi olarak tanımlanır.
Alçak irtifalarda wind shear, özellikle geceleri ve sabah erken saatlerde gerçekleşir. Bunun nedeni gündüze kıyasla hava tabakalarının birbirleri ile daha az karışmasıdır.