Havayolları ve uçak kiralama şirketleri, pandemi sonrası e-ticarette yaşanan patlama ve ikinci el uçakların fiyatının aşırı düşmesini fırsat bilerek, eski yolcu uçaklarını kargo uçağına dönüştürme yarışına girdi. Yolcu uçağından kargoya dönüştürülecek uçak sayısının 2021’de yüzde 36 artarak 90’a ve 2022’de ise 109’a yükselmesi bekleniyor.
Air Canada, filosundaki Boeing 767’lerin birçoğunu kargoya dönüştürme niyetini açıklarken, Rus havayolu S7 kargoya dönüştürülen ilk 737-800’ü GECAS’tan kiraladı. Çinli kiralama şirketi CFB Aviation da 2 adet kargoya dönüştürülmüş Airbus A330 sipariş etti.
Yolcu uçağının kargoya dönüştürülmesi eğilimi, COVID sonrası ekonomideki bir dizi faktörün ışığında ortaya çıktı. Salgın ile birlikte yaşanan bölgesel kapanmalar, mobilitenin sıfıra inmesi, online alışveriş ve e-ticaret talebinde oluşan müthiş artış; hava taşımacılığı talebinde bir artışa neden oldu. Bu eğilimin 2021 aynı şekilde devam etmesi ve yolcu kargo dönüşümlerinin daha büyük önem kazanması öngörülüyor.
15 yaş ve üzerindeki uçakların piyasa değerinin, COVID sürecinde yüzde 30 civarında düşmesi de bu dönüşümleri cazip hale getiren diğer önemli faktör. Mevcut tahminlerin 2024 yılına kadar uluslararası yolcu seyahat talebinin pandemi öncesi seviyelere dönmeyeceği yönünde olması da bu eğilimi haklı kılıyor.
Normal dönemde, dünyadaki tüm hava kargonun yaklaşık yarısının yolcu uçaklarının kargo bölümünde taşınıyor olması, pandeminin seyahat talebi üzerindeki olumsuz etkisi ile birleşince kargo uçaklarına daha fazla ihtiyaç olduğu ortaya çıktı. Bu yüzden yolcu-kargo dönüşüm şirketleri için müthiş bir büyüme fırsatı oluştu. Bu şirketler önümüzdeki 2 yıllık iş takvimlerini tamamen doldurmuş durumda.
Pandemi nedeniyle uçuracak yolcu bulamayan havayollarının geçici dönüşüm aksiyonlarından daha önemli olan kalıcı dönüşümler, hava taşımacılığı talebinde gelecekte oluşacak büyümeye bağlı olarak çok daha güçlenebilir. Mevcut şirketler kapasitelerini artırmak; yatırımcılar ise sektörde yeni şirketlerin kurulması için çoktan harekete geçti.
Kargoya dönüşüm konusunda 737-800, A321 ve A330 modellerinde bir artış eğilimi var. Boeing 767 gibi daha eski uçaklar, Amazon’un kendi filosunu kurmasıyla son birkaç yılda dönüşüm için daha fazla talep görmeye başladı.