Written by 22:27 HAVACILIK, Uçakların Sırları

Uçaklar Havada Nasıl Yakıt Boşaltır?

Uçakların kalkıştan kısa süre sonra tıbbi acil durum, yangın ya da teknik sebeple acil iniş yapmak zorunda kalması halinde, “Fuel dumping” veya “fuel jettison” yani yakıt boşaltma prosedürü uygulaması gerekiyor.

Uçağın fazla ağırlıkla inmesi “owerweight landing” olarak adlandırılıyor.

Uçakların tasarım aşamasında belirlenen, maksimum kalkış ağırlığı olduğu gibi maksimum iniş ağırlığı değeri de var. Genellikle uçakların maksimum kalkış ağırlığı, maksimum iniş ağırlığından daha yüksek oluyor. Sefer öncesi uçağa alınan yakıt miktarı, uçağın toplam ağırlığı içinde önemli bir yüzde oluşturduğu için, kalkıştan kısa süre sonra inmek zorunda kalınırsa, uçaktan atılabilecek tek yük yakıt oluyor. ✈️

İnişin fazla yük boşaltıldıktan sonra gerçekleşmesi, yangın riski veya uçağın yapısal hasar görmesini engelliyor. Ancak dump sistemi her uçakta standart olarak bulunmuyor. Havayolları isterlerse bu sistemi ekstra bir işlem sonrası uçaklarına entegre edebiliyor. Boeing 747 ve 777 ile Airbus A330, A350 ve A380 gibi geniş gövde uçaklarda istenirse dump sistemi entegre etmek mümkün. Ancak Boeing 737 ve Airbus A320 ailesi gibi dar gövde uçaklarla bölgesel jetlerde bu sistem bulunmuyor.


İlgili Haber | THY Uçağı Neden Havada 7.5 Saat Turladı?


Yakıt uçağın kanatlarında bulunan yakıt tanklarında depolanıyor.  Dump sistemi sayesinde, kanatların ucunda konumlandırılan küçük deliklerden yakıt dışarı püskürtlüyor. Pilotların, dump sisteminin devreye alması ve yakıtı boşaltmaya başlaması üç veya dört aşamalı bir işlemin sonunda gerçekleşiyor.


Bir Bakışta | Uçakta Yakıtın Bulunduğu Kısımlar


Uçağın olağandan fazla ağırlıkla inmesi, teknik inceleme gerektiriyor ve ekstra bakım maliyeti yaratıyor.

2010 yılında Qantas havayollarına ait bir Airbus A380, Endonezya üzerindeyken, motordaki patlama ve yakıt boşaltım sistemi arızası nedeniyle, 386 ton olan maksimum iniş ağırlığının 50 ton fazlası ile indi. Olay üzerine uçak, 135 Milyon $ harcanarak 18 ay sonrasında yeniden uçuşa başlayabildi.

Yakıt boşaltımı için, öncelikle acil durum (Mayday) deklare etmek gerekiyor. Hava trafik kontrolörü ile koordine olan pilotlar, uluslararası kurallara uyacak şekilde seyrek nüfusun olduğu yerlere ve mümkünse deniz üzerine yakıt boşaltırlar. İşlem sırasında minimum bir uçuş irtifasında uçulmalı.

Boşaltılan yakıt, bulunan irtifadaki şartlar sebebiyle anında buharlaşıyor; yani sıvı halde yeryüzüne inmiyor. Buharlaşan kerosen, insan sağlığı için bir tehdit oluşturmuyor.

(Visited 1.154 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info