Yarı Özel Jet Olur mu?

Geçtiğimiz birkaç yıl içinde, özel jetlerin daha erişilebilir hale geldiğini gördük. Pandemi ile birlikte, seyahatlerinde özel jetleri tercih edenlerin sayısı tarihin en yüksek seviyelerine ulaştı. Pazardaki bu hareketlenme, özel jet üyelik ve seyahat konseptlerinin de çeşitlendirilmesi sonucunu doğurdu. Boş bacak olarak tabir edilen dönüş uçuşlarına rezervasyon almanın daha kolay hale geldiği bir ortamda, bazı şirketlerin de “yarı-özel” uçuş konseptini satmaya başladığını görüyoruz.

Bu konuda gelinen son nokta, Uber’in kurucu ortağı Garrett Camp tarafından da desteklenen Aero’nun hayata geçirdiği model. Aero, bir havayolu değil ve kendisine ait uçağı da bulunmuyor. Ancak Aero, lüks jetlerdeki koltukları satan ve pazarlayan bir charter operatörü şeklinde hareket ediyor.

Örneğin, geçmişte Aero, Londra’dan Napoli’ye (Amalfi Sahili’ne gitmek isteyenler için), Londra’dan Mikonos’a ve Londra’dan Nice’e (Saint-Tropez’e gitmek isteyenler için) uçuşlar pazarlıyordu. Şubat 2021 itibariyle ise Aero, birkaç aylığına ABD rotasında hizmet satmaya başlayacak. Los Angeles-Aspen rotasında müşteri arayacak.

Aero, Şubat, Mart ve Nisan aylarında, Los Angeles (Van Nuys Havalimanı) ve Aspen arasında haftada birkaç kez, özellikle hafta sonu kaçamakları için en uygun zamanlarda yapılacak uçuşlar için hizmet verecek. Bilet fiyatları ise tek yön için 990-1.250 $ arasında değişiyor.

Aero’yu Farklı Kılan Ne?

Aero, bu uçuşlarda yolcu deneyimi ile ilgili olarak şu detayları teşvik ediyor:

  • Güvenlikten geçmek zorunda olmadığınız, kalabalık olmayan özel havaalanları ve özel yolcu salonları (lounge)
  • Uçaklar 1-1 konfigürasyonunda olduğundan “first class stilinde” oturma düzeni
  • Varış noktanızda ihtiyacınız olan her şeye yardımcı olabilecek bir konsiyerj ekibi
  • İtalyan deri koltuklar, son teknoloji aydınlatma ve özel bir ses sistemi ile yolcu konforunu üst düzeye çıkaran, ödüllü kabin tasarımları

Yarı Özel Uçuş Nedir?

Yarı özel uçuş kavramı, özel jetler ile gerçekleştirilen, ancak tıpkı tarifeli seferlerde olduğu gibi tanımadığınız insanlar ile aynı uçakta olduğunuz, herkesin bilet aldığı bir uçuş şekli olarak özetlenebilir.

Bunun bir tezat olduğunu düşünen ciddi bir kesim de bulunuyor. Onlara göre bir jet ya özeldir ya da değildir. 20 kişiyle birlikte bir uçakta seyahat etmenin hiç bir mantığı bulunmuyor. Bu düşüncenin savunucuları ayrıca, ticari havayolu tarafından işletilen bir Beechcraft 1900 için “yarı özel” uçak şeklinde bir tanımlama yapılmadığına göre, yarı özel uçuş diye bir şey olamayacağı görüşünde. Ayrıca, bu uçuşların pazarlanma şekli de aynı kesim tarafından itici bulunuyor. Uçaktaki “özel ses sistemi” üzerinden bu hizmetin pazarlanmaya çalışılmasının, hangi amaca hizmet ettiği ciddi şekilde sorgulanıyor.

Endişeler Fazla

Tarifesiz şekilde yapılan bu operasyonların, teknik ve meteorolojik sorunlar nedeniyle gerçekleştirilememesi, iptal edilmesi veya rötar yapılması durumunda, işi acele olan yolcuların, alternatif bir havayolunda rezervasyon yapma şansı bulup bulamayacakları meçhul. Ayrıca son dakika alınacak bilet için ödenmesi gereken ücret de büyük bir soru işareti. Bu durumda yarı özel jet uçuşu için ödenmiş olan ücretin iade koşullarının ne olacağı da cabası.

Tüm bu endişe ve soru işaretlerine rağmen, Aero’nun konseptinin başarılı olacağı ve bunun yakında ABD pazarındaki daha fazla rotada yayılacağını düşünenlerin sayısı da hiç az sayılmaz.

adbanner