Platin Dergisi Temmuz Yazım

Muhammed Yılmaz, Türkiye’nin en dinamik ekonomi dergisi Platin için, 17-23 Haziran tarihleri arasında düzenlenen Paris Air Show’da ilk kez görücüye çıkan Milli Muharip Uçak ile ilgili tüm detayları yazdı…

Dünyanın en önemli havacılık organizasyonunda, Paris’te, Türk havacılığı ve savunma sanayimizin geleceği ile ilgili gurur verici gelişmeler yaşandı.

Dünya havacılık endüstrisinin gözü kulağı, 17-23 Haziran tarihleri arasında, Fransa’nın başkenti Paris’in tarihi Le Bourget Havalimanı’nda düzenlenen Paris Air Show’daydı. Geçmişi 1908’e kadar uzanan, katılımcı şirket, ziyaretçi sayısı ve fuarın düzenlendiği alanın genişliği bakımından dünyanın en büyük havacılık organizasyonu olan Paris Air Show, bu yıl 53’üncü kez ziyaretçilerini ağırladı.

Türk havacılığı için ise Paris Air Show’un bu yıl çok özel bir başka anlamı daha vardı. Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ) tarafından üretilecek olan Milli Muharip Uçağı’nın (MMU) birebir modeli ilk kez podyuma çıktı. Yaklaşık 5 yıl önce, Avrupa’nın en iyi savaş uçağına sahip olmak vizyonuyla başlatılan proje, ilk kez ete kemiğe bürünmüş hale getirilerek, yüksek katılımla gerçekleşen özel bir seramoni ile dünya havacılık sektörüne tanıtıldı.

Paris’te birebir ölçekli mock-up’ı sergilenen savaş uçağının, 2023’te fabrikadan çıkması; 2025’te ilk uçuşunu yapması ve 2028’de Türk Silahlı Kuvvetleri’ne teslim edilmesi planlanıyor. Bu günlerde Türkiye ile ABD arasında ciddi bir politik krize neden olan F-35 tartışmaları arasında bu projenin ne kadar değerli olduğu aşikâr.

TUSAŞ’ın ana yüklenici olduğu ve Türk Silahlı Kuvvetleri ihtiyaçlarını karşılamak üzere başlatılan Milli Muharip Uçak (MMU) Projesi’nin Paris’te görücüye çıkması, ABD, Rusya ve Çin’den sonra Türkiye’nin de 5. nesil bir muharip uçağı üretebilecek alt yapı ve teknolojiye sahip olduğunu göstermesi açısından çok önemli. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nin projede ana hedefleri doğrultusunda muharip uçağın tasarımı, üretimi, sertifikasyonu süreçlerinde, tüm yerli ve milli imkanlar devreye sokulacak.

Kanat açıklığı 14 metre; uzunluğu 21 metre ve yüksekliği 6 metre olan çift motorlu savaş uçağı 55.000 feet yani yaklaşık 17 km irtifada, ses hızının 1.8 katı hızda uçabilecek. Şu ana kadar üretilen veya üzerinde çalışılan beşinci nesil savaş uçakları arasında en büyük uçak olma özelliği taşıyan MMU’nun AR-GE sürecinde, uzunluğunun azaltılması yönünde çalışmalar yapılacak.

Sergilenen mock-up ile ortaya çıkan Milli Muharip Uçak, çift kuyruk, çift motor ve stealth özelliğine uygun köşeli yapısıyla oldukça dikkat çekti. Uçağın burnuna bir başka Türk şirketi ASELSAN tarafından üretilecek AESA burun radarı yerleştirilmesi planlanıyor. ASELSAN ayrıca milli muharip uçakta kullanılacak elektronik harp sistemi ve F-35 uçaklarında da kullanılan elektro optik 360 derece gözetleme sistemini de geliştirecek. TUBİTAK ise uçak için yeni nesil bir görev bilgisayar sistemi geliştiriyor

Uçağın radarda görünmezlik özelliğini güçlendirmek adına, silahların gövde içinde taşınmasını sağlayan bölümler düşünülmüş. MMU, dördü gövde altında dördü de gövdenin yanlarında olmak üzere sekiz adet orta ve uzun menzilli füze taşıyabilecek. Radarda görünmezlik özelliğinden feragat edilebilecek durumlarda kanat altında dört ayrı silah sistemi daha taşıyabilecek. Milli muharip uçağın taşıyacağı tüm silah ve füzeler de yine Roketsan üretimi yerli ve milli ürünlerimiz olacak. Bugün için Avrupa’nın en gelişmiş hava-hava füzesi olan Meteor’dan da aynı anda 4 tane taşıyabilecek.

Birincil amacı hava üstünlüğü olarak üretilen Milli Muharip Uçak, zamanla hava-yer üstünlüğü de kazanarak; çoklu görev kabiliyetine ulaştırılacak. Bütün bu tasarımsal ve operasyonel yetenekleri ve geliştirilebilir tasarım özellikleriyle milli muharip uçak, pazarda fark yaratabilir. Zaten Paris Air Show’da yapılan seramoniye başta Malezya olmak üzere çok sayıda ülkenin askeri düzeyde önemli rütbelerle katılım göstermesi, uçağın pazardaki potansiyelinin güçlü olacağının göstergesi olarak yorumlandı.

İki ton gri kamuflaja sahip uçağın kuyruğundaki kartal tasarımı da oldukça dikkat çekici. Fuarda sergilenen mock-up, TUSAŞ’ın Almanya’da faaliyet gösteren partneri Kalay isimli şirket tarafından 3,5 aylık bir çalışmayla Almanya’da üretildi.

2023’te fabrikadan çıkması planlanan uçak, Blok 0 adı verilen test konfigürasyonuna sahip olacak. Ardından Blok 1 aşamasına geçilip hava-hava üstünlüğüne dair özellikler ile uçağın çoklu görev kabiliyetleri test edilecek. Test programı kapsamında, altı tanesi uçuş testleri ve biri de yer testlerinde kullanılmak üzere toplam yedi tane MMU prototipi üretilecek. Bu prototipler GE üretimi F110G129 modeli turbo fan motorlara sahip olacak. Uzun süren yer ve uçuş testleri tamamlandıktan sonra; Blok 1 olarak adlandırılan başlangıç harekat kabiliyeti hava hava üstünlüğüne sahip model teslim edilecek. Çoklu görev özelliğine sahip Blok 2 modellerinin teslimatı için ise birkaç yıl daha beklemek gerekecek. Bu gelişim esnasında da uçaktaki binlerce sistem ve donanımın yerlileştirilmesi ve millileştirilmesi devam edecek.

Paris Air Show’un statik alanında, dünyanın en önemli sivil ve askeri hava aracı üreticileriyle beraber kendi chalet’i bulunan Türk Havacılık ve Uzay Sanayi, MMU modelinin dışında ATAK, ANKA, HÜRJET ve GÖKBEY ürünlerini de fuarda sergiledi. ATAK helikopteri ayrıca fuar boyunca gösteri uçuşları da gerçekleştirdi.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir