24 Mayıs Neden Uçak Teknisyenleri Günü?

24 Mayıs, ilk olarak ABD’de Hava Aracı Bakım Teknisyenleri Günü olarak kutlanmaya başladı. Havacılık bakım profesyonellerinin çabalarının takdir edildiği bu özel günün dayanağı ise Wright Kardeşler’in ilk uçağına güç veren motoru yapan, aynı zamanda bir uçak teknisyeni olan Charles Edward Taylor’ın doğum günü olması.

İlk olarak 24 Mayıs 2007’de, ABD Temsilciler Meclisi’nde gündeme gelen ‘Ulusal Havacılık Bakım Teknisyenleri Günü’ fikrinin arkasında Kaliforniyalı Kongre Üyesi Bob Filner vardı. 30 Nisan 2008’de yapılan bir oylama ile 24 Mayıs’ın Hava Aracı Bakım Teknisyenleri Günü olarak kutlanması kabul edildi.

Temsilciler Meclisi’nde Kabul edilen karar şu şekildeydi: havacılık altyapımızın emniyetini ve güvenliğini sağlayan profesyonel erkek ve kadınları onurlandırmak için Ulusal Hava Aracı Bakım Teknisyenleri Günü’nü destekliyor ve 17 Aralık 1903’te Wright Kardeşler’in ilk kontrollü uçan makinesine güç sağlamak için kullanılan motoru yapan ve bakımını gerçekleştiren, havacılık bakım teknisyeni Charles Edward Taylor’un hayatını ve hatırasını anıyoruz.


Bir Bakışta | Charles Taylor Kimdir?

Havacılık tarihinde, havadan ağır ve motor ile hareket ettirilen ilk uçağı yapan kişiler olarak bilinen, Orville ve Wilbur Wright Kardeşler’in, ilk uçaklarının motorunu yapan, uçak bakım teknisyeni, Charles Edward Taylor, 24 Mayıs 1868’de doğdu.

Taylor, ilk uçağın motorunu yapan kişi olmasına rağmen, uçak kullanamamış. Uçmayı öğrenmeyi hep istemiş. Ama, Wright Kardeşler’in kendisine uçmayı öğretmeyi reddettiğini ve onu bu fikirden uzaklaştırmaya çalıştıklarını söylüyor. Taylor, Wright Kardeşlerin sürekli olarak, ”atölyede ve uçak motorlarının bakımında kendisine ihtiyaçları olduğunu söylediklerini” anlatıyor. ”Belki de, uçmayı öğrenirsem, onları bırakıp, ülkenin değişik yerlerinde, gösteri pilotluğu yapmamdan korkuyorlardı.” diyerek hislerini dile getiriyor.

Mekanik işlere çok yatkın olan Taylor, Wright Kardeşler’in, Ohio Eyaleti’nin Dayton şehrindeki, bisiklet kiralama dükkanında, bisiklet tamircisi olarak işe başlamadan önce, tarım makinaları ve bisiklet yapan bir firmada çalışmıştı.

Wright kardeşler, yaptıkları planörlerin deneme uçuşlarında başarılı olduktan sonra, ilk motorlu uçakları Flyer’ı üretmeye karar verdi ve motor arayışına girdi. Piyasada satın alabilecekleri motorlar, ağır ve hantaldı. Uçakları için hem hafif, hem de güçlü bir motor bulmak zorundaydılar. Bisiklet dükkanlarında, tamirci olarak çalışan Taylor’dan, güç/ağırlık katsayısı büyük olan bir motor yapmasını istediler. İhtiyaçları olan motor, en az 8 beygir gücünde ve en fazla 91 kg ağırlığında olmalıydı.

O dönem Almanya’da, Daimler ve Benz, motorlarında, Alüminyum alaşımlı motor blokları kullanmaya başlamış olsalar da, Wright Kardeşler’in, ABD’de böyle bir motoru edinmeleri imkansızdı. Metal dökümü yapan firmalarla görüşüp, %92 Alüminyum ve %8 Bakır’dan oluşan, bir blok döktürdüler. Charlie Taylor, sadece altı haftada, bir torna tezgahı ve bir matkap kullanarak motoru imal etti. Taylor’un, gövdesinde Alüminyum alaşımı kullanarak imal ettiği motor, tüm aksamıyla beraber, sadece 81 kg ağırlığındaydı. Üstelik 8 beygir değil, tam 12 beygir gücündeydi.


İlgili Haber | 26 Nisan Neden Dünya Pilotlar Günü?

adbanner